Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!  (läst 30470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #15 skrivet: 30 april 2007, 11:58:55 »
I det här fallet kan man väl utesluta de, då den löser JFB redan vid inkoppling

Jag vet inte, ligger inte spänningen på fram till frekvensomriktaren när VP är avstängd på fjärren?

Jag hittade detta:
http://www.elektrikern-sef.com/modernteknik/branschnytt/frekvens3.pdf

Den här sökningen ger mera info att läsa:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=frekvensomriktare+jordfelsbrytare&meta=

Men normalt så är väl detta inget problem med de små styrningar som sitter i L/L VP.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #16 skrivet: 30 april 2007, 15:19:03 »
Återigen, tack för alla svar!

Vet inte vad en inverterpump är så jag kan inte svara på den frågan.

Pumpen är av modell nordic air rd4300.

Ni kanske känner till några sjukdomar(förutom att pumpen i allmänt är en kass konstruktion) som förkommer på denna modell
som gör att jfb utlöses?

Köpte pumpen för 4000:- så garantier kunde jag se mig i graven efter. Dock trist att man inte kände till detta forum då...

Men som sagt alla tips uppskattas! 

Tack på förhand

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #17 skrivet: 30 april 2007, 15:57:00 »
En inverterpump styr varvtalet på kompressorn beroende på värmebehovet. En on/off kör full fart tills värmen är uppnådd, sedan slår den av och startar sedan igen när tempen gått ner. Jag tror att det är on/off du har men jag är inte säker.

Har di ingen bekant som vet något om el som kan titta på den?

Du skulle kunna testa att vända stickkontakten 180 grader så de båda stiften byter hål. Överledning mellan fas och jord löser jordfelsbrytaren men överledning mellan noll och jord borde inte göra det.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #18 skrivet: 30 april 2007, 17:50:57 »
Mät (helst med en "megger som mäter med minst 500 volt) mellan "stiften" på stickproppen och jorden på stickproppen, där ska du ha oändligt motstånd. Har du inte det har du jordfel någonstans i maskinen och då är det bara att börja leta genom att lossa kabel för kabel och mäta. Jag tror att du kanske behöver hjälp av en elektriker som har lite kunskap och ett bra mätinstrument, det kan vara lite lurigt med jordfel, felet kan sitta på ett helt annat ställe än där man tror.
Det är lite svårt att kortfattat förklara hur och varför, så du får lita på mig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #19 skrivet: 01 maj 2007, 22:00:06 »
Du skulle kunna testa att vända stickkontakten 180 grader så de båda stiften byter hål. Överledning mellan fas och jord löser jordfelsbrytaren men överledning mellan noll och jord borde inte göra det.
Detta skulle stämma om nollan säkert låg på exakt jordpotential, men så är sällan fallet.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #20 skrivet: 01 maj 2007, 22:47:11 »
Hej

Om nollan har kontakt med jord i pumpen så kommer ju viss del av strömmen att gå tillbaka genom jord och alltså löser jordfelsbrytaren ut.
Det blir olika ström i Fas och Nollan ju
MVH
Messer

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #21 skrivet: 02 maj 2007, 00:43:52 »
Ta ut kontakten och mät mellan stiften och jord för att kolla så att nolla och jord är åtskilda. Om du anväder megger, som är bra om man vill mäta resistans under belastning, skall du veta att den kan döda elektronik så det är lämpligt att koppla bort denna först. En felaktig kondensator låter också troligt. Det kan även vara så att din jordfelsbrytare är så känslig att den reagerar på läckströmmarna i kompressorn, olja leder ju lite grann och är elmotorns delar dåligt lackade så kan det bli fel. Om du ansluter pumpen i ett o-jordat utag och mäter mellan chassit och en jordplint i väggutaget, har du spänning där då?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #22 skrivet: 02 maj 2007, 00:52:05 »
Nu vet jag inte hur kunnig Henke_iso är, men för honom och andra som eventuellt läser ovan och vill prova att koppla en maskin med jordfel till ett ojordat uttag: tänk er för

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #23 skrivet: 02 maj 2007, 12:30:06 »
Ja givetvis bara under mätperioden. Och ta inte i chassit! Det kan ju vara strömförande. Jordat utag och gärna jordfelsbrytare skall så klart användas vid kontunierlig drift.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #24 skrivet: 03 maj 2007, 07:34:45 »
Jordat utag och gärna jordfelsbrytare skall så klart användas vid kontunierlig drift.
Ja, JFB lär han ju ha.....  *vinkar*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Henke_isso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #25 skrivet: 03 maj 2007, 15:53:31 »
Hej igen!

Har tagit kontakt med en elektriker som ska komma och mäta lite.
Hoppas han kan hjälpa mig att fastställa problemkällan.

Nu kommer en fråga i förberedelse syfte! hehe

Om jag inte skulle få ordning på pumpen undrar jag vilken pump jag ska investera i istället?

Öppen planlösning på nedervåning 50kvm samt sovloft på övervåning på 10 kvm.

Krav: Att innedelen och ute delen är väldigt lågljudda!

Tack på förhand!


Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #26 skrivet: 03 maj 2007, 22:11:44 »
Mitsubishi Q-Heat 4.5 är maskinen för dig, mycket prisvärd och perfekt för storleken på boytan.

Kolla mera i Mitsubishi Electric forum.

BjörnK

Heosbor

  • Gäst
Heosbor
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #27 skrivet: 03 mars 2018, 19:38:46 »
Fick ni detta att fungera?
Vi har en vp i nybyggt hus som börjat lösa ut säkringen (16A)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min värmepump löser ut jordfelsbrytaren!
« Svar #28 skrivet: 04 mars 2018, 09:40:10 »
Är nog svårt att få svar när det var 11 år sedan det senast skrevs i tråden :-\ Säkring på 16A låter ju annars som det borde räcka till de flesta modeller av luftluftvärmepumpar jag kan komma på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!