Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Nyliga inlägg

Sidor: Prev 1 [2] 3 ... 10 Next
11
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av Ewald skrivet Idag kl. 11:13:14 »
Inte alls märkligt, bara vanlig bromsservice vilket inte innebär något byte av delar, bara rengöring och uppsmörjning. Undviker därmed kärvande bromsbelägg och bromskolvar vilket innebär att bromsarna alltid fungerar perfekt.

Jaha, okej. Då förstår jag.

12
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av boek skrivet Idag kl. 11:11:20 »
Låter lite märkligt. På en ny bil som jag köpte för många, många år sen har jag bytt bromsar en gång och bilen har totalt gått ca 26 000 mil / 260 000 km.

Inte alls märkligt, bara vanlig bromsservice vilket inte innebär något byte av delar, bara rengöring och uppsmörjning. Undviker därmed kärvande bromsbelägg och bromskolvar vilket innebär att bromsarna alltid fungerar perfekt.
13
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av Ewald skrivet Idag kl. 10:43:57 »
Jag skulle säga att det beror på; min V50 2012 D2 Summum, 26200 mil har stått stilla länge nu, värdemässigt. Skulle tro att det är först när rosten börjar komma på bred front som den kliver nedåt reservbilsvärdet.

Kan ej svara för andra bilar, eller jo, päronens Clio 0.9L  90 hp, 2016 (skitbil) har stått/står också stilla prismässigt.

Så äldre bränslesnåla bilar verkar iaf stå stilla?  Sc:,h

Killen som fixade det med Airgablampan brukar köpa bilar som kräver större reparationer (med typ motorskada) för typ 3000 - 5000 kr. Sen reparerar han och säljer dom vidare. Tror en bytesmotor kostar kring 7 000 kr.

Har bara kollat på en av dessa bilar. Den verkar ha utannonserats i maj 2023 för 34 000 kr. I april 2024 köpte killen bilen och då hade den en motorskada. En grå Peugeot.

Personen som ha ägt den måste ju minst ha tappat 25 000 - 30 000 kr på ett år. En katastrof så att säga om man tittar hur lite t.ex. Toyota bilar minskar i värdet.
14
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av Ewald skrivet Idag kl. 10:34:29 »
Bromsarna går jag igenom vart annat år,

Låter lite märkligt. På en ny bil som jag köpte för många, många år sen har jag bytt bromsar en gång och bilen har totalt gått ca 26 000 mil / 260 000 km.

15
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme / SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Senaste inlägg av JockeHX skrivet Idag kl. 10:04:03 »
Inte säker på jag fattar, men det jag tänker är att det är enkelt att prova en bypass med lite olika flöden utan att först köpa en volymtank och se vad som händer i verkliga verkligheten.
Sedan kanske 4 rörskoppling med "arbetstank" är bäst, som Nisse175 menar, jag vet inte, men verkar ju rimligt.

CTC rekommenderar enligt den ritningen jag bifogat. Kan inte riktigt ta diskussion om att ändra deras rekommenderade setup. Däremot så när jag tittar på deras ritning ser det ut som med en pil från returen in i tanken så måste ändå allt flöde runt i mitt övriga värmesystem. Förstår då inte riktigt hur man kan uppnå ett högre flöde till arbetstanken från VP?

Höjer jag interna cirkpumpen från det jag redan höjt till får det två effekter:

1. Det susar i mina element.
2. Jag får ner delta mellan vb-in och vb-ut, men samtidigt stiger returen snabbare.

Grundproblemet som måste tacklas är att diff mellan framledning och börvärde får inte överstiga 5 grader för då stoppar pumpen och vill starta igen efter 10 minuters fördröjning på kompressorn eftersom gradminutrarna aldrig räknades ner till 0. Vad som gör saken värre är att när den hamnar i detta läge kollar den inte delta när den varvat ner till lägsta varv, utan kollar det direkt vid uppstart 50rps.

En bypass kommer höja flödet, men returen kommer stiga snabbare också vilket höjer framledningen. Bypass kommer således inte lösa problemet. Pumpen stoppar inte pga HP-larm eller liknande, den stoppar enbart för att CTC valt att max diff framledning och börvärde får vara 5 grader.

Eftersom jag misslyckats med att få CTC att ge mig ett inställningsbart värde (som Nibe har exempelvis) på detta så ser jag ingen annan lösning än en arbetstank som de nu rekommenderat. Frågan är bara om den är tillräckligt stor.
16
Nibe / SV: S1255-12+UKV500 solcellsdrift April--Oktober (om vädret tillåter)
« Senaste inlägg av Heat? skrivet Idag kl. 09:24:50 »
Trevligt!
Du har timpris va? ;)
Stänger din växelriktare av, vid negativt elpris?
Raddar eller golvvärme?

Nej inget timpris än, men till vintern så går mitt 3års avtal ut(hade tur att låsa priset innan priserna gick bananas  :) ) och då lär det blir det timpris.
I nuläget har jag ingen funktion för att stänga av växelriktare vid negativt pris.

Har 2 ECS40, 1 till raddar och 1 till golvvärme
17
Nibe / SV: S1255-12+UKV500 solcellsdrift April--Oktober (om vädret tillåter)
« Senaste inlägg av kWhalp skrivet Idag kl. 09:15:54 »
Min ambition när jag bytte pump var att få möjlighet att maximera utnyttjandet av solel, har 12kW i söderläge, så jag bestämde mig för att inkludera en UKV500 till systemet samt ECS40 för respektive klimatsystem.
När solsäsongen började, slutet på Mars, så la jag in schema som spärrar pumpen mellan 0630--1100 och 1530--1900 för att säkerställa att sälja el när den är som dyrast(stämmer de flesta dagarna) alternativt när jag senare i år går över till rörligt elpris, minimerar min förbrukning under högpris. Sen har jag lagt in ett "solläge" mellan 1100--1530 där inne temp höjs från 18,5=>20 samt UKV500 får +10 i förskjutning och varmvattenbehov satt till stort. I början på April sjönk UKV ner till ca 20C innan solläge började värma men nu i Maj landar den över 30C.
Inser att höjning av innetemp är onödigt så länge UKV500 är varmare än önskad framledning så det kan jag skippa...
Pumpen har spärrband från 69Hz och uppåt pga. klen borra.

Jag har med dessa inställningar i princip helt soldriven värme/varmvatten från April till Oktober, förutsatt att väder tillåter Är det några nackdelar med att köra på detta sätt?

EDIT:
Övrig tid på året kör jag utan schema i.e. normal drift.

Trevligt!
Du har timpris va? ;)
Stänger din växelriktare av, vid negativt elpris?
Raddar eller golvvärme?
18
Nibe / S1255-12+UKV500 solcellsdrift April--Oktober (om vädret tillåter)
« Senaste inlägg av Heat? skrivet Idag kl. 09:03:41 »
Min ambition när jag bytte pump var att få möjlighet att maximera utnyttjandet av solel, har 12kW i söderläge, så jag bestämde mig för att inkludera en UKV500 till systemet samt ECS40 för respektive klimatsystem.
När solsäsongen började, slutet på Mars, så la jag in schema som spärrar pumpen mellan 0630--1100 och 1530--1900 för att säkerställa att sälja el när den är som dyrast(stämmer de flesta dagarna) alternativt när jag senare i år går över till rörligt elpris, minimerar min förbrukning under högpris. Sen har jag lagt in ett "solläge" mellan 1100--1530 där inne temp höjs från 18,5=>20 samt UKV500 får +10 i förskjutning och varmvattenbehov satt till stort. I början på April sjönk UKV ner till ca 20C innan solläge började värma men nu i Maj landar den över 30C.
Inser att höjning av innetemp är onödigt så länge UKV500 är varmare än önskad framledning så det kan jag skippa...
Pumpen har spärrband från 69Hz och uppåt pga. klen borra.

Jag har med dessa inställningar i princip helt soldriven värme/varmvatten från April till Oktober, förutsatt att väder tillåter Är det några nackdelar med att köra på detta sätt?

EDIT:
Övrig tid på året kör jag utan schema i.e. normal drift.
19
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av boek skrivet Idag kl. 08:56:36 »
Hur är det med gummi delar och damasker?
Börjar inte de bli hårda eller vittra sönder och måste börja bytas, är väl en del jobb ändå att göra, för att behålla värdet?

Men jag hejar jag på, sikta på +50 år! 💪🥳

Jag har bytt medbringarskiva, den är av gummi, för några år sedan. Annars inget speciellt förutom olja- och filterbyte. Bromsarna går jag igenom vart annat år, rengöring och motionering av bromskolvar. Extremt lite underhåll faktiskt, till ingen eller låg kostnad. Billig försäkring 1000 kr per år och skattebefriad förstås, besiktning vart annat år. Några + 50 år lär jag inte få uppleva, jag har nog vandrat vidare innan dess.
20
Allmänt forum / SV: Gammal bil
« Senaste inlägg av Börje__ skrivet Idag kl. 05:05:34 »
Jag skulle säga minst 30 år, min är 36 år, ägt den i 21 år.

Hur är det med gummi delar och damasker?
Börjar inte de bli hårda eller vittra sönder och måste börja bytas, är väl en del jobb ändå att göra, för att behålla värdet?

Men jag hejar jag på, sikta på +50 år! 💪🥳
Sidor: Prev 1 [2] 3 ... 10 Next

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!