Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lagring av solenergi  (läst 34194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lagring av solenergi
« Svar #75 skrivet: 23 juli 2009, 15:02:58 »
Larryd: Från solen, men det är många miljarder år sedan, när planeterna i vårt
solsystem började skilja ut sig som enskilda "individer".

Det är ju inte riktigt lika direkt som t.ex. hur inlagring av solenergi skett i kol,
olja och torv, där vi pratar om tidsspann på tusentals till miljontals år.
Vilket i sin tur är inte är lika direkt som den energi vi kan fånga på våra tak
och spara i lämpliga lager. Vilket i sin tur är det som denna tråd skall handla om.



Solbris

Jag skrev på sidan tre:
Det finns det 3 olika energikällor som kan klassas som förnyelsebar.

Tror du mig inte?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #76 skrivet: 23 juli 2009, 15:06:35 »
Massa och energi är samma sak (E=mc2)

Om det som så småningom blev Jorden fick med sig massa eller
värmeenergi spelar alltså inte så stor roll i en tråd om hur vi skall kunna
lagra den solenergi vi skördar på våra tak idag.

Det är ofta så med pedagogiska förenklingar att det kompletta svaret kan
vara väldigt lÃ¥ngt  ;)

Lexus: Du får gärna utveckla dig lite, jag tror inte alla förstår vad du vill säga!

Så, hur var det nu med info. om hur vi kan arrangera ackumulatortankar för
lagring av solenergi inomhus. Vi skall helst kunna tillgodogöra oss energin
både till varmvatten och värme...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lagring av solenergi
« Svar #77 skrivet: 23 juli 2009, 15:32:42 »

Lexus: Du får gärna utveckla dig lite, jag tror inte alla förstår vad du vill säga!


Jag vill inte säga något, jag vill bara dementera alla dina felaktiga påståenden.

Förnyelsebart är solenergi som också bidrar med energi från biobränsle, vind, vattenfall och vågor.
Förnyelsebar energi är även geotermisk energi samt tidvatten d.v.s. månens dragningskraft mot jorden.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #78 skrivet: 23 juli 2009, 15:36:04 »
Precis, så. Det vill nog ingen protestera mot...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lagring av solenergi
« Svar #79 skrivet: 23 juli 2009, 15:40:57 »
Har du nÃ¥gonsin medgett att du haft fel, sobris?  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #80 skrivet: 23 juli 2009, 15:54:45 »
Jag håller ju med, vad skall jag annars göra?

Tillbaks till frågeställningen nu...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lagring av solenergi
« Svar #81 skrivet: 23 juli 2009, 15:58:04 »
Som jag trodde.... :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Lagring av solenergi
« Svar #82 skrivet: 23 juli 2009, 17:14:19 »
Massa och energi är samma sak (E=mc2)

Formeln E = mc2 anger massans energiekvivalens, den säger inte att massa och energi är samma sak. Eller var det också en pedagogisk förenkling?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lagring av solenergi
« Svar #83 skrivet: 23 juli 2009, 20:55:22 »
Massa och energi är samma sak (E=mc2)

Formeln E = mc2 anger massans energiekvivalens, den säger inte att massa och energi är samma sak. Eller var det också en pedagogisk förenkling?


Eller kanske.....

kan man pedagogiskt, förenklat säga att energi och ljushastigheten är samma sak? Det skulle man lätt få Nobelpriset för.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #84 skrivet: 23 juli 2009, 23:21:43 »
larryd: Skillnaden är den att ljushastigheten är en konstant och de bÃ¥da andra är variabler  huvuddunk

E=mc2 är faktiskt ocksÃ¥ en pedagogisk förenkling  Thumbsup

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #85 skrivet: 19 augusti 2009, 23:23:04 »
Här kommer nu ett välbehövligt steg tillbaka till det som tråden egentligen skall handla
om, nämligen "Lagring av solenergi".

I några andra trådar har jag aviserat att jag gärna diskuterar komstruktionsförslag och
lösningar på lagringsproblematiken i denna tråd. Jag kan inte här citera vad andra sagt
i andra trådar, eftersom de själva kanske inte ser citaten och därför inte har möjlighet att svara.

Jag gör istället så att jag kastar fram lite grundläggande principer som jag tror på,
så får vi se vilka som hakar på...

Jag tror t.ex. på att:
-  man skall behandla högtemperatur (55 grader och uppÃ¥t) och lÃ¥gtemperatur
   (= de temperaturer som värmesystemet klarar sig med) i olika lager
- man inte skall hoppas för mycket på att stor temperaturskiktning uppstår i ack.tankar,
  betrakta det istället som en bonus.
- det även kan vara intressant att ha fler än 2 olika energilager
- det har stor betydelse för solfångarsystemets funktion att det kan få jobba mot
  sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer som möjligt
- man skall undvika att "förstöra" för solen genom att i onödan värma lagren med andra
  energislag, t.ex. elpatron i soltankarna
- förvärmning av varmvatten bäst görs i genomströmningsberedare
- spetsning av varmvatten lämpligen görs med en liten el-VVB sist i varmvattenslingan
- kombinationen sol och värmepump som får jobba tillsammans på mycket låga temperaturer
  kan bli riktigt intressant

Var sÃ¥ goda och hugg för er  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lagring av solenergi
« Svar #86 skrivet: 20 augusti 2009, 16:58:18 »
Det finns väl inte så mycket att hugga på, det liknar mest en liten sammanfattning av åsikter som under lång tid florerat på forumet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Lagring av solenergi
« Svar #87 skrivet: 20 augusti 2009, 20:14:30 »
Verkligheten har en tendens att ställa till det......

Exempelvis:
Att ha en slinga i botten på en tank förstör skiktningen när solen värmer.
Att ha mycket energilager tar plats och är oftast tungt.
Solfångarens verkningsgrad sjunker iofs med ökande temp, men det skiljer mellan olika typer av solfångare
Att spetsa med elpatron måste väl vara sista utvägen ändå?

PS
Ljushastigheten i vakuum är konstant men inte i olika medier.
Själv är jag barnsligt förtjust i Heisenbergs osäkerhetsprincip:
Fritt tolkat:
Vet man exakt vilken hastighet man har vet man inte var man är Sc:,h
Eller tvärtom:
Sitter man still på en plats kanske man är på väg i alla fall med en viss hastighet......
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle

Dvs det finns hopp ;)

DS

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lagring av solenergi
« Svar #88 skrivet: 20 augusti 2009, 22:28:43 »
Jovisst fanns de saker att hugga pÃ¥  ;)

Ang. solslingan i botten som förstör skiktningen, så tror jag att man i
högtemperaturtanken (jag utgår från att vi har minst 2 tankar) skall toppladda
med solenergin. Inte ända upp i toppen på högtemp.tanken, men så pass högt
upp att man kan tappa ordentligt med färdigt vatten om solen har skinit bra...

Ang. att energilager tar plats sÃ¥ löser man det genom att ha ett hus med källare  ;)

Ang. att solfångaren verkningsgrad sjunker med ökande temperatur löser man genom
att solkretsen tillåts passera förbi högtemp.tanken i extern VVX om det inte "duger".
På samma sätt kan man låta solkretsen gå förbi lågtemp.tanken om vi vill prioritera
varmvattnet. Se skiss:

http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solovedladdar.jpg

Ang. att spetsa varmvattnet med elpatron i tankarna, så skall man inte göra det alls.
Separat el-VVB skall det vara om jag får välja.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lagring av solenergi
« Svar #89 skrivet: 20 augusti 2009, 23:35:34 »
Haha...

ljusets hastighet blir allt mindre konstant med aktuell forskning och teoribyggande..

I vissa fall kan partiklar vara  "hoptrasslade", sÃ¥ att det som sker med en partikel uppfattas och kan iakttas hos en annan utan att fördröjas av avstÃ¥ndet i rymdtid mellan dem.

En annan effekt med informationshastigheter, som det verkar, över ljusets, är den såkallade kvantum-tunnel-effekten. När en partikel kan komma från den ena sidan av ett hinder till andra sidan utan att tappa tid eller information på vägen.

I bÃ¥da fallen verkar det handla om mer än bara hur man definierar ljusets hastighet, och jag är säker pÃ¥ att vi kommer att fÃ¥ höra mer om bÃ¥de hoptrasslade partiklar och kvantum-tunnel-effekter i framtiden. 

Heisenbergs osäkerhetsrelation älskar jag. Den kan användas till mycket i vardagslivet. Tex går det inte att samtidigt räkna de ungar som springer runt i klassrummet och dom som sitter still.

Men man kan räkna dom ena eller räkna dom andra. Pröva själv. 

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!