Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert Ny Värme Pump  (läst 957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SommarRock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Offert Ny Värme Pump
« skrivet: 16 januari 2009, 07:09:42 »
Hej,

Jag har idag en gas panna på 37kW och skulle vilja ersätta denna med en Värmepump, det är ett stort hus på 315kvm och byggt 1925 så det dra en del värme. Fram lednings temperaturen till raditor kretsen är ca65 grader. Jag har kollat upp årsförbrukningen på gas och den ligger på ca 70000 kwh.

Är det någon som tror på att installera någon värmepump?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert Ny Värme Pump
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2009, 07:49:13 »
Ja, ju större förbrukning desto kortare payoff-tid brukar man få på sin investering.
Den höga framledningstemperaturen kan vara en begränsande faktor, se till att köpa en värmepump som klarar 65 graders framledningstemp, eller byt ut vissa av dina radiatorer.
KJontrollera dock först att du verkligen BEHÖVER så hög framledningstemp när det är kallt ute, en värmepump skall arbeta mot helt öppna termostater, och det är värmepumpens reglerdator som skall reglera rumstemperaturen genom att köra ut bara precis så varmt vatten som behövs för att hålla huset varmt, det ger maximal verkningsgrad och besparing.
På vissa äldre anläggningar kör man hela tiden ut en temp som "garanterat" räcker, och det behöver inte säga att man BEHÖVER så hög framledningstemp.

När det blir riktigt kallt ute skulle jag därför rekommendera dig att testa öppna alla termostater för fullt och manuellt styra framledningstempen till lägsta möjliga temperatur som kan hålla huset i den temp ni villl ha - först då VET du vilken framledningstemp som krävs.

Om det är så att du behöver 65 graders framledningstemp så lär du behöva en bergvärmeanläggning med minst 2 borrhål, och som sagt, av ett fabrikat som klarar 65 graders framledningstemp.
Klarar du dig med betydligt lägre temp finns ochså luft/vattenvärmepumpar som kan fungera bra.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SommarRock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert Ny Värme Pump
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2009, 11:50:23 »
Vad kan det tänka sig bli för värmepumps storlek på en sådan annlägning? Jag kanske kan borra, hur djupt borde man borra?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!