Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver man vara orolig för hÃ¥let?  (läst 690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peterpojken

  • Gäst
Peterpojken
Behöver man vara orolig för hålet?
« skrivet: 29 november 2021, 15:33:02 »
Tack för ett fantastiskt bra forum! Jag ska ta mig mer och mer tid till att förkovra mig i mer och mer trådar, men har ändå inte riktigt hittat några bra svar på min fråga än...
Har en Nibe 1255 3-12 kW och ett hål på 245 meter. Nu kom en liten köldknäpp och köldbäraren ligger på -2,5 ut och 0,9 in. Klimatsystemet kör 38,5 ut och får 33,5 i retur.
Har gått i tankar på att installera solvärme för att värma hålet men sett att det nästan alltid är värdelöst...
Hålet är borrat 2016, behöver jag vara orolig? Hur ska jag tänka?
Tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver man vara orolig för hålet?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 15:42:23 »
Det brukar vara temperaturen på borran i slutet av vintersäsongen som är det viktiga. Kom ihåg att följa och skriva upp värdena i februari. Om det skulle bli kris innan tror jag den stänger av kompressorn automatiskt om KBut faller ner under -8 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver man vara orolig för hålet?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2021, 17:12:48 »
Du behöver inte vara orolig. Mitt råd är att tänka på något annat än borrhålet.

När värmepumpen går med full effekt blir värmeuttaget från borrhålet ca 35 W/meter. Ligger huset i mellersta eller södra Sverige och pumpen har gått med max effekt en lång tid kan ingående köldbärare sjunka till kanske -1 grad. Men är pumpen korrekt dimensionerad kommer den aldrig att gå med full effekt en längre tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!