Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Cahl skrivet 11 februari 2012, 14:04:09

Titel: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Cahl skrivet 11 februari 2012, 14:04:09
Börjar bli rejält less på alla reklamslogans och "möjliga besparingar" som skriks ut av reklamen. Allra mest offensiva verkar CTC vara. I dag ligger en helsida i tidningen (GP), ett antal halvsanningar.

"Sveriges effektivaste bergvärmepump med pekskärm" - stämmer faktiskt, men det är också den enda med pekskärm... (Jag talade för några veckor sedan med deras marknadschef och jag påtalade att IVT säger 5,1 i COP i sin reklam. -Jo, de är lite effektivare men vi har inte hunnit ändra...). Så här blev det alltså i stället.

"Bergvärmepumpen som slagit rekord: 5,04 i COP" - jo, det stämmer ju också, dvs en gång i tiden slog de rekord (med en hundradel, Nibe hade då 5,03).

Sen kommer den verkliga dräparen: "För varje kW från berget får du tillbaka 5,04". - Jag trodde i min enfald att det var för varje kW el till pumpen som man kan få tillbaka 5,04 kW  från berget?

Men så granska för böwelen det som skrivs innan ni publicerar det CTC! Sen har jag aldrig fattat vad näven på bilden har med saken att göra!
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Smurfen. skrivet 11 februari 2012, 14:12:10
Eviheat har också pekskärm.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: ORAKLET skrivet 11 februari 2012, 14:13:30
Qvantum har pekskärm.  Troligen har dessa samma system, JEFF CC Villa. 

Alla har ju samma typer av reklam lögner.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Cahl skrivet 11 februari 2012, 16:42:32
OK, jag har missat Qvantum och Eviheat med pekskärmar, sorry.

Även om många kör med lögner i reklamen så rättfärdigar det inte lögnerna. Vi som konsumenter måste reagera och ifrågasätta mer, annars blir det bara ännu snårigare att välja rätt produkter. Antagling är det så att vi som sitter på ett forum som detta och gaggar är ganska intresserade och insatta i vad som gäller. Men vi är nog ändå ett fåtal av alla som köper värmepump, de flesta som köper kollar lite översiktligt på pris och COP och bestämmer sig. Får de vad de förväntar sig?
Som någon skrev tidigare; de flesta är nog nöjda när de plötsligt halverar sin uppvärmningskostnad. Men de tänker inte på att det går att halvera den en gång till o kanske ännu mer med rätt prylar, rätt installation och rätt intrimning. Dvs de flesta hamnar långt ifrån COP 5,04 som utlovas i reklamen.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Subtilis skrivet 20 mars 2012, 15:38:33
Qvantum har pekskärm.  Troligen har dessa samma system, JEFF CC Villa. 

Alla har ju samma typer av reklam lögner.

Menar du att även Qvantum kör med lögner? Jag har inte sett någon reklam från dem, någonsin, bara deras hemsida som är motsatsen till "lätt" kundorientering. Däremot är den mer tekniskt informativ än någon annan tillverkares sida, som jag sett.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: ORAKLET skrivet 20 mars 2012, 15:44:11
Hur sa jag det nu då ???   Om det är ngn tillverkare som inte kör med lögner så är det Qvantum.

Jag menade att CTC körde med en lögn. Inte en chans att de är bättre än Qvantum, billigare INTE bättre
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: rgx107 skrivet 20 mars 2012, 17:04:48
Nibe annonserar i Vi i Villa om "upp till 80% besparing"; "...sänker du dessutom din energikostnad med upp till 80%".
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Megajool skrivet 20 mars 2012, 17:13:12
Ja, tänk om dom kunde skriva "..MINST 75 % sänkt uppvärmningskostnad" ;)
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Roland skrivet 20 mars 2012, 20:08:41
Man slirar på sanningen vad gäller tekniken också. Jag kommer ihåg ett företag som påstod att pumparna var utrustade med underkylare för bättre effektivitet. Men det var i praktiken ingen underkylare utan den extra värmeväxlaren fungerade som en förlängning av kondensorn.

När varvtalsreglerade cirkulationspumpar kom var reklamen formulerad så att många trodde det var kompressorn som var varvtalsreglerad.

Det finns säkert fler exempel.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: ORAKLET skrivet 20 mars 2012, 20:13:24
Började det företaget på T Roland?  jag har en sådan maskin i min källare. Men jag har inget att underkyla så mitt COP blir det samma hehe.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: David Rinnan skrivet 20 mars 2012, 22:02:49
det är ju så klart helt skevt när man tillåts ha marknadsföring där den prestanda som anges avser laboratoriemiljö.

I de flesta andra sammanhang MÅSTE en annons innehålla data som i alla fall någon kund kan få ut av produkten. Dvs det måste gå att få COP 5.04. Annars är det ju vilseledande marknadsföring.

Syftet med marknadsföring får aldrig vara att lura kunder. Därför är sådant som "med pekskärm" normalt sett något som inte gillas. Problemet verkar i branschen vara att ingen reagerar. Normalt sett är det alltså konkurrenter som anmäler varandra men i denna bransch verkar så inte vara fallet. Vilket närmast drar tankarna mot kartellbildning.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Roland skrivet 20 mars 2012, 22:15:48
Började det företaget på T Roland?  jag har en sådan maskin i min källare. Men jag har inget att underkyla så mitt COP blir det samma hehe.

Jag var inte riktigt säker att jag kom ihåg rätt så jag skrev inget namn men nu med lite hjälp törs jag påstå att det började på T.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: ORAKLET skrivet 20 mars 2012, 22:19:54
Hehe  jag vet att det började på T  tittar på det varje dag  :-))

Har funderat på att smälta lite snö via underkylaren, men man kommer inte så långt på 1kw som är det jag kanske kan underkyla :'(
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Finns inte mer skrivet 26 mars 2012, 20:57:27
Tänk om dom kunde skryta om kunskapen hos sina återförsäljare istället. Det hade varit fruktansvärt roligt att läsa. Istället för att pressa ut högsta möjliga COP ur sina maskiner. När det i det stora hela handlar om att ha ett bra års COP inte bara under den dagen då det är som varmast i backen och man behöver minst värme inne på ett lågtemperatursystem.
Titel: SV: Dags att sanera i reklamträsket!
Skrivet av: Smurfen. skrivet 26 mars 2012, 21:16:08
0 grader inkommande kb samt 35 resp 50 grader ut är väl inte helt orimliga temperaturer det bör vara så att den vp som har bra cop enligt tex En 14511 bör ge bättre års cop än en vp med sämre uppmätta värden.