Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oliver  (läst 11148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Oliver
« skrivet: 07 april 2012, 23:35:43 »
Någon här som har läst om vad som hände i Graz för några dagar sen?
Den lille Oliver blev "bortfört" av sin pappa.
I Österrike diskuteras fallet i nyheterna varje dag. Dom pratade om det på radio förut.

http://steiermark.orf.at/news/stories/2527789/

och

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1738039.ece

Myndigheter och polisen i Österrike har begärt pappan häktad och den efterlysas internationell vad jag har förstått, men dom litar inte på att Danmark lämnar den till Österrike trots "Europäisk efterlysning".

Domstolen i Österrike bestämmde att mamman ska ta hand om honom medan domstolet i Danmark bestämmde precis tvärtom.

Det finns ingen skyldighet att uppfylla dansk dom eftersom Danmark inte deltar i en EU-konvektion sade dom på radio.

"Danmark är det enda landet i Europa som inte har skrivit på denna konvektionen som reglerar denna situation mellan EU-länderna" sade dom.

Pappan ansåg väl att det inte finns någon annan lösning än att göra som han gjorde. Till en viss del kan jag förstå honom ...

Men även i Österrike är vissa kritiska mot domen som domstolet i Österrike fällde.

http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20120404_OTS0177/wiener-zeitung-leitartikel-von-reinhard-goeweil-oliver-wird-leiden

Men vad är egentligen bättre för Oliver? Var ska han växa upp? Vilket land skulle väl han välja (om ingen påverkar honom)?
Kanske lättare att hitta trevliga vänner i Danmark än vad det är i storstaden Graz ...(?) .... men Graz är en vacker stad  :)

Kanske en omväxlande diskussion för alla som har det tråkiga över påsken ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #1 skrivet: 08 april 2012, 00:53:46 »
Sen en mer allmän diskussion.

Är det dÃ¥ligt att skaffa barn med en partner som bor lÃ¥ngt bort? Eller kan det fungera ändÃ¥? Vad ska man tänka pÃ¥? .... men kanske inte rätt forum för sÃ¥dana frÃ¥gor ? ...  ::)  Sc:,h

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oliver
« Svar #2 skrivet: 08 april 2012, 10:44:29 »
Sen en mer allmän diskussion.

Är det dÃ¥ligt att skaffa barn med en partner som bor lÃ¥ngt bort? Eller kan det fungera ändÃ¥? Vad ska man tänka pÃ¥? .... men kanske inte rätt forum för sÃ¥dana frÃ¥gor ? ...  ::)  Sc:,h

Nu är det väl så att det kanske inte alltid är planerat att skaffa barn utan att det bara blir så och att det då inte finns nån annan utväg än att ha det på ett sånt vis där föräldrarna bor långt i från varandra.
Att säga att det är dåligt tycker jag är till att överdriva, barnet kan få en mkt trygg uppväxt ändå bara föräldrarna är sams och man ser till så att barnet trivs på båda platser.
Sen är det nog oxå viktigt att föräldrarna gör saker tillsammans med sitt barn, hittar på saker som barnet kan minnas tillbaka på senare i livet.
Vad man ska tänka på Ewald??? Man ska väl inte tänka på nåt speciellt utan att ge barnet den kärlek och uppmuntran som ett barn ska ha så ska du se att det kommer att gå bra även för det barn som har sina föräldrar på olika platser i världen.
Att barn sen kan bli både stökiga och knarkare har nog inte så mkt med var de har sina föräldrar utplacerade här i världen, bara man gör det bästa av sittuationen så kommer det nog att gå bra för det barnet ska du se.
Jag vet inte om du är förälder Ewald, men om du varit med pÃ¥ en förlossning och sett ditt barn födas sÃ¥ kommer du fÃ¥ det väldigt svÃ¥rt att slitas i frÃ¥n det resten av ditt liv, du kommer att vilja tillbringa all möjlig tid tillsammans med det (iaf nästan all tid  ;) ), skämma bort det, trösta och allt som hör till med att fÃ¥ barn  :)
SÃ¥ ja, jag tror att man kan fÃ¥ det till att fungera riktigt bra, inte det ultimata men man kan fÃ¥ det att bli bäst  tummenupp

Vilka funderingar du har Ewald (om allt), träffat en flamma pÃ¥ fel breddgrad eller  ;)

 wave
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #3 skrivet: 08 april 2012, 11:01:49 »
Själv har jag tyvärr inga barn. Inga ännu i alla fall.

Det finns tankar pÃ¥ att skaffa tjej i Sverige och sen kommer det väl tidigare eller senare hända att man fÃ¥r barn  ;)  tummenupp

Själv skulle jag dÃ¥ vilja ha att mitt barn växer upp i Sverige  :)  tummenupp

Självklart vill man tillbringa all tid med barnet. Måste vara otroligt fint att lära barnet olika saker .... leka ... osv.

Och sen så hoppas jag inte att det ngn gång skulle bli storbråk med mamman ... även om man aldrig kan garantera detta.

« Senast ändrad: 08 april 2012, 11:05:10 av Ewald »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oliver
« Svar #4 skrivet: 08 april 2012, 11:12:03 »
Varför just i Sverige  ???
Om det dyker upp en Brazilianska med kurvor som får en att smälta ska du tacka nej då?
Kan ju ta med henne till Sweden och fostra barnet där vettu  tummenupp
Man kan inte leta efter kärleken pÃ¥ en speciell ort vettu Ewald, när kärleken kommer till dig sÃ¥ har den inga kulturella förplikter, kärleken är internationell  tummenupp
Det beskrivs i Ranelids lÃ¥t vettu  :)
Ja det är kul med grabben hemma som är drygt 4år, han apar efter allt man gör och man kan lära han en massa roligt.
Särskilt kul är det när dom ser pappa mÃ¥la en vägg och dom tror att alla väggar i huset ska mÃ¥las, de gör det för att vara duktiga men det blir såå galet fel  *roflmao* :-))
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Oliver
« Svar #5 skrivet: 08 april 2012, 11:19:46 »
Att slippa storbråk med frugan Ewald är enkelt.
 Behandla henne som du själv vill bli bemött och  tilltalad   tummenupp
Prestige/svartsjuka egoism och otrohet  ,,,  help åååååh vilka problem 
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #6 skrivet: 08 april 2012, 11:39:56 »
@ Joka

Ja du, trevligt folk i Sverige .... tycker jag i alla fall .... har tidigare alltid varit nyfiken pÃ¥ folk i Sverige  ;) .... haha

Sen ska det ju vara "rätta"personen också och det gäller att hitta den.

Hade tidigare en flickvän som inte visste vad hon egentligen vill. Det var jättejobbigt kan jag lova. Sen är jag en person som helst alltid vill undvika konflikter och vill att den andra vet vad som är "rätt" och "fel" t.ex.

Haha, måla om väggar ... jo klart att dom vill hjälpa till ;)

Här skulle dom kanske snart lära sig hur man installerar en solvärmeanläggning eller hur man räknar ut U-värdet pÃ¥ en vägg  ^-^

... rita bilar och traktorer ... det gjorde jag när jag var 4 Ã¥r gammal  8)
... sen blev det hus med "inriktning" pÃ¥ takkonstruktioner när jag var 10  8)



Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #7 skrivet: 08 april 2012, 11:42:18 »
Att slippa storbråk med frugan Ewald är enkelt.
 Behandla henne som du själv vill bli bemött och  tilltalad   tummenupp
Prestige/svartsjuka egoism och otrohet  ,,,  help åååååh vilka problem 
cocacola


Jo, det är väl självklart.

Men man mÃ¥ste ju träffa "rätt" person. Det är "problemet". Var träffa den ...  dontknaow
Resten anser jag inte som problem.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oliver
« Svar #8 skrivet: 08 april 2012, 11:45:02 »
Ewald, det är barn du ska producera, inte smÃ¥ proffesorer  ;)
Du, det finns ju smÃ¥ lÃ¥dor med "den lille kemisten" för barn, kanske finns nÃ¥t liknande där de exprimenterar med solisar  :-))
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oliver
« Svar #9 skrivet: 08 april 2012, 11:49:16 »

Jo, det är väl självklart.

Men man mÃ¥ste ju träffa "rätt" person. Det är "problemet". Var träffa den ...  dontknaow
Resten anser jag inte som problem.

Du jag tror faktiskt de där nätdejting sidorna är bra  tummenupp
Där kan man ju mönsteranpassa sin blivande i stortsett, och du kan skriva precis som det är om dig själv och fÃ¥r du napp sÃ¥ mÃ¥ste det mer eller mindre bli "the one 4 U"  :)
Förbaskat bra grejer det där om man inte har tid att ragga runt pÃ¥ krogen och prova nÃ¥t fylleragg över en natt för att sen komma pÃ¥ att hon inte var nÃ¥t för dig  ;)
Hade jag varit tillgänglig pÃ¥ marknaden skulle jag direkt lägga upp en profil pÃ¥ nÃ¥n kontaktsida  :)

EDIT: edarling och mötesplatsen tror jag är bra, verkar seriöst  :)
« Senast ändrad: 08 april 2012, 11:52:02 av "joka" »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #10 skrivet: 08 april 2012, 12:01:39 »
Ewald, det är barn du ska producera, inte smÃ¥ proffesorer  ;)
Du, det finns ju smÃ¥ lÃ¥dor med "den lille kemisten" för barn, kanske finns nÃ¥t liknande där de exprimenterar med solisar  :-))

Självklart ska det vara barn, inga "proffesorer"  ;)

Sist när jag Ã¥t frukost pÃ¥ IKEA hade jag (som vanligt) min bärbra datorn med mig. DÃ¥ kom en liten pojke och var VÄLDIGT nyfiken, väldigt blyg samtidigt.  :)
Höll på med ett mejl ...

Ibland är man ju också rädd ... att det inte händer ngn olycka .... att barnet inte skadar sig osv. ... är det inte så hos dig.

Sen är man så nyfiken om vilka interessen de ska ha. Vilka leksaker att dom kommer att gilla osv.

När jag hade en diskussion med en tjej sist undrade hon om jag hellre vill ha en liten pojke eller en liten flicka.
Hmm.. svarade att det egentligen inte spelar ngn roll men att jag för tilfället önskar mig en flicka lite mer. Lättare att uppfostra kanske. Inte så "vilt" ....

Men när dom blir äldre är kanske pappan mer "kompisen"? Ingen aning .... vad tycker du Joka?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Oliver
« Svar #11 skrivet: 08 april 2012, 12:03:31 »
@Ewald.
om det hade varit självklart hade inte skillsmässo statistiken sett ut som den gör .
Rätt person ,, Det är lika svårt att hitta en bra fru som att hitta en Polare,
En riktig polare /barndomsvän har man med sig av samma orsak som man slipper skilsmässa och bråk .
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oliver
« Svar #12 skrivet: 08 april 2012, 12:24:05 »
Självklart ska det vara barn, inga "proffesorer"  ;)

Sist när jag Ã¥t frukost pÃ¥ IKEA hade jag (som vanligt) min bärbra datorn med mig. DÃ¥ kom en liten pojke och var VÄLDIGT nyfiken, väldigt blyg samtidigt.  :)
Höll på med ett mejl ...

Ibland är man ju också rädd ... att det inte händer ngn olycka .... att barnet inte skadar sig osv. ... är det inte så hos dig.

Sen är man så nyfiken om vilka interessen de ska ha. Vilka leksaker att dom kommer att gilla osv.

När jag hade en diskussion med en tjej sist undrade hon om jag hellre vill ha en liten pojke eller en liten flicka.
Hmm.. svarade att det egentligen inte spelar ngn roll men att jag för tilfället önskar mig en flicka lite mer. Lättare att uppfostra kanske. Inte så "vilt" ....

Men när dom blir äldre är kanske pappan mer "kompisen"? Ingen aning .... vad tycker du Joka?

Att man är orolig för att det ska hända dem något är man ju alltid men man kan inte grubbla på det för händer det så händer det. Sen kan man ju förebygga så det inte är så stor risk att nåt ska hända.
Är väl kanske lite härdad av olika anledningar.
Grabben min föddes utan matstrupe/fattades cirka 2-4cm av den mitt på matstrupen, kallas för Esophagus atresi.
Låg 5 1/2 månad på Drottning Silvias (SUÖ GBG) innan det blev operation och sen ytterligare 1 månad efter innan vi fick ta med honom hem.
Sen har det blivit många turer med både hjul och luftburen ambulans till SUÖ.
Men man har härdats av det och tänker inte så mkt på det.
Vi hade en fin tid fast att den inte vara som för de flesta andra som fÃ¥r barn  tummenupp
Såg så mycket elände där så man tyckte det min grabb drabbats av var en baggis, han skulle ju iaf överleva och bli återställd. Träffade barn där som jag idag vet inte ens lever.

Hemma är det Car`s och Toystory som ligger utspritt över hela huset  *roflmao*

För mig spelade det ingen roll vad det blev men att det bleb en pojk tycker jag var perfekt.
En tös kanske är lugnare upp till 13-14Ã¥r, sen ska de ut och bli fulla och bli med barn och det är inget vidare att vara orolig över pÃ¥ nätterna  ;)

Jo det kan nog vara lättare att vara mer "kompis" med sin son än om det är en tös när de blir äldre.
Man har ju i regel mer gemensamt med en pojk, en tös som vill springa i affärer och prova kläder är kanske inte lika roligt för pappan att va med pÃ¥ utan att det passar mer för mamman  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #13 skrivet: 08 april 2012, 13:45:09 »
Man har ju i regel mer gemensamt med en pojk, en tös som vill springa i affärer och prova kläder är kanske inte lika roligt

Tänk pÃ¥ vad man kan hitta pÃ¥ i världens bästa stad  :):

Jag säger bara: LISEBERG!!, Nordstan, ceféer, Pizza Hut, cykla med dessa blåa "city bikes", IKEA Kållared, ...

 huuura  huuura

Brukar ju t.ex. vara på Nordstan ganska ofta när jag är i Göteborg. En tjej som är lite lugnare skulle vara perfekt.
Men blir hon äldre ska kanske inte pappan alltid vara med när hon vill prova och handla kläder?  8)
« Senast ändrad: 08 april 2012, 13:47:51 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Oliver
« Svar #14 skrivet: 08 april 2012, 14:48:41 »
@ Joka

Lite matte:

Skaffa tjej + lära känna henne tillräckligt bra + 9 mÃ¥nader = första barnet   a:gl a:gl

Eller hur?   Sc:,h
« Senast ändrad: 08 april 2012, 14:50:12 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!