Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inverter maskin eller inte ?  (läst 2754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roggas rör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
inverter maskin eller inte ?
« skrivet: 24 juni 2017, 08:59:22 »
hej där !har nu bestämt mig för en bergvärmes pump efter ca 25 Ã¥rs vedeldning ! liten nibe panna pÃ¥ 15/20 kw +750 lit acc tank med 110 lit vv beredare + 4 st solfÃ¥ngare .huset vi bor i är ca 80 kvm + källare ,det har 3 glas fönster och är tilläggs isolerat med 4 cm frigolit nÃ¥n gÃ¥ng ,pÃ¥ vinden är det sÃ¥gspÃ¥n +en isol matta pÃ¥ 5 cm ,pÃ¥ entre planet är ca 50 kvm golv värme och 2 sovrum har radiatorerna kvar . I källaren har vi 1 sovrum med rad kvar +tvrum ,wc/dusch ,tvättstuga som har golvvärme ,det rest.är förrÃ¥d +matkällare . har för mig att det gick Ã¥t ungefär 25000kwh ett Ã¥r för länge sen när när jag va lat o hade elpatron pÃ¥ (hemska tanke  ;) )  Har fÃ¥tt en körning pÃ¥ dom 3 vp frÃ¥n thermia och det skiljer ca 17500 pÃ¥ brutto priset mellan deras optimum 8 och inverter maskinen, besparingen pÃ¥ den köpta energin  blir ca 1800 kr /Ã¥r med den sist nämnda sÃ¥ det gör ju att inbesparingen tar ca 10 Ã¥r ,aktivt borrdjup pÃ¥ g3:an skulle va 120 m o pÃ¥ invertern 140 , men har fÃ¥tt en offert pÃ¥ 180 m av borrarn ,det ska ju va bra att ha lite extra djup va? SÃ¥ min frÃ¥ga är ju självklart om det nÃ¥n mening med inverter maskinen , har tänkt att komplettera med frikyla vid senare tillfälle , fritt fram att spÃ¥na ,jag är ju rätt sÃ¥ ny inom värmepumpar trots att jag jobbar  som röris själv (anställd sen -88) mvh roger

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2017, 10:21:17 »
Frågan har varit uppe för en tid sedan så söker du lite lär du hitta många synpunkter. Kolla också i de märkesspecifika delarna av forumet för läsa om erfarenheter från senaste vintern.

Rent allmänt så tror jag vi får invänta den kommande vintern för att se hur de senaste mjukvarorna sköter sig i invertermaskinerna, förhoppningsvis är en del problem lösta med vissa av Nibes och Thermias maskiner nu.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2017, 11:01:34 »
Kommer du köra nån värme i källaren när resten av huset klarar sig utan värme ? Tänker du ha kvar solpanelerna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad roggas rör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2017, 09:17:16 »
Hej igen !jag har läst en del om inverter contra on/off pumpar men har inte tagit ställning än ,man blir ju bara mer velig ju mer man läser  ???  jag har tänkt att köra wc/duschen Ã¥ret om för det blir ju rätt kallt med klinkers , dessvärre Ã¥ker solfÃ¥ngarna ned frÃ¥n garage taket för nu vill bara ha en maskin som gör allt  :) mvh roger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2017, 11:06:32 »
Om man ska köra sommarvärme mot ett litet golv behöver man en arbetstank till vp så den får lite mera vatten volym att jobba mot framförallt på sommaren men även på vintern är det bra. Om man väljer en arbetstank tycker inte jag en inverter tillför så mycket då kan man lika gärna välja en vanlig ofta billigare on/off vp. Tycker det är lite synd att skrota fungerande solfångare går ju byta acktanken till en med slinga då kan du förvärma vv där hela året och vp värmer de sista graderna och sommartid lär inte vp behöva starta för vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad roggas rör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2017, 16:28:16 »
har nog tänkt i dom banorna ochsÃ¥ men är lite kluven ,dom 4 solfÃ¥ngarna värmer ju 750 lit , upp till ca 60 -65* en solig sommardag , ska man ta en 300 liters vv acctank mÃ¥ste jag nog plocka ned 2 st annars blir det nog för varmt ,    du ser det blir lite tankar omkring det ochsÃ¥   ??? nÃ¥ja inget är spikat än men snart mÃ¥ste jag  ta ett beslut i frÃ¥gan , det ska ju anmälas till kommunen ochsÃ¥ med antal liter brine vätska o dyligt , men det lutar nog Ã¥t en vanlig on/off iaf , kom gärna med fler tankar om min installation , tackar pÃ¥ förhand   /roger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2017, 20:12:46 »
Jag skulle installerat en 500 eller 750 liters tank med slingor i som får förvärma vv alternativt slutvärma beroende på hur mycket sol det varit och sen installerat en vanlig vp med inbyggd beredare kopplad mot en arbetstank. Vv kommer alltså gå genom soltanken och vidare genom beredaren i vp. Det bör gå att hitta beg tankar till ok pris och installerar du själv kostar det inte farligt mycket heller och gissar att du har rätt pris på kopplingar och dylikt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2017, 21:45:28 »
Du har väl en 750liters tank redan med slingor o tvv-beredare?
Eller missade jag något?
Behåll den o koppla som arbetstank med en on/off
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2017, 07:52:47 »
Som ren arbetstank eller nedre delen som arbetstank och övre delen som vv beredare och ska solen användas mot arbetstanken lär nÃ¥n typ av shunt och styrning ocksÃ¥ behövas  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad roggas rör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2017, 22:19:18 »
tackar sÃ¥ mkt för alla svar och tankar om min kommande installation ! nu fick mer att fundera pÃ¥  :) att spara solfÃ¥ngarna hade jag tänkt först men vet inte riktigt nu längre , det skulle vara skönt att slippa allt det där o bara ha en volymtank inne o fÃ¥ lite mer utrymme i källaren ,men som sagt inget är riktigt spikat än ,mvh roger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: inverter maskin eller inte ?
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2017, 07:48:12 »
Det är ju inga stora pengar du kommer spara på solen och behövs utrymmet till annat kanske dom ska bort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!