Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: varvtals styrning av kompressor  (läst 29933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #45 skrivet: 12 januari 2006, 20:00:15 »
Den här sidan har jag missat totalt.Jag har tidigare skrivit lite på Thermia varvtalsstyrd vätska/vatten sidan.
Kompressorexperten verkar vara lite insatt i och till och med testat varvtalsstyrning av Copeland scroll så jag kanske vänder mig mest till honom, Sjäv vet jag att Copeland scroll eller scrollar i allmänhet fungerar ej med varvyalsstyrning.
Vad tror du, jag tror att en rotationskompressor passar bäst "idagsläget" med inverterteknik.
Men det som jag undrar mest över är just att alla typer av kompressorer kommer att ha problem med oljereturen vid nedvarvning. T.om Ahlsell har funderat eller tillochmed provat med en Norsk kompressor. Alltså en som går på fullvarv vid 3-fas 230 volt. Sätter man in den i Sverige så kommer den att gå på ett högre varvtal och kommer bli lättare att styra varvtalsmässigt, med smörjning och missljud. Det enda är att garantierna enligt tillverkarna inte gäller. finns det ngn som vet ngt om detta??

Uh, jag tror snarare att motorn brinner upp än snurrar snabbare. Asynkronmotorer, vilket väl är vad som sitter i de flesta kompressorer, styrs ju inte alls av spänningen, annat än vid väldig underspänning när den stannar.

Eller menade du att den skulle ha frekvensstyrning också, vilket är vad som krävs för att variera varvtalet?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #46 skrivet: 13 januari 2006, 18:08:19 »
Självklart ska den frekvensstyras annars går det inte.Alltså har du en 3-fas motor 230 volt och en 3-fas motor 400 volt med samma varvtal så är det ju ellindninngen som är olika i den. Det skulle ju betyda att den skulle få ett större varvtal med 400 volt.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2006, 20:04:26 »
trefasmotorer är lindade med ett antal olika poler  formel 6000/antal poler =nominellt varv vid 50Hz
en frekvensomriktare är uppbyggd så att först så likriktar man till likspänning och sedan bygger man upp växelströmmen med små likströmsstaplar (man chopprar) så att med 3x400 volt (det skulle gå precis lika bra med 1x400 volt) så kan du bygga upp en 400 volt trefas
och med ett vanligt vägguttag 1x230 volt så kan du bygga upp till 3x230 volt trefas
i Norge så används 230 volt trefas motorer tydligen, så då är det lätt att bygga en varvtalsstyrd värmepump som du pluggar in i ett vanligt vägguttag

Tracker
har jag missförstått dit inlägg eller?? du skriver skruvkompressor och sedan scroll inom parantes, du vill väl änå inte påstå att det är samma sak?
Titta här så ser ni hur en scroll fungerar

http://web.telia.com/~u87319712/Scrolla.htm
Nej självklart inte, det jag ville framföra är att inte använda kolvkompressor som du har förluster i.
Vad som helst annat går bra lamell, kugghjuls, scroll eller ngn likvärdig kompressor som alltid har ett flöde igenom sig

varför ska det vara problem med oljan och oljereturen ?
dagens plattvärmeväxlare är effektiva och ganska små volymer inuti
placera plattväxlarna över kompressorn med returen till pumpen i botten så är det nog inga problem. Är du fortfarande orolig så kan du i mjukvaran lägga in en uppvarvning säg var 20:e minut för att få tillbaka oljan.
Då är det mer troligt att en inverterpump där kompressordelen kan sitta högre än innerdelen + maximal rörlängd skulle ge dålig olje retur
« Senast ändrad: 13 januari 2006, 21:03:05 av tracker »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #48 skrivet: 13 januari 2006, 20:19:13 »
För att förtydliga förhållandet mellan trefasmotor och varvtal.

Det är  frekvens pÃ¥ strömmen och antalet poler i motorn som bestämmer varvtalet.

spänning gånger ström ger den styrkan att hålla varvtalet.

Detta gäller då för den absolut vanligaste typen "ASYNKRONMOTOR".
 
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 10:00:23 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #49 skrivet: 14 januari 2006, 00:02:09 »
Sjäv vet jag att Copeland scroll eller scrollar i allmänhet fungerar ej med varvyalsstyrning.

Comfortzone CE50 har ju varvtalsstyrd scroll och den verkar ju fungera alldeles utmärkt? Jag tror dessutom att den har en Copeland kompressor.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #50 skrivet: 14 januari 2006, 01:30:20 »
Oj, det här var invecklat, jag får läsa det när jag vaknat, måste sova först. Lägger ut länken nu i alla fall.
http://www.stadt.no/Artikler/Elforsk_rapport_frekvensomriktatre_(2.3MB).pdf
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #51 skrivet: 14 januari 2006, 10:37:38 »
Det är ett bra kompendium men, vad såg du för problem att inte kunna frekvensstyra en scroll ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #52 skrivet: 14 januari 2006, 11:19:25 »
Ett av problemen beror på, att en av faktorerna för vavtalet är poltalet på motorn. ändras frekvensen och därmed motorns varvtal ändras även motons verkningsgrad och blir negativt påverkad.
En asynkronmotor fungerar alltid effektivast vid det varvtal som antalet poler ger, ändrar man frekvensen ändras visserligen varvtalet men på bekostnad av effektivitet har man då inte en överdimmensionerad motor kommer den ej att orka dra lasten utan att skadas.
Överdimmensionering är ju i sig inte det bästa för god driftsekonomi, sÃ¥ om det i slutändan blir lönsamt att frekvensstyra  :-\
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #53 skrivet: 14 januari 2006, 12:23:53 »
Men vad händer med ventiltätningarna, det är väl bladventiler som delvis tätar av trycket. Hinner dom täta eller får man en sporadisk funktion vid lägre varv?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #54 skrivet: 14 januari 2006, 13:07:44 »
verkningsgraden ska inte påverkas av frekvensen däremot momentet.
funderar om du har blandat ihop effektivitet med moment.
om du har en motor som du ej överbelastar med för högt moment över dess arbetsområde
så tar den den effekt som det åtgår att utföra arbetet.
verkningsgraden är ganska lika på motorstorlekarna så förlusterna borde vara lika.
en kompressor kräver konstant moment alltså är effekten i proportion till varvtalet.
kylningen sker ju med hjälp av oljan och kylmediet, borde funka.
däremot så är problemet att scrollen kanske inte håller tätt i spiralen vid varvtalssänkning.

Utloggad syswin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar NUNNAUUNI!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2006, 16:40:32 »
däremot så är problemet att scrollen kanske inte håller tätt i spiralen vid varvtalssänkning.
Du har nog rätt, jag har nämligen kört på inverterdrift i sedan i juni. Dags för komressor byte. Har kört på 40Hz, ramp up 5s, myyycket lägre ljudnivå och startström. Allt har varit ok tills vintern kom på riktigt. Kompressorn fick inte många stopp/start per dag. Lindningarna i elmotorn verkar vara ok, men komressorn vibrerar kraftigt och låter som en mindre V6. Konstaterade att ström/effekt kurvan är på rätt nivå men var 5:te sekund ökar strömmen med 20% för att sedan gå tillbaka till normal nivå. (?) Jag ska operara den vid senare tillfälle.
Som vanligt är det lätt att vara efterklok, borde ha höjt på frekvensen lite och satt på hjälp-elmotståndet. Hur som helst, försök nr 2 blir nog bättre. Ny kompressor på väg..
Finns det någon här som frågat/ fått svar från Copeland angående varvtals styrning? http://www.ecopeland.com/contact_us.cfm Åtminstone har dom inte svarat mig!

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2006, 17:14:53 »
Precis ditt senarium har jag själv råkat ut för. Som det är idag fungerar inte varvtalsstyrning och scroll så bra, du körde bara ner till 40 Hz, provade du lägre ngn gång? När vi testade så blev det mer vibrationsljud samt att den tillslut stod och jobbade som om ventilerna vore slut,fast det finns det inga i scrollen. Den tätade alltså inte riktigt bra vid för låga varv.
Det jag vill se är en kompressor som varvtalsstyrs ner till 20Hz eller en min.varvtal sedan stannar den helt.
Men eftersom man kan köra dem snabbare än 50Hz så vore det intressant att ta en 7kw kompressor till en 9kw värmepump.
De dagar den går snabbare blir inte så många samt att den behöver inte nervarvas lika mycket som en 9kw till min.effekt.
Men visst Copeland ger ju inga garantier för ngt sådant, själv tror jag att en rotationskompressorblir den kompressor som lämpar sig bäst till varvtalsstyrning
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #57 skrivet: 21 januari 2006, 17:51:02 »
Är det någon som kan tala om hur stora vinster man skulle få om man varvtalsstyr en markvärmekompressor och var den stora vinste ligger, och inte några "jag tror, det borde" osv
utan så här är det därför att.....
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #58 skrivet: 21 januari 2006, 18:36:43 »
Vinsten ligger i att man kan ta ut exakt den energimängd som huset behöver för tillfället och att man kan tänja på kapaciteten i kompressorn för att minska drifttiden av eltillskottet utan att för den delen få stora kast i innetemperaturen, och värmeledningen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: varvtals styrning av kompressor
« Svar #59 skrivet: 21 januari 2006, 19:10:06 »
Hur stor skulle skillnaden i praktiken bli jämfört med ett system som styrrs med tex. gradminuter, och har man ett vattenburet systen med en viss inbygd lagringmöjlighet så ser jag inte några större vinster eller förluster till det ska ju även trögheten i byggnaden räknas in.

Det enda som jag klart kan se är mindre antal starter, men jag tvivlar på att om man har en pump med mjukstart och10-20 starter per dygn, att de skulle slita speciellt mycket på pumpen.

Och om du menar att tillfälligt övervarva för att öka utaget innebär väl också ökat varvtal (frekvens) att det induktiva motståndet ökar med frekvensen och därmed minskar verkningsgrade men hur mycket?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!