Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elda en gÃ¥ng i veckan!?  (läst 9875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dmiller

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Elda en gång i veckan!?
« skrivet: 04 oktober 2013, 13:31:43 »
Hej!

Har idag ett bostadshus på 300 m2 samt en verkstad på 500 m2.
Uppvärmning av detta sker med bergvärmepump.
Jag har obegränsat med skog...

Funderar nu på att komplettera min värmeanläggning med en vedpanna och tankar.
Har funderat på pellets och flis, men det blir ett extra moment mot att elda ved.

Finns det någon panna som har ett så pass stort vedmagasin så man bara behöver elda en gång i veckan.
Vad pratar vi för volym på tankarna, mellan tummen och pekfingret.. 3 m3 eller 10 m3 ?

Tack på förhand och trevlig helg!


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2013, 13:54:19 »
Vad vill du uppnå? Räcker inte värmepumpen till i dag?
Om du har obegränsat med skog och värmepumpsanläggningen funkar bra så är det bättre att sälja kluven ved än att elda upp den själv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dmiller

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2013, 14:58:41 »
Det var ett intressant resonemang! Det är säkert sant..

Det jag ville uppnå är att kunna värma hus och verkstad utan att det kostar pengar.
Bortsett från investeringen för värmeanläggningen då..
Sedan är jag rejält intresserad av teknik och självförsörjning..

Så frågan kvarstår.. Finns det panna som man kan elda en gång i veckan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2013, 15:13:22 »
Har du ett SCOP på 3 på bergvärmen så kostar varje producerad kWh ca 40 öre. Varje 10000kWh huset behöver kostar då 4000:- Skall du producera motsvarande mängd med ved så går det åt ca 12m3. Säljer du istället veden för 500kr/m3 och värmer huset med värmepumpen så har du gjort en vinst på 2000:- för varje 10000kWh du har i värmebehov. Dessutom sparar du in alla dom pengar du hade behövt köpa en vedeldningsanläggning för...
 tummenupp


Men, ställer du frÃ¥gan i ett forum för vedeldare sÃ¥ fÃ¥r du säkert ett annat svar...  ::)
« Senast ändrad: 04 oktober 2013, 15:15:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2013, 15:27:02 »
800kvm uppvärmd yta?
Jag skulle satsa på flis.

Det finns numera moderna flisanlägningar som kräver nästan inget underhåll.
Kolla in http://www.biovarmesverige.se/produkter/flispannor/eta-hack-20-200kw.aspx

Om du du vill elda så skulle jag importerat en stor atmos
http://kotly.com/Wood_gasifying_boiler_ATMOS_DC_100_with_Laddomat_21-60__72°C__R32_and_BVTS_1_3m_valve,334.html
400L ved får du in i den.
En tank på 8000L borde passa bra.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2013, 20:31:16 »
Polarens farsa hade en sÃ¥dan här för nÃ¥gra Ã¥r sedan. Han eldade spillvirke frÃ¥n ett sÃ¥gverk. Pannan klarar 110 cm stockar och han eldade vart tredje dag pÃ¥ vintern (3000 l). Du behöver nog tankar pÃ¥ ca 5000 liter för att nÃ¥ ditt mÃ¥l. Dock behöver du inte kapa veden kortare än 1 m  :) http://www.blocket.se/vastmanland/Komplett_Vedpaket_47680972.htm?ca=8&w=2
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2013, 20:57:18 »
Man brukar väl säga 10L acc-vatten per uppvärmd boyta. Men den tumregeln gäller väl när man eldar 1 gång per dygn. Annars får du vända på det och beräkna utifrån din nuvarande anläggning hur mycket kwh du gör slut på, och sedan omvandla detta till acc-volym. Vatten kräver väl 1,16W/gr och liter för att värmas. Säg att din värmepump har en framledningstemp på 50gr i snitt pch du eldar upp en vedanläggning till 90gr. Då har du 40x1,16 dvs. styvt 40kwh per m3 vatten. Så det går att räkna ut hur mycket och hur ofta utifrån ditt nuvarande effektbehov. Naturligtvis mellan tummen o pekfingret.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2013, 22:02:01 »
Nu bara spekulerar jag. Men om man utgår från att du ska ha 20 grader på dina 800 kvm och räknar med att du behöver 50 watt/m2 när det är kallt. Mindre på huset men mer på verkstaden. Det ger ca 6700 kWh på en vecka. Kan du elda till 90 grader och plocka energi ner till 50 grader så får jag det till 6700 000/1.16/40= 145 m3 vatten. Låter mycket men jag tror det inte är helt orimligt. Att elda en gång i veckan kan man nog glömma när det är kallt ute. En gång per dygn hade ju sänkt det till ett behov på 20 m3.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad dmiller

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2013, 10:48:30 »
Jag börjar misstänka att en gång i veckan är lite fantasier. Där skulle en helautomatisk flisanläggning lösa problemet. Men då måste man flisa, torka och lagra flis.
Det som är bra är att bergvärmen finns där och värmer när man inte har tid/ork att elda.

Jag skall kolla över min förbrukning av el och räkna baklänges, motsvarande ved och tankvolym.
Finns det någon bra formelsamling på nätet för ändamålet?

Har även funderat en del på solvärme. Verkstan är placerad så att ena sidan av taket är mot söder...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2013, 12:05:57 »
Det finns flispannor som är riktigt fina i dag och har du tillgång till billigt bränsle kan det vara ett bra allternativ. Vet en som haft en Eta några år och han är grymt nöjd med den kommer visst sms när det är dags att bara ut askan tummenupp Men det kommer antagligen inte bli billigare än bergvärmen om inte den är underdimensionerad men det går ju att samköra så att flisen går in när det är för kallt för bergvärnen att ensam värma lokalerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2013, 18:30:24 »
Värmeutbytet som en solfångaranläggning ger är nog ganska förkastligt med den mängden yta du ska värma. Sedan blir nog investeringskostnaden ganska brutal om det ska ge märkbar effekt i det stora hela.
Annars är jag nog (tyvärr, som vedeldare) böjd att hålla med övriga gänget. Att sälja torr ved för 4-500 kr per kubiken och köpa ström till värmepumpen är nog mer lönsamt än att elda upp den själv. När man börjar räkna på vad eldad ved ger i timlön i förtjänst så inser man snart att det är under slavliknande former man sliter ut sin kropp.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad dmiller

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2013, 21:27:17 »
Tack för alla svar.
Då det inte verkar vara så lönsamt att elda, slitsamt, tidsödande samt att jag har mycket att göra så lägger jag projektet och tankarna på is.
Men det känns ändå motigt att köpa el för att värma med när man har gratis ved i skogen. Men jag tror att jag fattar läget :-)

Tack!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2013, 22:57:10 »
Det jobbigast blir nog att hitta köpare till så dyr ved ska du få så mycket betalt här ska det vara ren björk hemkört på gården.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elda en gång i veckan!?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2013, 13:46:41 »
Att sälja torr ved för 4-500 kr per kubiken och köpa ström till värmepumpen är nog mer lönsamt än att elda upp den själv. När man börjar räkna på vad eldad ved ger i timlön i förtjänst så inser man snart att det är under slavliknande former man sliter ut sin kropp.
Fast om du skall sälja veden för 400-500 kr kubiken så måste du ut i skogen och hugga den. Klyva den. Torka och förvara den.
Sedan sätta ut en annons och stå ut med alla myseldande värmepumpsinnehavare som ringer och försöker pruta,
Eller köper 1 kubik som du får hjälpa dom lasta.

Nja när man väl har veden på gården är det nog lika bra att stoppa den i pannan och njuta av obgränsad ,obeskattad värme.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!