Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarmisstag  (läst 8155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miapia

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skyttorp / Uppsala /Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Nybörjarmisstag
« skrivet: 02 november 2011, 12:41:46 »
I måndags fick vi vår ME FD35 installerad. (Tack för extremt bra och snabb service TS Comfort).
Allt frid och fröjd, tills i natt. Inför natten ställde vi temperaturen på 19 grader. Vi tänkte att det nog är en bra temperatur eftersom vi sover i loftsäng och inte vill ha det för varmt nattetid.

Natten blev lång. Pumpen blåste, och blåste och blåste. Det blev olidligt varmt och sömnen blev inte alls särskilt bra.

I morse gick jag och läste av elmätaren, för att se hur vår förbrukning förändrats nu när pumpen används. (Håller regelbunden koll.) Chocken blev minst sagt stor när jag såg att vi under natten förbrukat el i samma tempo som i November förra året, då klimatet var avsevärt bistrare och ingen luftvärmepump fanns.

Efter mycket grubblande har jag nu löst problemet. (Hoppas jag)
Tydligen så innebär mixtrande med batterierna i fjärren att I-see-funktionen återaktiveras. Eftersom det var installatören som avaktiverade denna funktion så hade vi inte en tanke på detta, när vi tog ur batterierna för att justera placeringsinställningen för innedelen.
Och med tanke på att vi 6 meter rakt framför innedelen har en ytterdörr med ett stort 2-glasfönster som konstant är dragigt så förstår jag att pumpen jobbade. Att vi dessutom har svinkalla golv kan säkert också ha bidragit.

Jag är dock väldigt glad över att jag kollade upp elförbrukningen samt lyckades lösa detta så pass snabbt, innan pumpen åkte ut och elräkningen skjöt i höjden. ;D

Och ändÃ¥ tyckte jag att jag lusläste manualen.  Sc:,h

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #1 skrivet: 02 november 2011, 12:49:46 »
Hej Miapia!  Ja helt rätt tycker jag att du inte använder dig av dylika överreklamerade och dessutom helt onödiga funktioner enligt min uppfattning. ;)
Jag tycker också att du skall kolla upp noggrant att det här genomföringshålet i ytterväggen för rören och elkablar mellan innerdel och utedel är ordentligt tätat. Det är väldigt vanligt att man inte får det här hålet ordentligt tätt vilket får till följd att det drar in kalluft utifrån som då påverkar pumpinnerdelens tempgivare negativt, dvs kyler ned denna vilket då får till följd att pumpen tror att det är kallare än vad det är inomhus och gasar då på värmedriften alldeles onödigt mkt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad miapia

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skyttorp / Uppsala /Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Svar: Raffen
« Svar #2 skrivet: 02 november 2011, 12:54:39 »
Jo, att den här funktionen är helt onödig, för att inte säga direkt förödande, för oss har jag förstått. Vi ska även titta på hur tätningen vid genomföringen ser ut, för säkerhets skull.
Det är ju av misstagen man lär sig, har jag hört. :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #3 skrivet: 02 november 2011, 12:57:06 »
Ja tätningen i vägggenomföringshålet är nog definitivt orsaken i det här fallet enligt uppfattning, minsta lilla läckage där påverkar nämligen tempgivaren. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #4 skrivet: 02 november 2011, 13:00:43 »
Temperaturgivaren sitter i innerdelen och ska då reglera värmetillskottet när denna känner att den har uppnått börtemperauten. I-See sensorn ska inte kunna känna om det är ett kallt fönster 6m bort !

Brukar avrÃ¥da folk frÃ¥n att använda den där I-SEE sensorn dÃ¥ jag tycker att innerdelen hÃ¥ller pÃ¥ och hattar för mycket  ;)
Bäst är att hitta den bästa läget i sidled och höjdled där man når så mycket av fastigheten som möjligt, ibland kan swingfunktionen i höjd eller sidled fungera bäst beroende på planlösning.

19 grader låter kallt inomhus !!

Om den inte sänker värmeproduktionen vid uppnådd temperatur på fjärrkontrollen så kan det vara kall luft som letar sig in till givaren och lurar den att tro att det är kallare än vad det egentligen är.
Antingen om hålet bakom innerdelen måste tätas mera eller om ni har kallras ovanför innerdelen från tex vägg/takvinkeln.
Nu är inte tempgivare så exakta att dom slår av exakt vid den inställda temperaturen utan det kan skilja ett par grader och det tar några minuter innan givaren reagerar på lufttemperaturen.

Peta iväg ett mail när ni använt den ett par dagar om den fortfarande ger för mycket värme mot vad den borde göra.
Håll en termometer precis ovanför innerdelen om ni misstänker att det är stort kallras ovanifrån.

Men om möjligt skippa I-See sensorn och höj temperaturen sÃ¥ ni inte fryser ihäl med era 19 grader  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad miapia

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skyttorp / Uppsala /Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: TS Comfort
« Svar #5 skrivet: 02 november 2011, 13:09:01 »
Ok, då får vi verkligen ta och titta närmare på om det drar omkring innedelen. I-see-funktionen kommer dock att hållas avstängd ändå, för säkerhets skull.
19 grader kan bevisligen vara väldigt varmt.  ;D

Nej, men anledning till låg temp-inställning är att vi eldar i kaminen dagtid och den värmen håller sig för det mesta bra till mrogonen efter nu när vädret är så milt, så vi satte tempen relativt lågt för att pumpen skulle fungera som en försäkring under natten.
Men ganska svalt vill vi ändå ha det på nätterna. Man blir väl kanske härdad av att vakna till 16 grader om morgnarna som vi gjorde förra vintern, när kaminens värme inte höll riktigt hela natten. Vi överlevde ju det, så att komma upp till 19 grader och tända kaminen är ju rena lyxlivet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #6 skrivet: 02 november 2011, 13:16:46 »
Ja om jag förstod det rätt Miapia så innehöll inte pumpen sina inställda ca +19-20 ºC i innetemp utan ni fick ändå som du sa "olidligt varmt" kanske +24-25 ºC istället, och då är det i 9 fall av 10 alltid otätt genomföringshål som därmed lurar pumpinnerdelens tempgivare och får då pumpen att sätta fullgas. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 15:44:33 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad miapia

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skyttorp / Uppsala /Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Raffen
« Svar #7 skrivet: 02 november 2011, 13:21:41 »
Jo, det låter ju faktiskt än mer logiskt att ett kallras skulle ha den effekten. Efter att ha känt omkring innedelen tror jag dock inte att det beror på genomföringen, utan snarare (som TS Comfort föreslog) på kallras ifrån takvinkeln ovanför. Jag upplever det dragigt när jag håller handen där, och eftersom ingen taklist är monterad för tillfället så ska vi nog kunna ordna det snabbt.
Möjligheten finns ju dock att det är båda varianterna, men hur som helst så ska vi se till att det blir tätt och dragfritt runt innedelen.

Tack för era råd!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #8 skrivet: 02 november 2011, 13:35:34 »
Hur varmt är det när det är olidligt varmt vid insuget på innerdelen ? (med andra ord ovanför innerdelen)

Väldigt säker på att hålet är ordentligt tätat/drevat
Ni har om jag minns rätt frÃ¥n vÃ¥ra mail (om jag nu tänker pÃ¥ rätt kund) ett hus som inte är sÃ¥  bra isolerat och risken är dÃ¥ stor att det kommer kall luft frÃ¥n vägg/tak vinkeln som lurar innerdelen att tro att det är kallare än vad det egentligen är.

Kan i och för sig vara givaren som är defekt men det är extremt ovanligt som tur är .

Kolla temperaturen ovanför innerdelen
Stäng av strömmen med brytare/kontakt/säkring om den skulle ha fått tuppjuck av någon anledning och vänta i ca 20minuter innan ni slår på strömmen igen.

Fortsätter det att krångla för dig så är det bara att skicka ett mail till mig.
Tror att det är ni som bor halvvägs till Norrland  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad miapia

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skyttorp / Uppsala /Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: TS Comfort
« Svar #9 skrivet: 02 november 2011, 13:49:09 »
Jag känner att du nog har rätt i det du säger. Det är dragigt i vinkeln mellan tak och vägg, och det beror säkert dels pÃ¥ bristfällig isolering, dels pÃ¥ att taklisten inte sitter pÃ¥ plats. Det hela kommer säkert lösa sig om vi bara drevar lite i vinkeln och sedan sätter dit taklisten. Jag ska berodra min man att ta tag i saken sÃ¥ fort han kommer hem idag.  ;)

Gällande vart vi bor så kan vi väl enas om att vara oense, tror jag, men du tänker iaf på rätt kund. ;)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #10 skrivet: 02 november 2011, 14:56:33 »
Dreva och lägg en fogsträng och dit med listen så lär det bli bättre med kallraset.

Får se när du lyckas få mannen att göra det !

Misstänkte att vi var nära Norrland  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #11 skrivet: 04 november 2011, 18:43:43 »
Verkar som du lyckades beordra din man och täta vägg/takvinkeln dÃ¥ jag inte mottagit nÃ¥got mail eller har sett nÃ¥gon kommentar här om att problemet var kvar  Thumbsup

Är det svÃ¥rt att fÃ¥ till det bra samt att isoleringen pÃ¥ taket är bristfällig sÃ¥ kommer det bli kallras som lurar innerdelen lite framöver ocksÃ¥, ni fÃ¥r dÃ¥ sänka tempen via fjärren för att kompensera detta sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r  men det bästa vore om ni Ã¥tgärdade isoleringen pÃ¥ taket samt väggen vid tillfälle i vÃ¥r eller sommar för det tjänar ni pÃ¥ i längden.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad swap1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #12 skrivet: 05 november 2011, 08:48:49 »
hej TS Comfort AB
är imponerad av ditt sätt pÃ¥ detta forum (obs det finns flera andra med  Thumbsup)

du verkar veta en del
har du tänkt på placering av tempgivaren på olika fabrikat ?.
Daikin har jag full koll på och den är halvtaskigt placerad med fler än EN
möjlig fel källa till orolig reglering o så

mvh



Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nybörjarmisstag
« Svar #13 skrivet: 05 november 2011, 09:55:35 »
Hej swap1

Placeringen av tempgivaren skiljer på dom olika märkena och modellerna vilket gör att dom är olika "tröga" att reglera värmebehovet.
PÃ¥ FD modellerna sitter dom som i en liten behÃ¥llare pÃ¥ sidan inuti innerdelen vilket gör  att den inte trillar bort eller hamnar fel sÃ¥ lätt.

Ganska ovanligt tycker jag att givaren har spökat, åtmindstånde på dom märken och modeller jag haft i sortimentet.

Finns en del väggkonstruktioner som är väldigt bökiga då dom har som en luftspalt närmast innerväggen vilket gör dom svårtätade och en givet problem med temperaturregleringen då det sugs in kall luft bakom innerdelen.
Men om konstruktionen ska vara sÃ¥dan eller om det är fuskbyggt sÃ¥ det drar/blÃ¥ser här och var i väggarna vÃ¥gar jag inte säga med säkerhet  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Raffen
« Svar #14 skrivet: 08 november 2011, 15:14:26 »
Jo, det låter ju faktiskt än mer logiskt att ett kallras skulle ha den effekten. Efter att ha känt omkring innedelen tror jag dock inte att det beror på genomföringen, utan snarare (som TS Comfort föreslog) på kallras ifrån takvinkeln ovanför. Jag upplever det dragigt när jag håller handen där, och eftersom ingen taklist är monterad för tillfället så ska vi nog kunna ordna det snabbt.
Möjligheten finns ju dock att det är båda varianterna, men hur som helst så ska vi se till att det blir tätt och dragfritt runt innedelen.

Tack för era råd!

Hej Miapia!  Ja jag kan väl bara nämna dÃ¥ kanske i förbifarten att det räcker inte alls med att känna med handen lite runt själva innerdelen om det skulle dra in lite kalluft via rörgenomföringen i väggen, utan för att konstatera detta ev fel sÃ¥ mÃ¥ste man alltsÃ¥ plocka ned bÃ¥de frontluckan, filtren och hela kÃ¥pan som sitter runt innerdelen. Sen kan man ev känna med handen alldeles i närheten av utgÃ¥ngshÃ¥let för rören, man kan ocksÃ¥ mäta det genom att sätta en termometer alldeles i närheten. Det allra bästa, snabbaste och säkraste sättet annars är att kolla med en infraröd tempmätare, dÃ¥ fÃ¥r man ett direkt besked om det läcker in lite kalluft utifrÃ¥n eller inte, och detta kan man ibland t.om mäta och se utan att man behöver strippa av pumpinnerdelen helt :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!