Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7  (läst 1298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har en IVT HT+ C7 från 2004 som tuffat på bra och jag har inte haft några större problem med den sedan installation.
I April löste bla säkringen till EK och i samband med omstart fick jag ingen spänning till den yttre cirkulationspumpen.
Efter ytterligare någon omstart hoppade den igång och allt var frid och fröjd igen.
Nån vecka senare vart det samma sak igen, värmepumpen larmade och cirkulationspumpens display var svart och den saknade matning
Kopplade loss pumpens matning och matade den externt via vägguttag istället eftersom den har kontinuerlig drift även när den är inkopplad i värmepumpen.
Sedan dess värmepumpen löst ut några ggr och igår plockade jag loss 2 av flexslangarna och rensade dom från magnetit och satte sedan ihop allt.
Startade upp allt och det fungerade som det skulle (och diffen på GT8 och GT9 var ok igen), när sedan värmepumpen hoppade igång andra gången fick jag pressostat hög och upptäckte då att även den interna pumpen saknade matning. Kopplade då ur den och la in en extern matning på den också.
Men nu är frågan, ska den interna cp´n mellan vvx och EK också gå kontinuerligt eller startas den normalt bara när värmepumpen startas?

När jag mäter utgångarna där båda CPumparna har varit inkopplade har jag nu spänning men vill inte koppla in dom igen om felet kommer tillbaka eftersom jag är borta hela veckorna och endast frugan är hemma.

Var får dessa pumpar sin matning ifrån? Nåt man kan byta själv eller?

Kan tillägga att den yttre CP´n byttes i höstas eftersom jag trodde den var problemet med de felkoder jag fick då, men problemet med matningen kan ju ha börjat då.

MVH
Tomas


Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2023, 17:57:03 »
Hittade denna: https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf
Där finns även instruktioner för installatören och där hittade jag:
5.10 Välj om värmebärarpumpen alltid ska vara i drift eller om den ska starta
och stoppas med kompressorn. När värmepumpen levereras från IVT är
inställningen kontinuerlig drift vald.


Alltså verkar det som att standardinställningen är att både värmebärarpumpen och den externa CP som standard går kontinuerligt och då kan jag ju lika gärna låta den externa drivningen via ett separat eluttag vara kvar för dessa pumpar.

Hittar ingen info om var dom får sin drivning ifrån så har ingen aning om vad som ev behöver bytas ut.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2023, 18:23:59 »
I i bland finns det en säkring för pumparna, har du kollat om det finns och om den är hel. Kan sitta på ett kort som en typ av glasrörssäkring.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2023, 18:32:42 »
Har man yttre CP så ska denna gå kontinuerligt under värmesäsong, när huset inte värms så kan denna stängas av.
Kopplas den in på utgång P1 så går den kontinuerligt när utetemp är under värdet i meny 1.14.
När utetemp översiger detta värde så stannar den.

Interna CP ska vara inkopplad på P2, i meny 5.10 väljer du om den ska gå kontinuerligt eller med kompressorn.
Oftast väljer man med kompressorn om man har en yttre CP, annars ska den gå kontinuerligt.

Dina problem kan antingen bero på att reläna på utgångarna P1 och P2 är dåliga, fast jag tror snarare på att det är relä/kontaktorer till kompressorn som är dåliga.
Kompressorn stannar inte när den ska och då löser den på HP eftersom interna CP funkar OK och stannar när den ska.
När då kompressorn fortsätter fast den inte ska, så löser den på HP eftersom värmebärarflödet avstannar.

Denna värmepump kanske har en mjukstart till kompressorn och har den det så är det troligen denna som är trasig.
« Senast ändrad: 04 juni 2023, 18:35:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2023, 19:35:06 »
I i bland finns det en säkring för pumparna, har du kollat om det finns och om den är hel. Kan sitta på ett kort som en typ av glasrörssäkring.

När jag mäter efter jag flyttat över båda pumparna till extern matning har jag spänning både på utgång P1 (cirkulationspumpen radiatorer) och P2 värmebärarpumpen)

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2023, 20:03:48 »
Har man yttre CP så ska denna gå kontinuerligt under värmesäsong, när huset inte värms så kan denna stängas av.
Kopplas den in på utgång P1 så går den kontinuerligt när utetemp är under värdet i meny 1.14.
När utetemp översiger detta värde så stannar den.

Interna CP ska vara inkopplad på P2, i meny 5.10 väljer du om den ska gå kontinuerligt eller med kompressorn.
Oftast väljer man med kompressorn om man har en yttre CP, annars ska den gå kontinuerligt.

Dina problem kan antingen bero på att reläna på utgångarna P1 och P2 är dåliga, fast jag tror snarare på att det är relä/kontaktorer till kompressorn som är dåliga.
Kompressorn stannar inte när den ska och då löser den på HP eftersom interna CP funkar OK och stannar när den ska.
När då kompressorn fortsätter fast den inte ska, så löser den på HP eftersom värmebärarflödet avstannar.

Denna värmepump kanske har en mjukstart till kompressorn och har den det så är det troligen denna som är trasig.

Kollade meny 1.14. P1 (sommarurkopplingen) är inställd på 18 grader. Har inte tänkt på det förut men på den nya pumpen har jag en display så jag ser om det saknas matning till den.
Meny 5.10. P2 inställningen är på kontinuerlig drift och det har den varit sen installation.
Kompressorn stannar när den ska. Problemet är att jag inte fick nån ström till värmebärarpumpen när kompressorns startade och då löste den ut på HP efter nån/ett par minuter. Bröt via säkring och startade om igen och fick samma fel. Kopplade in extern matning på värmebärarpumpen och allt har fungerat perfekt sedan dess. Har kollat alla temperaturer/värden och allt ser bra ut.
Jag tror jag har ett intermittent fel på matningen till pumparna och funderar därför på var dom får sin matning ifrån.
När jag mäter P1 och P2 efter omkopplingen har jag spänning på båda utgångarna.

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2023, 20:25:09 »
Kollade för skojs skull mina drifttimmar. -24887 och tillskott endast 42 timmar
Tillskott 42 timmar måste ju vara väldigt bra eller?

Som sagt har aldrig behövt bry mig så mycket om någonting allt har bara tuffat på..
första problemet var väl i höstat när jag bytte cirkulationspumpen, och sen nu då när jag var tvungen rengöra eller byta flexslangarna.
« Senast ändrad: 04 juni 2023, 20:27:12 av Planet »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2023, 02:01:11 »
Meny 5.10. P2 inställningen är på kontinuerlig drift och det har den varit sen installation.

OK, då ska den normalt inte stanna, jag vet dock inte om den stannar på sommarurkoppling (lika som P1)?
Ovavsett så ska G2(P2) alltid gå med kompressorn även sommartid, så då är det nått tok med denna matning.

Du kan välja att köra cirkpumparna på extern matning, då kommer sommarurkopplingen inte funka.
Jag är inte säker på hur växelventilen ställer sig i sommarläget?
Kanske kommer den då cirkulera vattnet VVB-kondensor under sommaren kontinuerligt?
Det är ingen katastrof, men det kommer göra att VV-temp sjunker lite snabbare än annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2023, 11:10:06 »
Tack för hjälpen

Ska kolla upp växelventilen. Ska även forska vidare i var pumparna får sin drivning ifrån.
Vill ju helst slippa alla externa matningar.


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Eftersom du har den spänning du behöver inne i VP så kan du hämta drivströmmen internt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Planet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2023, 11:27:03 »
Eftersom du har den spänning du behöver inne i VP så kan du hämta drivströmmen internt.

Det är det som är problemet. Jag har inte alltid spänning på dom interna utgångarna.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Lägger du CP på samma säkring som manövern ligger så har du permanent spänning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2023, 23:29:13 »

Dina problem kan antingen bero på att reläna på utgångarna P1 och P2 är dåliga, fast jag tror snarare på att det är relä/kontaktorer till kompressorn som är dåliga.

Pumparna styrs av Triacs , inte relä, men triac kan ju också gå sönder !
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #13 skrivet: 07 juni 2023, 02:56:13 »
Pumparna styrs av Triacs , inte relä, men triac kan ju också gå sönder !

Hmmm...
Jag har ju inget koplingsschema pÃ¥ IVT:s grejer, men normat stÃ¥ styr man sÃ¥nt här pÃ¥ reläutgÃ¥ngar.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får ingen ström till cirkulationspumparna IVT HT+ C7
« Svar #14 skrivet: 07 juni 2023, 07:06:07 »
Den nya cirkulationspumpen verkar vara av den nya elsnåla typen då den har en display. När jag bytte till sådana cirkulationspumpar blev jag rådd att sätta in mekaniska reläer mellan utgången och pumpen. Halvledarreläer och elsnåla cirkulationspumpar fungerar inte bra ihop. Har för mig att höga startströmmar var förklaringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!