Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Nu är det dax igen! Vilket parti kommer du o rösta på?

V
0 (0%)
S
5 (18.5%)
Mp
0 (0%)
C
2 (7.4%)
L
2 (7.4%)
SD
11 (40.7%)
KD
3 (11.1%)
M
2 (7.4%)
Övriga
1 (3.7%)
Blankröster/Orka bry sig osv…
1 (3.7%)

Antal personer som röstat: 27

 

Författare Ämne: Valet 2022  (läst 2506 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1164
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Valet 2022
« skrivet: 23 augusti 2022, 14:48:02 »
Nu är det dax igen! Dvs dax att rösta!

Kul o se/kolla om forumets medlemmar röstar lika som sist eller om man tänker annorlunda i detta val…

Som Ts bör jag väl hålla låg profil men kan inte låta bli o hoppas att ett mindre parti som ligger runt 4-5% som förstört Sverige inifrån snart är passé  tummenupp ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2022, 21:53:12 »
Som det ser ut just nu kommer alla riksdagspartier klara 4-procentsspärren.

@ tyke

Vill man tjäna lite snabba Cash kan man gå in på Betsson och spela på riksdagsvalet ..... om man vill.

(Skulle dock inte spela själv - men kanske intressant för någon som är intresserad av politik och vill tjäna lite cash).

https://www.betsson.com/sv/odds/politik-och-naringsliv/sverige/riksdagsvalet?tab=outrights

« Senast ändrad: 29 augusti 2022, 22:20:14 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #2 skrivet: 08 september 2022, 13:42:43 »
Det finns intressanta politiska partier runt om i Europa, t.ex. österrikiska "ölpartiet". Partiet kan ses som ett skämtparti, men fanns med i regionalvalet i Wien.

Partiet tyckte då bland annat att alla invånare ska ha rätt till en viss mängd gratisöl per månad.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Beer_Party_(Austria)

Universal monthly provision of a barrel of beer to all Austrian households (50L per adult and 20L per child)

« Senast ändrad: 08 september 2022, 13:44:18 av Ewald »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Valet 2022
« Svar #3 skrivet: 08 september 2022, 16:01:58 »
Kollade igår på en debatt i Aktuellt mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson där de diskuterade Miljö/Energi politik.
Tyckte Åkesson klarade sig bra i den debatten, men jag har ändå rätt svårt för SD då övriga i partiet (även ledningen) knappast tillhör begåvningsreserven.
Annie är helt ute och cyklar, och C verkar närmat sig MP och vill driva Sverige djupt ner i lågkonjunkturen till väldigt liten nytta för den globala miljön.
Det verkar som att symbolfrågan i miljöarbete är viktigare än att Sverige behåller nån form av realistisk ekonomisk nivå...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Valet 2022
« Svar #4 skrivet: 08 september 2022, 18:46:39 »
Alla nya partier drar till sig dynga och det tror jag alla skriver under på, men sossarna som redan borde ha rensat ut släpar fram en döv gubbe med fyllenäsa som varken bryr sig om Sveriges eller sin egna avkommors framtid eftersom han inte var man nog att avla fram något.

Han har aldrig slutfört en enda utbildning i hela sitt liv och att han fick smeknamnet svetsaren var han nog riktigt stolt över, han kunde inte svetsa! Då gillar jag Magda mycket men henne kommer jag aldrig rösta på, det räcker med deras invandring och kriminalitet.

Har aldrig träffat någon som sagt att dom ska rösta på någon av dessa partier L, C och MP så hur dom ens kan existera är konstigt. Skulle vara kul att se hur en sådan person är som röstar på L och C, är det en introvert medelålders gubbe som egentligen inte bryr sig om något överhuvudtaget  dontknow för sådana umgås jag aldrig med!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #5 skrivet: 08 september 2022, 20:47:56 »
Kollade igår på en debatt i Aktuellt mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson där de diskuterade Miljö/Energi politik.
Tyckte Åkesson klarade sig bra i den debatten, men jag har ändå rätt svårt för SD då övriga i partiet (även ledningen) knappast tillhör begåvningsreserven.
Annie är helt ute och cyklar, och C verkar närmat sig MP och vill driva Sverige djupt ner i lågkonjunkturen till väldigt liten nytta för den globala miljön.
Det verkar som att symbolfrågan i miljöarbete är viktigare än att Sverige behåller nån form av realistisk ekonomisk nivå...  :-\

1. Om du tittar ner mot kontinenten så kommer du att konstatera att partier som MP eller C kan ha stor potential. "Miljöfrågan" vägs mycket tyngre i befolkningen och folket verkar tycka att det är viktigt att "satsa på miljön".

Miljöpartiet i Tyskland ligger på omkring 20 - 22 % i valundersökningar.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wahl_zum_21._Deutschen_Bundestag

Miljöpartiet är dock ofta dåligt på att få igenom sin politik i en regering och sviker ofta sina väljare. Därför tappar de mycket i valundersökningar i Österrike. 

I Österrike verkar partiet dessutom plötsligen tycka att det är okej med kolkraft.

https://www.diepresse.com/6180790/opposition-stoppt-reaktivierung-von-mellach-vorerst

Där är det oppositionen som är emot att man tar nedlagda kolkraftverk i bruk igen för att undvika en energikris.

Ang. miljön.

Det som MP i Sverige vill - alltså betala ut stöd för energieffektiviseringar eller subventionerade elbilar - finns ju redan i andra EU länder. Så inga konstigheter med det.

2. Alla partier - fram för allt SDs systerparti - är emot kärnkraft i exempelvis Österrike.
I Sverige vill nu de flesta partier bygga ut kärnkraften. Så hur man tycker kring klimatfrågor verkar inte bara vara en partipolitisk fråga. I vissa länder är en stor del av befolkningen emot kärnkraft.
 

3. I Sverige verkar det inte finnas något parti som ifrågasätter sanktionerna mot Rysskland.
Men det är känt att både  SDs "systerpartier" OCH vänsterpartierna i Europa nu börja ifrågasätta sanktionerna mot Ryssland, t.ex. Salvini i Italien eller FPÖ i Österrike.

Även kommunisterna i Österrike och Vänsterpartiet i Tyskland ifrågasätter nu sanktionera mot Ryssland eftersom de anser att Putins gasstopp kan slå mot de fattiga.

https://www.oe24.at/oesterreich/politik/steirische-kpoe-chefin-zweifelt-an-russland-sanktionen/528628313

SDs systerparti i Österrike är starkt emot sanktionerna mot Ryssland.

https://www.tagesstimme.com/2022/06/15/kickl-russland-sanktionen-und-oel-embargo-vernichten-unsere-wirtschaft

Ungefär samma åsikter verkar det finnas i Tyskland. Här är det fram för allt Vänsterpartiet som är emot sanktionerna.

https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/politik/wagenknecht-rede-linke-100.html

https://www.n-tv.de/politik/Linke-will-Russland-Sanktionen-aufheben-article23444997.html

(Men ändå skulle dessa partier inte klassas som "hot mot staten" på grund av dessa åsikter.  Sc:,h )

Så allt är mycket relativt.






« Senast ändrad: 08 september 2022, 21:52:20 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #6 skrivet: 08 september 2022, 20:52:15 »
Det som verkligen har blivit ett problem i Sverige det är skjutningarna och gängbrottsligheten.

Sådant finns det inte i andra EU länder. Så Sverige verkar verkligen sticka ut här.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #7 skrivet: 08 september 2022, 21:03:25 »


Har aldrig träffat någon som sagt att dom ska rösta på någon av dessa partier L, C och MP så hur dom ens kan existera är konstigt.

Gå till dessa partiernas valstugor, där träffar du folk som brukar rösta på dem.  tummenupp :) ;)

.... eller gå till t.ex. Orsa. Där verkar C ha fått 41,8 % av rösterna i kommunalvalet 2018.

https://historik.val.se/val/val2018/slutresultat/K/kommun/20/34/index.html
« Senast ändrad: 08 september 2022, 21:22:16 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet 2022
« Svar #8 skrivet: 09 september 2022, 08:51:43 »
I vissa kommuner på landsbygden är Centern stora, och det har mest att göra med duktiga lokala politiker, har inget med rikspolitiken att göra egentligen.
Tittar man på dessa kommuner som kan de ha typ 40% i Kommunen, men i samma kommun är det bara 8% som röstar på C i Riksdagen.
I vår lilla by tror jag att Centern fick 62% av rösterna året efter att Sossarna lagt ned skolan i byn.
I Piteå Kommun är Centerns toppnamn troligen den mest kompetenta och folkliga i hela oppositionen.

Samma sak gäller säkert andra partier, där man har duktiga företrädare i kommunerna.

När det gäller SD:s politiker "under" partiledaren, så är det inga dumskallar, i vart fall inte om man jämför med övriga partiers medlemmar som ligger just under toppskiktet. (Här får man nog akta sig för att skapa sin bild utifrån vad som visas i mainstream media)
SD:s stora problem är folket ute i Kommunerna, som inte sällan är gamla Nydemokrater, allmänna missnöjespolitker, och rena knäppgökar som tagit plats när de fått så många röster att de kommit in på en bananskal i Kommunerna.
I takt med att partiet växt så har de sållat ur de värsta rötäggen, men problemen finns ändå i viss mån kvar.
Ingen av dessa "övervintrade knäppgökar" lär få någon ledande position i riksdagsarbetet.
I takt med att partiet växer, och mognar så kommer allt fler skarpa hjärnor till, och det är ju detta som sossarna är livrädda för.
De är i sån panik att de går ut i media och varnar för att (nationalisterna) SD skulle vara en säkerhetsrisk för Sverige, samtidigt som de själva ser till att Svenskarna snart är i minoritet - hade det varit parodi, i ett humorprogram, hade det varit kul, nu blir det bara vidrigt.

För att ta ett exempel så kan vi ta Piteå Kommun som varit styrt av Sossarna så länge man röstat, så vitt jag vet i alla fall.
Här är tillväxten i Socialdemokraterna så dålig att man fått importera det kvinnliga kommunalrådet från annan kommun, hon "trimmades in" som ledarskribent i socialdemokratiska Piteå-Tidningen, så att folk skulle lära känna henne, en politisk politruck som gått via SSU och är karriärist inom sossarna.
Personligen har hon retat gallfeber på mig varenda dag, i sina ledare, extremfeministisk och woke ut i fingerspetsarna.
Minns att jag skämtade om detta på en fest för ett par år sedan och 100% av de manliga deltagarna gav mig rungande applåder när jag satte fingret på hur de kände varje morgon. hehe.

Nu är det i alla fall hon, och en helt okänd fackordförande från ett av pappersbruken i stan som står som kommunalrådsaspiranter.
Jag tror att de får det tufft i år, kanske blir det nåt nytt i Piteå för första gången i mannaminne.

Både Sossarnas tidagare Kommunalråd och Centerns ledare har varit på mig, och velat att jag skulle engagera mig, men alla partier har flummiga ideer som jag har svårt att argumentera för, och så har jag ju inte tid förstås, men jag TROR att vägen till toppen lokalt hade varit skapligt enkel om man velat satsa.
Det här är ett problem i många partier, att duktiga (Om man utgår från att jag är duktig hehe) personer inte vill engagera sig för att det tar för mycket tid, och ger väldigt dålig ersättning.
Resultatet blir att man får de politiker man förtjänar, inte sällan andra eller tredje generationens "yrkespolitiker" som avancerat från klassråd, till ungdomsförbund och sedan vidare in i partiapparaten, mer eller mindre utan krav på annat än närvaro.
Begåvning, retorisk förmåga, förmåga att se verkligheten är inte sällan svaga punkter hos dessa politiska politrucker.

Inte ens Sossarna nationellt har ju någon naturlig efterträdare när sittande partiledare kliver av, samma sak i de flesta partierna.
Dessa problem är absolut inte större hos SD, tvärt om skulle jag säga.

Häri finns också, tror jag, grunden till det politikerförakt vi ser, det är helt enkelt inte de skarpaste knivarna i lådan som företräder oss.
De har bättre saker för sig.

Att miljöpartiet har varit en katastrof för Energipolitiken och miljön torde stå utom varje rimligt tvivel efter de senaste årens höga elpriser, och allt frekventare drift av oljeeldade pannor, lägg dessutom till att industriutvecklingen bromsas eller stoppas helt, och att den utvecklingen hotar accelerera ser jag som mycket oroväckande, inte bara slår deras politik undan fötterna på Svensk Industri, det kommer att öka miljö och klimatovänlig import från länder som skitar ned mer än vad vi gör.
Ett riktigt dåligt alternativ för miljö och klimat som jag ser det.

När vi ser tillbaks på vindkraftsutbyggnaden om 20 år så kommer vi att se hur det förstörde inte bara natur, miljö, biologisk mångfald och industrins förutsättningar, men även bidrog till dålig lönsamhet och nedläggning av allt mer av den planerbara elenergin - vilket i sin tur ytterligare försämrar industrins möjlighet att få el när de behöver den.

Att bedriva tung basindustri utan säker tillgång på effekt när det behövs går inte, det kan bara sluta på ett sätt.
« Senast ändrad: 09 september 2022, 09:03:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1164
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valet 2022
« Svar #9 skrivet: 09 september 2022, 19:40:20 »
Lite som Rickard skriver stämmer nog ganska väl där jag nu har slagit ned mina bopålar. Mer eller mindre glesbygd.
Lokalpolitikerna C i detta fallet har vett innanför pannbenet o har högt förtroende. Hos lokalbefolkningen. Därav fortsatt röstande även i riksdagsvalet på psyk*paten Annie trots att de avskyr henne.

Lite samma som betongsossar röstar på samma parti val efter val. Trots att sossarna inte längre är ett egentligt parti för knegare längre. Utan mer är till för akademiker/byråkrater o annat pappersfolk. Därav sossarnas rädsla när runt hälften inom männen inom LO  har vandrat vidare o upptäckt att det finns partier som tycker som dem….
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #10 skrivet: 09 september 2022, 20:29:31 »
Nja, vissa riksdagspartier har inte ens folk som kan företräda partierna kommunalt.

Så har t.ex. MP, KD, C och SD ingen som har samtyckt till kandidatur i Norberg (Västmanland). Att rösta på ett av dessa partier i kommunalvalet skulle innebära att man röstar fram tomma stolar.

I Bjurholm (Västerbotten) t.ex. finns det ingen som kan företräda MP och L kommunalt osv. ...

Så om man bor i en mindre kommun kan det nog vara bra att ha koll på sådant.

Vissa kommuner har även lokala partier som är förhållandevis stora på kommunal nivå.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #11 skrivet: 10 september 2022, 00:01:29 »

SD:s stora problem är folket ute i Kommunerna, som inte sällan är gamla Nydemokrater, allmänna missnöjespolitker, och rena knäppgökar som tagit plats när de fått så många röster att de kommit in på en bananskal i Kommunerna.
I takt med att partiet växt så har de sållat ur de värsta rötäggen, men problemen finns ändå i viss mån kvar.
Ingen av dessa "övervintrade knäppgökar" lär få någon ledande position i riksdagsarbetet.


Hur definierar du "knäppgökar"?

Kolla här t.ex.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw5R3X/mejl-fran-elsa-widding-sd-visar-vaccinkritik

Vad tycker du om henne?


Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Valet 2022
« Svar #12 skrivet: 10 september 2022, 02:45:48 »
Några enstaka debatter och utfrågningar har jag tittat på, noga utvalda.
Valkompasser brukar peka på det parti som jag sedan röstar på.
Vi röstar alltid på valdagen. Förhoppningsvis blir det lite valvaka på kvällen efter nån serie.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Valet 2022
« Svar #13 skrivet: 10 september 2022, 07:15:52 »
Valkompasserna är förmodligen inge bra för det grödgröna blocket.
Skulle tro att alla medvetet måste trycka imot det man egentligen tycker för att man ska tillhöra det rödgröna blocket.

Alla är väll less på bidragsberoendet som knäcker Sverige och gängen som aldrig blir knäckta. Skatterna ska gå till välfärden och inte till dom turister som uppehåller sig här för att dom blir matade med pengar.

Jag har god insyn i 2 av Sveriges tyngsta anstalter och det är inte svenskar som sitter där, det är i alla fall inte derars förfäder som byggt Sverige.


Jag kan ha fel men jag är ändå  övertygad om att det blågula blocket vinner valet, men sen kommer liberalerna ställa till tjafs och eventuellt byta block. Så hur kan någon ens rösta på L när dom inte vet vad dom får för sin röst.

Det blir som det blir men om MP åker ur och Annie gör ett katastrofval så blir jag nöjdast.


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet 2022
« Svar #14 skrivet: 10 september 2022, 08:36:37 »
Hur definierar du "knäppgökar"?

Kolla här t.ex.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dw5R3X/mejl-fran-elsa-widding-sd-visar-vaccinkritik

Vad tycker du om henne?

Med knäppgökar menar jag halvalkisar eller underbegåvade latmaskar som tidigare varit medlemmar i Ny Demokrati, eller aldrig ens varit politiskt aktiva, men räckt upp handen när SD fått mandat i kommuner utan folk på listan.

Elsa Widding är högt utbildad, med lång erfarenhet av höga positioner inom både statliga verk och privata företag, hon är troligen mer kompetent än alla politker som deltog i gårdagens debatt.
När det gäller vaccinerna så behöver man inte vara ett geni för att förstå att det var en stor chansning att vaccinera hela världens befolkning med ett vaccin som inte är testat och utvärdetat ens i närheten av vad som är brukligt.
Jag vet inte exakt vilken inställning hon har till vaccinerna, men jag skulle tro att hon insett att dessa har räddat fler liv än de tagit, men att de tagit fler liv än vad som egentligen är acceptabelt, sett mot de krav vi normalt har på nya vacciner.

Jag själv lider av skador orsakade av vaccinerna, även om det inte går bevisa på något sätt, och jag tror att det gäller många fler än mig, men symptomen är oklara, och skulle kunna vara "naturliga" åldersförändringar och därför kommer vi aldrig att få någon exakt statistik på vad de egentligen orsakat.
Det som på senaste tiden blivit allt mer klart är att det finns en global överdödlighet som inte kan förklaras med annat än, antingen följder av sjukdomen Covid, eller Vaccinerna, eller en kombination av dessa, överdödligheten se senaste 2-3 månaderna är i UK någonstans mellan 10-15% jämfört med 7 års medeldödlighet.
Detta trots att många gamla och svaga har dött av Covid de senaste två åren, så reellt är överdödligheten troligen mycket högre än så.

Lite intressant diskussion vid middagsbordet igår, min dotter och hennes Sambo var rörande eniga om att de inte borde få rösta - för att de egentligen inte satt sig in i vad de olika partierna vill, eller hur en eventuell framtida regering skulle kunna se ut.
De är nog inte ens medvetna om den allvarliga situation vi befinner oss i som Nation.
Det här har jag ju också märkt, när jag försökt lyfta politiska frågor och Sveriges prekära situation i mer allmänna diskussioner de senaste åren, de är snabba på att byta ämne när de känner att det inte blir trevlig stämning...
På ett sätt kan jag förstå dem, deras framtid ser ju inte särskilt ljus ut, men samtidigt är det ju viktigt att man inte stoppar huvudet i sanden, utan ÄR informerad och engagerar sig så pass att man vet vad man skall rösta på.
« Senast ändrad: 10 september 2022, 08:38:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #15 skrivet: 10 september 2022, 11:12:51 »


Elsa Widding är högt utbildad, med lång erfarenhet av höga positioner inom både statliga verk och privata företag, hon är troligen mer kompetent än alla politiker som deltog i gårdagens debatt.
När det gäller vaccinerna så behöver man inte vara ett geni för att förstå att det var en stor chansning att vaccinera hela världens befolkning med ett vaccin som inte är testat och utvärderat ens i närheten av vad som är brukligt.
Jag vet inte exakt vilken inställning hon har till vaccinerna, men jag skulle tro att hon insett att dessa har räddat fler liv än de tagit, men att de tagit fler liv än vad som egentligen är acceptabelt, sett mot de krav vi normalt har på nya vacciner.


Men om hon är så erfaren, då borde hon ju kunna tänka sig vilka reaktioner sådana påståenden får i medierna.

Det finns mycket smartare argument mot vaccinkrav, vaccinpass osv.

Så det är lite onödigt att komma med sådant ... om det inte fanns bevis för det.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #16 skrivet: 10 september 2022, 11:26:34 »
sen kommer liberalerna ställa till tjafs och eventuellt byta block. Så hur kan någon ens rösta på L när dom inte vet vad dom får för sin röst.

inte omöjligt att de gör det.

L är ett väldigt splittrat parti.

Blir SD större än M OCH ställer de krav på att få ingå i en ev. regering är det kanske mer troligt med ett samarbete mellan S och M.

M skulle då vara ett krossat parti som kanske inte har fått mer än 15 - 16 % av rösterna. Inte omöjligt att M då samarbetar med S om de får tunga ministerposter och inflytande i en ev. S-ledd regering.

S på sin sida skulle slippa samarbeta med V och MP.

Så då skulle det antagligen bli ett samarbete mellan S+M+KD eller S+M+C.


« Senast ändrad: 10 september 2022, 12:39:49 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet 2022
« Svar #17 skrivet: 10 september 2022, 12:26:25 »
Men om hon är så erfaren, då borde hon ju kunna tänka sig vilka reaktioner sådana påståenden får i medierna.

Det finns mycket smartare argument mot vaccinkrav, vaccinpass osv.

Så det är lite onödigt att komma med sådant ... om det inte fanns bevis för det.

Nu refererar det ju till ett privat mail, det är inget hon gått ut med publikt.
Hon har ju dessutom rätt, i äggstockarna hittade man 12 gånger högre halter av spikproteinerna än i övrig kroppsvävnad när läkemedelsbolagen själva testade vaccinerade personer.
Nu är ju alla fakta censurerade från internet, av vår kära Morgan Johansson, men jag hittade i alla fall en artikel som hänvisar till den "hemliga rapporten":
https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-oroas-av-uppgifter-i-hemlig-pfizer-rapport/repufv!DFCxgrYUBG6GDf5yqvqDeQ/
https://covid19vaccinen.se/hemligst%C3%A4mplad-pfizer-rapport-spikproteinerna-stannar-kvar
« Senast ändrad: 10 september 2022, 12:46:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet 2022
« Svar #18 skrivet: 10 september 2022, 12:38:54 »
inte omöjligt att de gör det.

L är ett väldigt splittrat parti.

Blir SD större än M OCH ställer de krav på att få ingå i en ev. regering är det kanske mer troligt med ett samarbete mellan S och M.

M skulle då vara ett krossat parti som kanske inte har fått mer än 15 - 16 % av rösterna. Inte omöjligt att M då samarbetar med S om de får tynga ministerposter och inflytande i en ev. S regering.

S på sin sida skulle slippa samarbeta med V och MP.

Så då skulle det antagligen bli ett samarbete mellan S+M+KD eller S+M+C.

I gårdagens debatt så Ulf kristersson att han aldrig skulle sitta i en regering med S, vad det betyder är oklart, kanske byter han tankar inom 48 timmar, men så sa han i alla fall.
SD kommer inte kräva att sitta med i Regeringen, det har han gjort klart i över ett år, för övrigt så är det ju KD och M som har 100% av beslutsrätten i den frågan, det kan SD inte påverka på annat sätt än att över tid bygga upp ett förtroende bland väljare, och sina politiska samarbetspartier.
Det troliga är väl någon form av 100-punktsprogram, och att SD får in folk som sitter med när besluten fattas, men utan att vara en uttalad del av regeringen.  dontknow
Om högern vinner valet alltså.

Jag tror inte att man skall underskatta Sossarnas valmaskineri, inte ens valfusk kan uteslutas när de försvarar sin maktposition, det har de redan bevisat med sina smutskastningskampanjer mot sina politiska motståndare.
Att kalla till presskonferens, och påstå att SD skulle vara Putinvänliga och en fara för Sverige är så urbota dumt att klockarna stannar, men S drar sig inte för NÅGOT i sin kamp för att behålla makten, det är obehagligt att se.
Eller, ett solklart exempel på desinformation av regeringen själv, som nyss skapat en myndighet mot desinformation, det är rena rama lyteskomiken om man skall vara helt ärlig.

Egentligen började det redan för några år sedan när Morgan Johansson med fler kallade till sig Google, Facebook och Twitter och krävde att man skulle censurera regeringskritiska kanaler på dessa sociala plattformar, hundratals personer har sedan dess stängts av, allt i ett försök att stoppa kritik mot den nu förda politiken, inte olikt vad regeringen i Kina och Ryssland håller på med.

Även lagstiftningen om "Hat och hot" kom till som ett försök att stoppa kritiken mot den förda invandrings och integrationspolitiken, många som klagat på den nu förda politiken har ställts inför rätta, och kritiken har självklart blivit avsevärt mindre uttalad.
Diktaturfasoner på flera plan är det vi ser, och det är mycket mycket oroande om man är vän av demokrati och yttrandefrihet.

Det är oklart om ett inlägg som detta skulle få stå kvar på facebook, twitter, eller Youtube t.ex.

"Desinformation"-stämplat möjligen?
« Senast ändrad: 10 september 2022, 12:42:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1164
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valet 2022
« Svar #19 skrivet: 10 september 2022, 19:27:54 »
Good Save the Queen av Sex Pistols var aktuell runt -81-83? Nu har ju även hon gått ur tiden…. Min fromma förhoppning  är ju att det kommer ett nytt ljus i mörkret IOM detta val.

Känns som om det behövs en nytändning inom politiken. Gamla maktstrukturer behöver ruskas om. Att försöka få röster på gamla meriter när världen såg helt annorlunda ut känns befängt. Att frenetiskt försöka klamra sig fast vid makten via media fackförbund osv…är patetiskt o ytterst kontraproduktivt om man nu önskar lycka o välgång till sitt eget folk! När nu även taktiken med att importera röstboskap tycks fallerera då många av de som funnit sin plats i samhället röstar på SD då de vill ha lag o ordning. Sedan har vi falanger som inte har etablerat sig som ev tyr sig till partiet Nyans…..

Errare humanum est!
Ignoscere divinum!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valet 2022
« Svar #20 skrivet: 27 september 2022, 10:24:09 »

Känns som om det behövs en nytändning inom politiken.


Ölpartiet kanske?  8) 8)



(Titta gärna på deras nya reklamfilm  ^-^ ^-^ ::) :) *roflmao*)
« Senast ändrad: 27 september 2022, 10:45:53 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!