Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem  (läst 2689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kibbza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« skrivet: 05 december 2020, 00:27:41 »
Hej!

Har sedan 1 år tillbaka Nibe VVM S320 ihop med en 2120-12.
Nu till problemet. Har fått barn o vi tycker det är fruktansvärt roligt och bada med henne.
Men vi tappar upp badkaret ca 160 liter med ca 38-40 gradigt vatten. Badar ca 15-20 minuter. När man väl ska duscha av sig så kan varmvattnet ta slut.
Har varit så illa att man fått springa o micra vatten till dottern som inte ska behöva duschas av i kallvatten.
Har haft kolla på detta medan vi badat dem sista gångerna och när man badat klart så brukar varmvattentemperaturen ligga mellan 34-36grader.

Har provat både Auto läge.
Mellan läge med att öka på tempen som stort vattenbehov eftersom mer varmvatten knappen då fungerar. och även mellan utan att ändra start o stop temp.
Stort läge

Där sitter nån slags shunt på utgående varmvatten. har provat att vrida den till det kallaste. Men även detta fungerade inte.

Ringde Nibe o frågade om råd / hjälp men deras svar var typ ring din installatör.
Installatören för övrigt har ingen aning om programvaran då han bad mig ringa nibe.

Manualen säger att S320 skall ge 240 Liter 40 Gradigt vatten.

Kan jag ha fel på mina produkter?
Snälla HJÄLLP!!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #1 skrivet: 05 december 2020, 09:29:06 »
Har man extra stort varmvattenbehov och det inte räcker att ändra inställningarna till Lyx etc. så brukar man rekommendera en extra elektrisk varmvattenberedare som sätts i serie efter t.ex. S320. Då får man minst 100 lit varmvatten extra beroende på vad man väljer för storlek på VVB.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #2 skrivet: 05 december 2020, 13:40:31 »
Meny 2.2, varmvattenbehov, ändra till stort.
Meny 7.1.10.1, driftprioritering, ändra till t ex varmvatten 40 och värme 20.
Den sista delen innebär att om det finns samtidigt värme och varmvattenbehov så prioriteras varmvattnet 40 min och värme 20 min per timme.
Default brukar varmvattnet prioriteras lägre, men jag brukar påpeka att sjunker tempen inne nån grad så ta på ett par tofflor, du vill absolut inte duscha kallt för allt i världen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kibbza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #3 skrivet: 06 december 2020, 13:36:40 »
Dina inställningar har jag testat och det är samma resultat.
Kan man på något sätt få upp tempen till 60 grader i varmvattenberedaren? Går det ställa in så VP laddar till en viss temp och elpatronen en viss mängd? Har hört att VP tar stryk om den ska göra varmare vatten än 55 grader. stämmer detta?

Hade gärna kommit ifrån en extra varmvattenberedare eftersom mitt pannrum är minimalt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #4 skrivet: 06 december 2020, 19:23:02 »
På grund av intern konstruktion kommer den först göra varmvatten med värmepump, sen elpatron med värmepump och det sista bara med elpatron. Om varmvattnet kommer värmas mer med värmepump eller mer med elpatron beror på vilken start och sluttemperatur som är inställd. Det är ett antagande jag gjort utifrån intern konstruktion, att det fungerar så.

Jag hittade lite mer inställningar i meny 7.1.1.1

Ställ in följande på varmvattenbehov stort:

Starttemperatur: 65 grader
Stopptemperatur: 70 grader
Stopptemperatur periodisk höjning: 60 grader

Då får du ut mer kapacitet, men på grund av starttemperaturen kommer det bara bli uppvärmning med elpatron.
När stora tömningar görs snabbt kan det hända att värmepumpen får lov att hjälpa till samtidigt.

Sänk alla ihop om möjligt tills varmvattnet inte tar slut efter veckovis testande. Låt periodisk höjning vara kvar på 60 grader.

Om värmen blir störd av detta hade jag ändrat varmvatten/uppvärmning-prioritet. Vet inte om det innebär att du får "flytta" sifforna till en normal profil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kibbza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #5 skrivet: 07 december 2020, 20:43:26 »
Testade dina inställningar.
Fick detta meddelande 30 minuter efter.
Kan man ställa in när elpatronen kontra VP värmer varmvattnet?

https://pasteboard.co/JDRFn94.jpg
« Senast ändrad: 07 december 2020, 20:45:37 av kibbza »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #6 skrivet: 07 december 2020, 21:33:25 »
Om uppvärmning kan levereras som vanligt så bör läget vara ok. Om larmen stör pumpen i övrigt kanske du kan ställa om funktionen för just det larmet.

Jag får inte fram så mycket.
7.1 Osäker på om detta är en övermeny eller om det går ändra något här.
7.1.3 Kompressorinställningar. De inte vad menyn innehåller.
7.1.5 Tillsats. Vet inte vad menyn innehåller.
7.9.4 Ändra eventuellt vad som händer vid larm. Alla vanliga/riktiga larm får inte byta funktion.

Med lite tur så hittar du något användbart där.

Går det inte få ordning på det så har jag en idé till.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #7 skrivet: 08 december 2020, 08:37:11 »
Funderar på om slingan till VVB måste luftas?
Det sitter en luftning QM22 bakom panelen på ovansidan av VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kibbza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM S320 Med 2120-12 Varmvattenproblem
« Svar #8 skrivet: 12 december 2020, 21:49:55 »
Hej!

Ursäkta sent svar. Men det har hänt mycket i min värmeanläggning denna veckan.
Har fått golvvärmen till mitt tillbygge installerat via ACS 41.
Men detta klarar pannan galant!

Nu halkade jag in på ett sidospår.
Har även justerat lite i tempen på mitt varmvatten.
Ställer jag in graderna 57 start o 63 topp. så får jag inget felmeddelande och på denna tempen klarar sambon med barn att bada och jag kan duscha efteråt!

Där fanns ingen luft i systemet. luftade bägge QM20 och 22 eller vad dem hette.

Jag är jättetacksam för hjälpen jag fått här!
Tusen tack!
« Senast ändrad: 12 december 2020, 22:46:41 av kibbza »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!