Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra dÃ¥liga dagar...  (läst 1673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #15 skrivet: 01 juni 2023, 10:31:31 »
Nej det har jag inte gjort men proceduren gissar jag är lika ändå och det var länge sen det var direkt gott om plats på en mc. Spydern har väl 900 ace motorn den sitter ju i många BRP maskiner grabben har en i vattenskotern och kompisen i snöskotern. Här finns en video hur man kan göra
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #16 skrivet: 01 juni 2023, 10:42:38 »
Nope, det är en 990 CC w-twin på 100 hk, torrsump.
De har 900 cc i de nyare billigare Rykermodellerna, men inte på Spydern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #17 skrivet: 01 juni 2023, 12:52:55 »
Samma procedur men förhoppningsvis har dom gjort luckor i ventilkåpan så man enkelt kan kolla spelet för ofta brukar man inte behöva justera. Om det ska justeras får man helt enkelt mäta spelet är det då tex 0.08 mm för stort får man plocka ur shimset som ligger där och byta till ett som är kanske 0.11 mm tjockare så man hamnar mitt i toleransen ungefär. Ofta enkelt att kolla men ganska mycket jobb att shimsa om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #18 skrivet: 01 juni 2023, 16:32:51 »
Jo, det är säkert inte omöjligt, de var bara väldigt skeptiska och tyckte det var onödigt.
Med tanke pÃ¥ de lÃ¥ga miltal som blir pÃ¥ en sÃ¥n maskin (2300 mil efter 12 Ã¥r) sÃ¥ kanske det inte är sÃ¥ konstigt att de tyckte att det kunde vänta för 6 Ã¥r sedan.  dontknow

Nya ägare av servicefirman nu, så det kan ju vara annat ljud i skällan om man skulle fråga nu dessutom.
Men som sagt, jag upplever att den låter och går precis som när den var ny, så jag är inte speciellt orolig över det där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #19 skrivet: 01 juni 2023, 17:43:30 »
Brukar vara ganska långa intervaller på dom mc som har shimsade ventiler så 2300 mil låter tidigt runt det dubbla lite mer rimlig är ju inget som påverkas av tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #20 skrivet: 02 juni 2023, 22:28:29 »
Min son har köpt en A traktor. Varje dag är numera dÃ¥liga dagar med felsökning och skruvning, svetsning  :(

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #21 skrivet: 04 juni 2023, 09:20:46 »
Mmm, vi hade mopedbil åt våra barn, nyare och mindre skruva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 833
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #22 skrivet: 04 juni 2023, 09:37:39 »
Alla dagar är dåliga och bra, problemet är att man har mycket av allt och på något vis också blivit ansvarig även för andras saker.
Allt behöver underhåll, förnyelse, besiktningar, deklarationer, trädgårdsarbete, fönster byte, taktvätt, oljebyte, etc, etc,.... hela tiden, jag gör listor på detta för att inte glömma och samtidigt försöka göra saker i rätt ordningsföljd och lite mer effektivt.
Funderar mer och mer ofta på att göra sej fri genom att avyttra 95%.
Någon gång måste man minska ner, men nu klarar jag inte bo i tex en ny underhållsfri hyreslägenhet utan förvaringsutrymmen, skulle klättra på väggarna...
Då får det hellre se bohemiskt ut tills jag har lust, stugan har tex 30cm högt gräs då roboten gått sönder och nu sedan fastnar hela tiden, aaahhh.
Men min mc fungerar, aldrig lossnat något, alltid fungerat i 17 år, bara bytt däck en gång, och olja, fast har ju bara gått 1700 mil. Besiktigar den inte ens varje år.
« Senast ändrad: 04 juni 2023, 09:49:18 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #23 skrivet: 04 juni 2023, 14:17:57 »
Tekniktröttheten kommer när det alltid är nåt som går sönder och behöver lagas eller köpas nytt.
Ser fram emot att bli minimalist nån dag framöver och ägna mig åt annat.
Men först ska jag skruva ihop en Land Cruiser från bart chassi.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #24 skrivet: 05 juni 2023, 07:14:28 »
Lite intressant med huset i Spanien är ju att det begränsas man ju av flera saker, utrymme, "nytta för pengarna" och det troliga scenariot att det ska säljas medan man är någorlunda frisk.
Det gör att där inte finns mycket teknik alls, en bil, dator och TV är väl det som finns, och det gör ju att dagarna blir lite annorlunda än när man är hemma.
Batteriet till eldrivna mopeden har i alla fall kommit och verkar fungera OK.
Näst måndag lämnar jag in Spydern på verkstan, räknar med att det behöver vara där i ett par veckor innan de har reservdelarna på plats - vi får väl se om jag vill vara utan så länge, sommaren är kort, och det går ju faktiskt helt OK att köra utan servo när man vant sig ett tag.
Problemet är väl främst att motorlampan lyser, och det gör ju att nya larm inte kommer att kunna detekteras om jag inte åtgärdar felet - så det blir utbyte av servo och sensor för gasläge, samt service, får nog räkna med ca 30 000 innan den är klar.
De nya däcken på en av bilarna är pålagda, lyckades hitta en hobbyist som la på dem för 500 kr, verkstäderna verkar ha enats om hutlösa priser på över 2000 kr för att skifta 4 däck...
Nu väntar vi på däcken till den andra bilen, och så måste vi byta ett av däcken på firmabilen som körts helt utan luft i någon mil eller så.
Taket på delar av huset byttes i fredags, där solcellerna ska upp, och planerna har ändrats, det blir en hybridinverter och batterilager också, dels för att tekniken är intressant i komobination med våra loggrar, och dels för att bidragen är större på batterier och hybridinverters än på vanliga inverters, 50% på allt, men bara 20% om man inte köper batterier.
Blir troligen 10 kW batterier, så man kan flytta lite från lågpristimmar till högpristimmar, ska bli intressant att se hur precis man kan styra det där.
Batteriet kanske gör störst nytta vintertid, även om man inte har någon produktion alls, och när det blir effekttaxa borde det vara riktigt nyttigt.
Vi fick in ytterligare 2 solceller också, så den teoretiska maxeffekten ligger på 15.7 kW men med min taklutning blir det nog ca 12.5 kW maxeffekt, och runt 12 000 kWh/år.
Får vänta till början av Juli på den nya invertern tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #25 skrivet: 05 juni 2023, 07:26:56 »
Får du 50% grönt bidrag/avdrag....på hela installationen(inkl paneler) om du köper batteri?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Några dåliga dagar...
« Svar #26 skrivet: 05 juni 2023, 09:21:49 »
Nix, bara batterierna, styrningen (invertern) och elinstallationen.
Med batterier får man ju nytta av anläggningen året runt, så det känns väl modernt och bra att satsa på det när man ändå slår till.
Mer som kan krångla med andra ord - man kan se fram emot fler "dåliga dagar". HEHE.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!