Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aermec??  (läst 20044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #15 skrivet: 22 september 2007, 17:11:09 »
Hålle ej med ghandi om den saken, de kan mkt väl vara tillverkade på samma fabrik men varför skiljer det mellan tesresultaten på dessa maskiner då??
Å Aermec den har ej visat sig i ngt test än.
Sen om man tittarpå Aermec så har den en jättegammal innerdelsfront a la stenåldern (3år sen IVT slutade med den) så visst skiljer det sig. Lätt att glida på vågen när en modell har fått bra recensioner när de andra är samma "enligt Kylmaförsäljaren" man måste hålla sig för skratt!!
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #16 skrivet: 22 september 2007, 17:41:00 »
 a:gl verkar som att erkänna att IVT är en dekaltrimmad Sharp framkollar viss Ã¥ngest hos vissa här pÃ¥ forumet, Sharp gör ju bra maskiner det är väl inget att skämmas över, det finns säkert fler av dom etablerade märkena som som inte heller gör sina värmepumpar själva (eller?)
 ^-^ ^-^ ^-^ ^-^ ^-^

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Aermec??
« Svar #17 skrivet: 23 september 2007, 10:51:08 »
de kan mkt väl vara tillverkade på samma fabrik men varför skiljer det mellan tesresultaten på dessa maskiner då??
Å Aermec den har ej visat sig i ngt test än.

Hur kan testresultaten skilja sig om AerMec inte har varit med i något test än?

Sen har ju AerMec samma 10graders teknologi som IVT har, tror inte dom bygger in den i en pump som annars ska skilja sig så mkt bara "för att" och sen skippar att sätta dit en knapp på fjärren även om dom nu inte äger teknologin.

Nog tror jag att det är samma skrot och korn i IVT och AerMec men jag förstår dig som själv säljer ivt att du måste försvara när det kommer ett märke som har exakt samma pumpar men är 4-5tusen billigare.
« Senast ändrad: 23 september 2007, 10:54:42 av ghandi »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Aermec??
« Svar #18 skrivet: 23 september 2007, 10:54:25 »
de kan mkt väl vara tillverkade på samma fabrik men varför skiljer det mellan tesresultaten på dessa maskiner då??
Å Aermec den har ej visat sig i ngt test än.

Hur kan testresultaten skilja sig om AerMec inte har varit med i något test än?


Klart AerMec mÃ¥ste va skit, det tillhör ju inte skaran "fina märken"  ;)

mvh humlan.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #19 skrivet: 23 september 2007, 11:27:41 »
Jag försöker ej försvara ngt, utan vet
Det är ju bara att kolla in sharps sida å se hur många det är som skriver om problem med igenisning, ett problem som är borta på tex IVT via ett eget kort.
Sen den omtalade 10 graders funktionen som vissa har andra inte kanske samma fjärr men ska man behöva skära och borra fram den knappen på fjärren så måste väl det betyda ngt??
Tycker bara det är fult att rida på vågen, utan ställ upp med maskinerna för test så ser man,men det kanske är just det som skrämmer när testen visar ngt annat??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Aermec??
« Svar #20 skrivet: 23 september 2007, 18:54:27 »
Sen den omtalade 10 graders funktionen som vissa har andra inte kanske samma fjärr men ska man behöva skära och borra fram den knappen på fjärren så måste väl det betyda ngt??

Betyder nog att dom inte vill ha dryga böter.
Du tror inte det kan ha att göra med att IVT i sig äger 10graders teknologin? Skulle tippa på att stora tjocka män i dyra kostymer skulle bli arga om dom slängde ut pumparna med deras teknologi fullt andvändbar.

Sen svarade du inte på hur AerMec kan ha olika värden i tester när du säger att den inte har varit med i något test, men jag antar att du syftade på Sharp´s pumpar.

Sen om man tittarpå Aermec så har den en jättegammal innerdelsfront a la stenåldern (3år sen IVT slutade med den) så visst skiljer det sig.

Tycker dom ser ganska exakt likadana ut jag
IVT http://www.ivt.se/products.asp?lngID=474&lngLangID=1
AerMec http://www.aermec.com/prodotti/default.asp?id=133&ftype=split&sun=ewih

Enda riktigt märkbara skillnaden jag hittat på dom är att AerMec har varit trevliga nog att köra med 3/8" rör istället för IVT`s 1/2"

Sharp ska jag inte ens tala om, har bara installerat ett fåtal Sharp och har inget service avtal på dom så vet rent ut sagt inte.
« Senast ändrad: 23 september 2007, 18:58:10 av ghandi »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #21 skrivet: 24 september 2007, 11:45:37 »
E-luxen (som också är en Sharp i grunden) är väldigt snarlik IVT i prestanda.

Om man ska vara petig så tror jag att E-luxen borde vara lite bättre i SP:s tester p g a att provkammaren är väldigt torr och att provningen pågår under begränsad tid. Det betyder att man kan köra provning utan värmekabel. Provningen sätter alltså inget betyg på hur maskinens avfrostningsvatten påverkar driften, provtiden är för kort.

IVT har en hetgasslinga i tråget där det hela tiden finns ett sidoflöde som inverkar negativt på maskinens prestanda medan E-luxen kan provas med "raka rör".

Jag säger inte att det är så. Det KAN vara så att maskiner med hetgasslingor missgynnas (IVT, Hitachi). Jag lägger ingen värdering på vad som är bäst av värmekabel eller hetgasslinga.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #22 skrivet: 24 september 2007, 18:26:44 »
Hetgasslinga tydligen Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Aermec??
« Svar #23 skrivet: 26 september 2007, 16:03:55 »
Hetgasslinga tydligen Thumbsup

  ? va ?, bara jag som helt tappade kopplingen där?

Vad har den med AerMec att göra?
Förstår Gano`s inlägg i debatten men luckyman måste ju knaprat på lite "lucky pills".

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #24 skrivet: 26 september 2007, 16:20:31 »
Precis ingenting ,ghandi
Enligt testerna som gjorts verkar hetgasslinga vara snäppet bättre annars skulle väl Aermec å Electroluxen ligga bättre till. Undrande :,v(
Mest kyla men lite värme också

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #25 skrivet: 26 september 2007, 20:35:40 »
Vad tror ni då, Aermec eller nya Mitsu FD25. 6,3kwh maskinen?

Vilken bör jag välja?

Om Aermecén är lik IVT maskinerna så kan den ju ge Mitsu en match? Eller?
Synd att det inte kommit några provsiffror på Mitsu maskinen ännu fiR:

Har precis varit ute & sågat ved, så nu vet jag verkligen varför jag vill ha en Luftpump... Läge att beställa...

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Aermec??
« Svar #26 skrivet: 27 september 2007, 17:49:36 »
Precis ingenting ,ghandi
Enligt testerna som gjorts verkar hetgasslinga vara snäppet bättre annars skulle väl Aermec å Electroluxen ligga bättre till. Undrande :,v(

Ok så dom skulle ligga bättre till i testerna dom som inte varit med i, då fattar jag...

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Aermec??
« Svar #27 skrivet: 27 september 2007, 18:36:44 »
Precis  Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Aermec??
« Svar #28 skrivet: 27 september 2007, 21:39:57 »
Hallå där!

E-luxen i storlek 9 ger imponerande 2,4 i COP vid -15 (det är väl FR-modellen de bygger på?). Jag har inte sett att IVT legat så högt på samma generation. Det var det jag menade. E-luxen piskar IVT:n vid låga temperaturer, förmodligen p g a att E-luxen testats utan värmekabel. IVT:n får släpa på sin hetgasslinga och det straffar sig.

Men i verkliga livet så behövs ju nåt i tråget. Hetgasslinga eller värmekabel.

Jag är ganska övertygad att IVT, Aermec, E-lux och Sharp skulle prestera lika i en torr testkammare som den hos SP. Men i drift skulle ju värme i tråget och avfrostningen spela roll förstås.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Aermec??
« Svar #29 skrivet: 30 september 2007, 09:32:21 »
Inga idéer angående modell val?
Börjar bli dags att slå till på någon av dessa...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!