Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med placering av innedel  (läst 7374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad battie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hjälp med placering av innedel
« skrivet: 02 oktober 2006, 18:01:04 »
Ska sätta in en ll-pump. Har tittat på en Midea Alfa Glory MSH09 (5895:- exkl. inst) eller en Sanyo SAP-KRV93EHN (13995:- inkl. inst). Lutar åt Sanyon. Tipsa gärna om ni vet nåt som passar mig bättre.

Här är planlösningen. Dörren mellan kök och v-rum är avhängd, sovrumsdörrarna alltid öppna, dörren till källaren och klädkammaren alltid stängda. Vart är det bäst att ha innedelen? Är det bra att sätta nån typ av kanalfläkt i badrummet så att luften dras dit? Det hade varit en bonus om man kan få ner lite värme till källaren. Den är i stort sett helt öppen, bara vägg under väggen mellan sovrummen och kök/hall. Just nu går en avfuktare där mer eller mindre året runt. Men jag vill inte ha källardörren öppen så då får man dra några kanaler som luften kan gå i. Tips på hur?

Vi eldar en del i vedspisen men problemet har varit att den drar luft från v-rummet så det blir jättekallt där.
« Senast ändrad: 02 oktober 2006, 18:06:13 av battie »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2006, 19:14:49 »
Ett tips kolla oxÃ¥ pÃ¥ Fujitsu AWYZ 14 LB Nocria det verkar vara en mkt kraftig maskin till ett vettigt pris. Tolins       *vinkar*   MvH Krister
« Senast ändrad: 24 november 2020, 08:08:04 av Rickard »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2006, 07:45:34 »

Av de föreslagna alternativen tycker jag att alt. 3 är det enda möjliga, med tanke på ljudnivån från innerdelen, och den luftström som blir.

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad battie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2006, 10:50:40 »
Micra: Har du tips på annan bättre placering? Lät inte som om alt. 3 var någon höjdare heller.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2006, 07:50:58 »

Jag skulle ha placerat den ovanför entrédörren i hallen. Nackdelen med den placeringen är att sovrum 2 är närmaste rum. I och för sig är det väl oftast så att man vill ha lite svalare i sovrummen nattetid, och då kunde man kanske tänka sig att skjuta till sovrumsdörren en aning...

Vad jag förstår här på Forumet så har Sanyo en tystgående innerdel, och jag tror att det är viktigare för dig att få en bra lösning, än att bara se på några tusenlappar hit eller dit (Midea-pumpens pris...). Ni gör ju en investering som är tänkt att fungera bra i många år framöver. Snåla inte på detta, - köp en kraftfull pump på en gång, så vet ni att den klarar att leverera värme när det blir kallt...

Lycka till!
Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rojbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Österkär
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2006, 09:33:54 »
Jag skulle prioritera låg ljudnivå, framför pris.

Battie, skulle du kunna säga mig var man kan få en Sanyo 93 för 13995:- inkl installation.

Skicka gärna till captainnimbus@yahoo.se

Mvh
rojbe
Tillbyggt och tilläggsisolerat 2,5 plans sutteräng från 1940 på 180 m2 + 20 m2 biarea villa i Österskär 3 mil norr om Stockholm.
FD-25 VABH i sutterängdelen
Direktverkande el, braskamin.
Kanalsystem på vind avsett att cirkulera brasvärmen men som skulle kunna användas till FTX.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2006, 16:18:12 »
Tycker det är vettigare att köpa en STOR pump och dra ner fläkten om den stör, sen så om man ska bort eller inte kommer att vara i närheten av pumpen då kan man ju köra den på max. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad battie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2006, 16:58:44 »
Förstår fördelarna med placeringen över entrédörren... Mindre störning i vardagsrummet helt enkelt.

Ser ett par problem. Känns inget vidare att sätta utedelen i närheten av sovrumsfönstret och dessutom har vi grannar åt det hållet och inte åt det andra. De har i och för sig sin baksida mot oss och inte särskilt mycket fönster så det kanske inte är ett stort problem. Men det stora problemet tror jag är att det bara är 25 cm från ök foder till tak (35 cm från öppningen). Får väl knappast plats med innedelen där?

Är det jättestörande att ha innedelen i vardagsrummet? Med alt. 3 borde ju inte luftströmmen störa så mycket utan då är det väl framförallt ljudet. Så svårt att uppskatta hur högt ljudnivåer i dB blir i verkligheten. Northkingen: du menar att jag skulle kunna köra en större pump på lägre nivå och på så sätt få ner ljudnivån?

Fler åsikter?

/Maria

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2006, 17:51:41 »
helt rätt en större inverter pump behöver ju gÃ¥ pÃ¥ lägre effekt och fläkt än en liten pump, sen sÃ¥ när du verkligen behöver mkt effekt dÃ¥ har du ju den om du vill. Fujitsu nocria är bara 25cm hög sÃ¥ totalt behövs bara 30cm där den ska sitta, Kolla gärna pÃ¥ bilderna i denna trÃ¥d  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9987.0    la in bilder pÃ¥ min nocria där om du skulle vilja ha fler bilder är det bara du hör av dig sÃ¥ mailar jag dem till dig.  *vinkar*  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad battie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2006, 18:56:52 »
Fujitsun verkar bra men 20000 istället för 14000  Sc:,h? Lutar nog fortfarande Ã¥t Sanyon... Ska pÃ¥ hus och hem mässan här i Gbg i morgon och leta mässerbjudanden. FÃ¥r se om jag hittar nÃ¥n bättre deal... 

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2006, 19:55:34 »
oki jo det är ju sant att fujitsun är lite dyrare men rymmer du sanyon då? MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2006, 08:28:18 »

battie, -jag är återigen överens med Northkingen om att det är bättre att satsa på en kraftfull lvp, bl.a. just för att kunna dra ner fläktfarten men ändå bibehålla kapaciteten på värmeutblås. Det blir en tystare lösning än en klenare lvp som måste gå på högsta fläktläge.

Vidare tycker jag fortfarande att du ska sätta innerdelen ovanför entrédörren.
Ditt alt. 3 är det näst bästa förslaget, men tänk på att ni kommer att sitta bara ca 3-3,5 meter ifrån innerdelen...!!!

/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2006, 08:57:56 »
battie, -jag är återigen överens med Northkingen om att det är bättre att satsa på en kraftfull lvp, bl.a. just för att kunna dra ner fläktfarten men ändå bibehålla kapaciteten på värmeutblås. Det blir en tystare lösning än en klenare lvp som måste gå på högsta fläktläge.
/Micra

Det er mange som skriver akkurat dette, men det blir ikke mer riktig av den grunn. For at en varmepumpe skal klare å avgi varme til rommet er den nødt til å sirkulere store mengder luft. En varmepumpe med større kapasitet klarer å varme mer, men for å gjøre det må den sirkulere mer luft, og da avgir den mer støy.

-Øyvind

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2006, 09:52:14 »

oyvindk, - det som är av betydelse när det gäller ljudnivån är just vilket fläktläge man måste använda sig av för att få behaglig värme.

Om man kör på läge 2 av 5 med en kraftig pump, så skapar det naturligtvis en lägre ljudnivå än om du med en klenare pump måste använda fläktläge 3 eller 4. Vilken luftmängd som passerar är väl i det sammanhanget ganska ointressant...?

/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hjälp med placering av innedel
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2006, 11:37:48 »
hÃ¥ller med dig Micra men om du kör en kraftig pump pÃ¥ fläktläge 3 tex sÃ¥ motsvarar det ungefär den mängd luft som en liten pump omsätter pÃ¥ fläktläge 5  för oftast sÃ¥ ju större pump det är desto mer luftkapacitet.  SÃ¥ det är helt rätt det du säger en stor pump kan ofta va tystare än en liten pump pga den fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ dellast och lägre fläkt medan den lilla pumpen mÃ¥ste gÃ¥ pÃ¥ max för att ge motsvarande effekt och luftkapacitet. Sen sÃ¥ har du möjlighet med den stora pumpen att köra den hÃ¥rt när du själv vill det men med den lilla gÃ¥r det ju liksom inte när den redan gÃ¥r pÃ¥ max. Sen att inte förglömma sÃ¥ kommer man troligtvis att fÃ¥ ett högre cop värde med den stora pumpen när den gÃ¥r mera pÃ¥ dellast än den lilla pumpen.    *vinkar*    MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!