Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.  (läst 2885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EmilBjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« skrivet: 09 februari 2021, 16:01:54 »
Hej,

Har försökt justera min frånluftsvärmepump F730 ungefär enligt optimeringsguiden här. Har dpoc funderingar kring hur/varför pumpen minskar gradminuter extramt fort när solen börjar värma på.

Förutsättningar:
Under natten har gradminuterna fallit så pass mycket att tillsatts 1,5 KW har satts in. Denna tuffar sedan på med tillsatts fram till ca 13.30. Vad som då händer är att solen strålar in så mycket att temperaturen i huset har ökat så mycket så att delar av värmen stryps (ex golvärmetermostat stoppar vid 22 C). Normalt sätt får då delar av huset som ej är solexponerade snabbt mycket mera värme och gradminuterna räknas av, helt normalt (igår). Men ibland räknas de av extremt fort (idag), och pumpen slår i princeip av helt, jag förstår inte riktigt vad detta beror på, vilka förutsättningar som uppfylls för att pumpen skall räkna bort dessa så hastigt? Kan någon förklara det?

Förvald innetemperatur på pumpen är 22 C och den styrs av innegivare (när den idag räknat upp supersnabbt säger den att frånluft är 21,3 och innetemperatur är 21,0) så jag förstår inte riktigt varför den bromsar så hårt.

Varför jag klurar kring detta är ju såklart för att jag vill minimera tillsattsen och låta solen värma upp huset extra mycket på dagen i kombintion med pumpen, dumt att pumpens kompressor slår av tänker jag? Jag vill tillåta att temperaturen kan pendla 20-22 C och miniimera tillsatsen och dra nytta av solen.

Utloggad EmilBjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2021, 20:06:26 »
Funderar på om det beror på att för många termostater stängt av samtidigt pga solinstrålningen. De fåtal som fortfarande är öppna lyckas inte hålla nere framledningstemperaturen tillräckligt vilket gör att den skljuter i höjden. Detta är det som gör att gradminuterna "nollas". Frågan är då hur man kommer runt detta på bästa sätt?

Kanske enklast att skruva upp termostaterna så att de inte slår av vid 22 C utan att de får jobba ett tag till? Eller finns det en bättre lösning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2021, 20:50:58 »
Prova med att ta bort ställdon pÃ¥ bad och nÃ¥gon mer sÃ¥ det blir fart  pÃ¥ flödet, blir inte VP av med värmen fÃ¥r den hicka

Utloggad EmilBjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2021, 21:07:53 »
Jag har faktiskt bypass på badrummet. Men möjligt att shunten står så lågt så den inte späder tillräckligt. Sen har jag golvvärme nere och raddar uppe så ena slingan kan nog pytsa tillbaka väldigt varmt med. Skall justera upp termostaterna lite till att börja med.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2021, 21:29:16 »
Beror på hur grov baypassen är och om den har strypventil. Sen det med raddar och GV kan ställa till det, ställ kurvan för raddarna och justera in GV , i bland kan det bli att GV eller raddar stjäl flödet för varandra, det gäller att få balans på flödet, så allt får det dom ska.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2021, 21:41:33 »
Alltså dessa problem har i princip alla och det kommer minst 10 likadana frågor per vecka.
Är det helt enkelt felkopplat??  Dessa maskiner kan hantera minst tvÃ¥ klimatsystem vad jag vet. Varför gÃ¥r inte golvvärmen pÃ¥ ett system och radiatorerna pÃ¥ ett annat?
Har inte rörmockare och installatören någon kommunikation med varandra?

Jag förstÃ¥r inte varför man kopplar nya hus pÃ¥ detta vis???  Kuden har ju betalat flera miljoner för ett nytt hus som har ett värmesystem som fungerar röv rent ut sagt!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2021, 21:52:34 »
HÃ¥ller helt med dig """ perra83  "2 men som du vet allt ska gÃ¥ fort och kunden har inte en aning vad som är bäst när det gäller reglering och förlitar sig pÃ¥ att en röris kan det där. Finners det även märkligt  att rörisar inte lär sig, för det kan inte vara fösta gÃ¥ngen som dom monterar VP. Sen är det skit med information av VP-försäljare och tillverkare att inte tala om vad som kan göras och lÃ¥ta kunden bestämma.

Utloggad EmilBjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2021, 22:21:58 »
Hur ett system skall vara konstruerat kan jag inte exakt men tror jag har ganska bra koll på hur mitt system ser ut. Sen om det är bra/optimalt är en annan fråga.

F730 har ju i alla fall en värmebärarpump som jag har i auto läget. Från denna delar sig värmen en slinga till raddar och en slinga till shunt grupp för golvvärme. Denna shunt har både termostat och stypventil samt separat cirkpump för golvvärmekretsen. Strypventilen till golvvärmen är fullt öppen, termostaten öppnar baserat på värmen i golvvärmeslingan, står på 6 av 9.

Så raddarna går helt och hållet på 730ns värmebärarpump.
Raddarna bestÃ¥r av tvÃ¥ enrörsystem som försörjer 4 element var. Varje radiator har bypass. Värmen är typ densamma  oavsett om rad är först eller sist i kedjan.

Så om den mesta värmen går förbi raddarna bypass och golvvärme termostaten i shunt gruppen stänger blur ju returen fort väldigt hög. Jag gissar det är det som händer mig. Så jag börjar med att höja termostaterna på element och golvärmeshunten.

Jag kör på kurva 5 (0) i Stockholm och det den känns lagom för vårt hus. Problemen uppstår som sagt när det är solinstrålning som höjer temperaturen. En mulen dag funkar allt fint.
« Senast ändrad: 09 februari 2021, 22:34:58 av EmilBjo »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2021, 22:38:09 »
Du säger går ut på samma stam, eller två stammar ut och shunt för GV med egen pump. Nu kanske jag är ute i blåsväder, men GV-shunten är nog en sådan där s.k shuntgrupp som säljs av VP-försäljare. Den är enbart termostatstyrd och inte en riktig shunt med motorventil och styrning på innegivare eller utegivare och då kan den inte känna av så tempen blir efter behov. Sen ärGV ett väldigt trögt system, tar tid att svalna och tid att värma, därav ska det vara en jämnt flöde ut på GV och tempen ska variera lugnt och sansat, inte som raddarna gör, dom kan variera häftigt då dom är snabbare att avge värme. Men som sagt, det är lite knepigt med att ha två system, då ett ska ha lite varmare,

Utloggad EmilBjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2021, 23:00:27 »
Jo sÃ¥ är det nog, det jag kallar för shunt grupp för golvvärme  är kanske nÃ¥got enklare. Det är korrekt att det inte finns nÃ¥gon motorventil. Temperaruren ut till golvärmeflrdelaren styrs enbart av en termostat som mäter just temperaturen pÃ¥ golvvärme slingan. SÃ¥ golvvärmen kan aldrig bli varmare än vad termostaten är satt till ca 33 C. Den styrs heller inte av nÃ¥gon utegivare. Men F730n skickar ju ut typ 40 C nu när det är - 10 C. SÃ¥ raddarna fÃ¥r ju enligt värmekurva i luftvärmepump en medan golvvärmen har Samma maxtemp hela tiden.

Inte min anläggning på bilden nedan men exkat en sådan grupp har jag för att reglera golvvärme delen.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 730 räknar upp gradminuter snabbt.
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2021, 07:26:51 »
Att gradminutrarna går till noll på ett kick beror rent konkret sannolikt på att anläggningen uppnår "max diff framledning". Då stängs kompressorn och gradminuterna nollställs. Det behöver inte nödvändigtvis vara helt fel att detta sker, funktionen finns där bland annat för att hantera snabba svängningar i förutsättningarna, till exempel just plötslig solinstrålning med snabbt stigande utetemeratur och/eller stängande termostater som följd.

Rent allmänt sett är det ju dock bra för värmepumpen och ekonomin att ha så många termostater som möjligt helt öppna och i stället dra ner på kurvan.

Notera att termostaten på golvvärmen är en maxbegränsning som finns där för att skydda golvbeläggningen från skadliga temperaturer. Vilken temp man faktiskt ska ha ut (i förhållande till vad radiatorerrna får) ställer man på de andra rattarna.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!