Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??  (läst 5903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #15 skrivet: 04 november 2020, 13:44:57 »
Daikin, hur upplever du det "manuella" fläktläget när den värmer vanligt, går det att ställa fläkten så att den fortsätter fläkta på säg hastighet 3 även fast börvärdet uppnåtts? Eller är det bara Hero och Ninja 2.0 som kan det? Förstår inte varför inte Daikin kan komma med någon form av uppdatering som fixar det! Några andra problem med din maskin?

När den går på kaminläget, börjar den på låg fläkt alltså, ökar sen då eller går den alltid på låg fläkt? Kan du tvinga fläkten att gå på tex fläkt 4 under tiden den går på cirkulation för att jag eldar, eller går inte det att bestämma?
« Senast ändrad: 04 november 2020, 14:15:31 av vaklagärdan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #16 skrivet: 04 november 2020, 14:33:30 »
Så vitt jag förstått så ökar fläkthastigheten mer om temperaturen vid innedelen fortsätter att stiga.
Den stora skillnaden mellan Hero och XRH40 är väl uteffekten, 5 kW på Daikin och 4 kW på Hero vid -15 grader ute.
Sonen har nog installerat över 100 XRH-pumpar de senaste åren, felfrekvensen är försvinnande liten.
Detsamma gäller HERO, även om han installerat färre sådana så verkar kvaliteten god på dem också.
Fördelar med HERO enligt mig är det tvådelade utblåset, lite mindre vibrationer i utedelen när kompressorn går på minvarv (Borde inte vara ett problem på ett hus med timmerstomme så länge pumpen monteras på fjäderdämpare typ dessa: https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-vibrationsdampare-premium.html)
Även jag är lite skeptiskt till att ingenjörerna hos tillverkaren tror sig veta bättre än mig vilken fläkthastighet maskinen skall gå på.
Ser det som en fördel att man själv kan bestämma med vilken hastighet fläkten skall blåsa både i kaminläge och i manuellt läge - i vart fall så länge det inte menligt påverkar kylprocessen eller COP negativt.

"Alla" maskiner med kaminläge fungerar nog bättre ju närmare braskaminen de sitter, ju längre bort desto större är ju risken att det aldrig ens blir så varmt vid innedelen att fläkten startar.

VI har en XRH40 i vardagsrummet, primärt för kyla på sommaren (Jordvärrmepump för husvärmen)
Men ibland när man känner sig frusen så är det skönt att snabbt kunna värma upp rummet några grader.
Jag har en känsla av att XRH-maskinerna fungerar bäst i autoläge, även om jag som sagt sällan kör den några längre stunder på vintern.
Nu under Pandemin har jag även kört den i bara fläktläge med "Clean"-funktionen aktiverat för att ta död pÃ¥ virus.  tummenupp
PÃ¥ Hero heter funktionen "Purifier".
« Senast ändrad: 04 november 2020, 14:40:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #17 skrivet: 04 november 2020, 14:52:47 »
Tack för input Rickard. Innebär det alltså att jag inte kan ställa fläkten på tex fläkt 4 och 16 grader när jag åker från stugan ett par veckor? Den kommer ändå själv bestämma hur mkt den ska fläkta? Ingen försäljare har kunnat svara mig på om det i praktiken blir någon skillnad att ställa den på auto eller högt manuellt fläktläge. Är det någon på forumet som är 100% säker på hur den delen funkar på XRH40!!
« Senast ändrad: 04 november 2020, 14:54:41 av vaklagärdan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #18 skrivet: 04 november 2020, 15:16:01 »
Har testat för lite för att kunna säga exakt hur det fungerar.
Men det jag kan säga är att ingen av våra kunder har klagat på att fläkten uppför sig konstigt, så det kanske bara är de som är extra principfasta som anmärker på det där.
Lite som jag skrev, principiellt är jag emot att "manuellt" läge inte är helt manuellt, men huruvida det är något reellt problem eller ej kan jag inte svara på - förutom att vi borde fått klagomål om det var ett stort och utbrett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #19 skrivet: 04 november 2020, 15:37:35 »
Daikin, hur upplever du det "manuella" fläktläget när den värmer vanligt, går det att ställa fläkten så att den fortsätter fläkta på säg hastighet 3 även fast börvärdet uppnåtts? Ingen maskin mig veterligen fortsätter att blåsa med inställd fläkthastighet när börvärde uppnås. Alla maskiner har ett kallrasskydd som drar ner på innerdelens fläkthastighet i värmedrift.

Eller är det bara Hero och Ninja 2.0 som kan det? Förstår inte varför inte Daikin kan komma med någon form av uppdatering som fixar det! Några andra problem med din maskin?
Vi har gått precis åt andra hållet. Höjt tröskelvärdet på inomhusväxlarens temperatur så att en bättre värmekomfort uppnås.


När den går på kaminläget, börjar den på låg fläkt alltså, ökar sen då eller går den alltid på låg fläkt? Kan du tvinga fläkten att gå på tex fläkt 4 under tiden den går på cirkulation för att jag eldar, eller går inte det att bestämma? Du kan låta fläkten gå helt automatiskt eller så kan du ge ett maxvärde, t.ex. fläkt 3. Då kommer maskinen inte att blåsa snabbare än fläkt 3 oavsett hur varmt det är i rummet (så länge det är varmare än inställd hastighet)
För varje grad som det är varmare i rummet så kommer fläkten att höja farten med ett steg. Varför skall du ha en fast hastighet hela tiden när värmen är bortblåst ? Skapar endast en massa ljud och kalldrag från inomhusenheten.


Hej. Se mina svar bland dina frågor ovan.

/D

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #20 skrivet: 04 november 2020, 16:35:48 »
Sorry Daikin, missade dina svar helt!!! SÃ¥g nu, tack.
« Senast ändrad: 04 november 2020, 17:04:13 av vaklagärdan »

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #21 skrivet: 04 november 2020, 17:17:55 »
Daikin, en stor del för oss kommer vara att använda den till underhållsvärme när vi inte är i huset. Skulle du ha den på automatik då på låt säga 16 grader? Eller ska man ställa upp fläkten manuellt så luften lättare klarar att ta sig runt till rummet längst bort? Verkar råda lite olika meningar om det här. Vår hall där den ska sitta kommer förmodligen värmas upp fort, men jag vill ju att rummen längre bort också ska hållas varma.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #22 skrivet: 04 november 2020, 19:18:37 »
Det generella svaret är att du alltid ska ha så hög fläkthastighet som möjligt eftersom det gynnar spridning och verkningsgrad. Men om du skulle lyckas värma trapphuset så att du får upp värme istället för kallras, så kanske det är bättre med en lägre fläkthastighet eftersom utblåstemperaturen då blir högre. Men det får du testa dig fram till.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #23 skrivet: 04 november 2020, 20:48:02 »
Daikin, en stor del för oss kommer vara att använda den till underhållsvärme när vi inte är i huset. Skulle du ha den på automatik då på låt säga 16 grader? Eller ska man ställa upp fläkten manuellt så luften lättare klarar att ta sig runt till rummet längst bort? Verkar råda lite olika meningar om det här. Vår hall där den ska sitta kommer förmodligen värmas upp fort, men jag vill ju att rummen längre bort också ska hållas varma.
Full fart på fläkten,, läge 5.

D

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #24 skrivet: 05 november 2020, 14:00:33 »
En sista fråga innan jag lägger en beställning...
Huset är från 1905 med timmerstomme som man satte eternitplattor på på 50-talet. Skulle ni sätta utedelen på väggen med eller utan fjädrar, eller på markstativ? Nån som sa att det aldrig hörs nåt om man har en rejäl timmerstomme? Lite bökigt att börja gräva och fixa nu, men tror ni utedelen kommer kunna ge stomljud så kommer jag överväga att gjuta platta och ställa den på markstativ (det är som ni vet en XRH40 det gäller).

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #25 skrivet: 05 november 2020, 14:15:37 »
Tolkar det som att det är eternit på väggen nu också.
Då är väl första frågan vad det kommer kosta att ta dit en firma som får borra hål i plattorna för ett väggfäste och vidare för genomföringen åt rören? Eller har du tänkt göra de delarna av monteringen själv utan krav på asbest-anpassat arbete?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin XRH40 eller Mitsubishi Hero 2.0 LN35??
« Svar #26 skrivet: 05 november 2020, 14:52:20 »
Mmm, du kommer i vart fall att behöva ta dit installatören en gång och märka upp var hålen skall vara och sedan själv eller med hjälp av proffs fixa håltagningen.
De kunder vi haft som klagat på stomljud har primärt varit de som har lite äldre Älvsbyhus med 13 cm isolering i väggarna, klent regelvirke gör att hela väggen kan komma i gungning.
Jag skulle inte montera en XRH40 på vägg utan fjäderdämpare annat än att informera kunden om att det kan bli problem.
Markstativ är aldrig fel, men jag tror allvarligt talat inte att det borde vara ett problem med vibrationer på en timmerstomme om du har fjäderdämpare.
Osvuret är dock bäst, det hänger även lite pÃ¥ installatören hur han gör med rördragningen.  dontknow
Rören får inte ligga hårt an mot väggen t.ex.
Vissa installatörer drar fast rören med buntband i kanalerna.
(Men då kan det bli vibrationer även om den står på markstativ)

Bor du på en plats där det kan bli mycket snö kanske du skall titta på ett 80 cm högt markstativ om du väljer det alternativet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!