Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny bergvärmepump; normala värden? & Söndervittrad gammal pump?  (läst 6010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Vi flyttade in i vår villa för 1,5 år sedan. Tyvärr visade sig bergvärmepumpen vi har får problem ganska snart. Det började med en brine-pump som pajade. Samma pump visade sig vara bytt 2 ggr de senaste 3 åren. Nu för 2 månader sedan larmade pumpen och vi insåg snart att värmeväxlaren i pumpen hade korroderat sönder, ett hål läckte ut köldbärarsprit och tog in luft. Reparationen var så pass dyr att vi beslutade oss för att sätta in en ny pump.

Man har misstänkt att brine-vätskan blandats fel och blivit aggressiv och mer eller mindre käkat sönder pumpar och sist värmeväxlaren. Därför har all gammal vätska tryckts/spolats ur och sen fyllt med ny nu vid den nya installationen.

#Fakta
Gammal pump: Thermia VillaBas 60 (6kW)
Ny pump: Thermia Diplomat Optimum G2 (6kW)
Extra vattentank: Seriekopplad Nibe Eminent CU 100 liter
Aktivt borrhål: 115 m
Boendeyta: 167 kvm

Till frågorna. Den nya pumpen togs i drift idag kl 16:00. Sedan dess har jag övervakat den
och sett att den gått konstant utan avbrott, drygt 6 h. Är det normalt?
Den gamla pumpen körde en 20-40 min och slog sedan av, för att sen starta vid behov.

Sen undrar jag om det är så bra att Brine in = 1°C och Brine ut = -2°C?

Kan tillägga att det är som ett porlande ljud från Brine UT-ledningen, strax innan den går ner i golvet i huset. Känns som det borde vara tyst, som tidigare?

Inställd på: Rum 20°C
Ute: 2°C
Framledning: 30 (29)°C
Returledning: 24 (55)°C
Varmvatten: 47°C
Integral: -477
Brine IN: 1°C
Brine UT: -2°C

Tack på förhand för hjälpen
Daniel
« Senast ändrad: 22 april 2012, 20:25:41 av Rotor »
Thermia Diplomat Optimum G2 6kW - 115 m aktivt borrhÃ¥l -  167 m2 boyta - seriekopplad extratank Nibe Eminent CU 100L (1kW underhÃ¥llsvärme)
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
~9000 kWh/år för VP-drift med gamla Thermia VillaBas60 COP2.8 & ~6000 kWh/år hushållsel. Nya pumpen bör dra mindre COP 4.04-4.74

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2012, 22:40:42 »
Hej!

Vi flyttade in i vår villa för 1,5 år sedan. Tyvärr visade sig bergvärmepumpen vi har får problem ganska snart. Det började med en brine-pump som pajade. Samma pump visade sig vara bytt 2 ggr de senaste 3 åren. Nu för 2 månader sedan larmade pumpen och vi insåg snart att värmeväxlaren i pumpen hade korroderat sönder, ett hål läckte ut köldbärarsprit och tog in luft. Reparationen var så pass dyr att vi beslutade oss för att sätta in en ny pump.

Man har misstänkt att brine-vätskan blandats fel och blivit aggressiv och mer eller mindre käkat sönder pumpar och sist värmeväxlaren. Därför har all gammal vätska tryckts/spolats ur och sen fyllt med ny nu vid den nya installationen.

#Fakta
Gammal pump: Thermia VillaBas 60 (6kW)
Ny pump: Thermia Diplomat Optimum G2 (6kW)
Extra vattentank: Seriekopplad Nibe Eminent CU 100 liter
Aktivt borrhål: 115 m
Boendeyta: 167 kvm

Till frågorna. Den nya pumpen togs i drift idag kl 16:00. Sedan dess har jag övervakat den
och sett att den gått konstant utan avbrott, drygt 6 h. Är det normalt?
Den gamla pumpen körde en 20-40 min och slog sedan av, för att sen starta vid behov.

Sen undrar jag om det är så bra att Brine in = 1°C och Brine ut = -2°C?

Kan tillägga att det är som ett porlande ljud från Brine UT-ledningen, strax innan den går ner i golvet i huset. Känns som det borde vara tyst, som tidigare?

Inställd på: Rum 20°C
Ute: 2°C
Framledning: 30 (29)°C
Returledning: 24 (55)°C
Varmvatten: 47°C
Integral: -477
Brine IN: 1°C
Brine UT: -2°C

Tack på förhand för hjälpen
Daniel

Hej!

Brine in och ut ser bra ut med tanke på hur "kort" hål du har.
Att det är ett porlande ljud känns som att det skulle vara luft kvar? Blev det ordentligt luftat?

Framledning 30°C känns rätt bra. Du har rätt många radiatorer i huset?
Retur 24°C känns också rätt bra. Dock vet jag inte vad siffrorna inom parentes betyder? Är detta börvärdet så är det ju konstigt om den skulle vilja ha 55°C i retur?!


Men fortsätt håll lite koll på pumpen :) Och kolla så brine är riktigt luftat! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #2 skrivet: 20 april 2012, 22:49:07 »
Dock vet jag inte vad siffrorna inom parentes betyder? Är detta börvärdet så är det ju konstigt om den skulle vilja ha 55°C i retur?!

Siffran i parentesen på returen är max returtemp.

Anledningen till att VP:n går mycket vid uppstart är troligen att huset och systemet är nerkylt och behöver värmas.
Jag misstänker dessutom att det är golvvärme och är det då i betong så tar det lite tid att få upp värmen.

Men som sagt så kan det behöva luftas lite mer på brine.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #3 skrivet: 20 april 2012, 23:21:36 »
Man lär sig nÃ¥tt nytt varje dag  tummenupp

Och 30°C i framledning mÃ¥ste vara riktigt bra? Jag var nyss ner och tittade pÃ¥ min, och den skickar ut 47°C och det är 1°C ute...  :-\

LÃ¥t pumpen gÃ¥ ett tag sÃ¥ ska du se att det reder sig  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2012, 23:34:24 »
Vad var det för brinevätska tidigare? Är ni säker på att det var sprit och inte nåt annat, t ex pottaska?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #5 skrivet: 21 april 2012, 09:48:17 »
Jag är också undrande över den gamla köldbärarvätskan. Sprit och vatten kan gärna inte bli en aggressiv blandning. Är det kommunalt vatten? Är det möjligt att det var salt i vattnet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #6 skrivet: 21 april 2012, 14:19:45 »
Siffran i parentesen på returen är max returtemp.

Anledningen till att VP:n går mycket vid uppstart är troligen att huset och systemet är nerkylt och behöver värmas.
Jag misstänker dessutom att det är golvvärme och är det då i betong så tar det lite tid att få upp värmen.

Men som sagt så kan det behöva luftas lite mer på brine.

En kontroll efter natten visade att pumpen varit igång 14 av 16 möjliga timmar, och nu slår den av och på med cirka 50 minuters intervaller.
Troligen var det som du skrev att husets betongplatta, som vi har golvvärme i, var nedkylt efter närmare 2 dygn utan värme när installationen skedde.
Jag klockar lite drifttider nu för att bilda mig en uppfattning om hur ofta den går och hur länge.

Vad var det för brinevätska tidigare? Är ni säker på att det var sprit och inte nåt annat, t ex pottaska?

Jag är också undrande över den gamla köldbärarvätskan. Sprit och vatten kan gärna inte bli en aggressiv blandning. Är det kommunalt vatten? Är det möjligt att det var salt i vattnet?

Det var spritblandning tidigare. Men man kan ju inte utesluta att nÃ¥gon vid nÃ¥got tillfälle har fyllt pÃ¥ fel.  :-\
- Huset är byggt 1999 och gamla pumpen togs i drift under senhösten.
- Den första brinepumpen rullade i 9 år.
- Brinepump nr 2 dog sedan efter bara 1 år och 10 mån.
- Brinepump nr 3 dog efter ungefär samma tid som nr 2, bara 1 år och 10 mån. Detta var i höstas.
- I år första veckan i mars larmade pumpen för "LP". Vi felsökte och såg hur spritblandingen sprutade ut ur värmeväxlaren inne i pumpskåpet. Ett hål måste ha frätts upp i en svetsfog eller liknande. Då var det godnatt!

Redan i höstas misstänkte min VVS-firma att det kunde vara vätskan, pga att många pumpar hade gått sönder. Vi diskuterade att skicka in ett prov på vätskan för att kontrollera sammansättningen. Jag ringde runt, blev runtskickad och INGEN visste något om att ta prov på köldbärarvätska. Slutligen pratade jag med Thermia själv. De återkom efter att ha kliat sig i huvudet och sa att ett prov skulle kosta 4000 kr, så de inte rekommenderade det (bättre att byta hela vätskan för pengarna). Dock var de väldigt intresserade av resultatet OM jag skulle ta ett prov (tror jag det).

Men eftersom även värmeväxlaren gick sönder och anläggningen bara var 12,5 år gammal, fundera jag på att ringa Thermia och erbjuda dem ett prov som de själva kan analysera och bekosta, om de är intresserade av hur felen kunnat uppkomma. Jag har inte möjlighet att bekosta det själv. Ny pump kostar nog så mycket och är särskilt svettigt eftersom vi ganska nyligen köpte huset. Tråkigt, men nu har vi nya garantier, effektivare pump och även kostat på oss en extra varmvattentank så att vi kan använda bubbelbadkaret som finns i huset.

Fler tankar och idéer eller frågor? :)
Mvh Daniel
Thermia Diplomat Optimum G2 6kW - 115 m aktivt borrhÃ¥l -  167 m2 boyta - seriekopplad extratank Nibe Eminent CU 100L (1kW underhÃ¥llsvärme)
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
~9000 kWh/år för VP-drift med gamla Thermia VillaBas60 COP2.8 & ~6000 kWh/år hushållsel. Nya pumpen bör dra mindre COP 4.04-4.74

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2012, 10:23:03 »
Samma fråga: Är det möjligt att det var salt i vattnet (egen kustnära brunn till exempel)? Klorider kan ge korrosion även på värmeväxlarplattor av rostfritt stål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2012, 13:02:48 »
Samma fråga: Är det möjligt att det var salt i vattnet (egen kustnära brunn till exempel)? Klorider kan ge korrosion även på värmeväxlarplattor av rostfritt stål.

Tror inte det är salt i vattnet då vi har kommunalt vatten. (Vi bor vid Mälaren dessutom)
Konstigt är det hur som helst  :-\
Thermia Diplomat Optimum G2 6kW - 115 m aktivt borrhÃ¥l -  167 m2 boyta - seriekopplad extratank Nibe Eminent CU 100L (1kW underhÃ¥llsvärme)
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
~9000 kWh/år för VP-drift med gamla Thermia VillaBas60 COP2.8 & ~6000 kWh/år hushållsel. Nya pumpen bör dra mindre COP 4.04-4.74

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2012, 13:48:12 »
Ja, då är det mycket konstigt. I och med att det är kommunalt vatten borde flera värmepumpar i området ha drabbats om det var vattnet som var orsaken och det skulle en lokal installatör ha känt till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2012, 14:34:06 »
Som vi mättekniker säger, mäta är att veta, tror gör man i kyrkan.

NÃ¥gon rudimentär koll ang. klorid  kan du göra om du lyckas köpa lapisstift för behandling av vÃ¥rtor i apoteket dÃ¥ den innehÃ¥ller silvernitrat

Om du kommer ihåg kemilektionerna från grundskolan så vet du att silvernitrat är en god indikator på klorider i vatten med en vit kraftig fällning även när det är väldigt lite salt i vatten. - kom ihåg att lösa ut lite av stiftets silvernitrat i batterivatten bara och allt som används är nytt eller sköljt i batterivatten då det som sagt inte behövs mycket klorider i vattnet för att det skall bli grumligt

Prova att droppa i lösningen i en litet prov av brinen och se om det blir grumligt. Gör samma sak med kranvattnet, ev utspädning av båda med batterivatten tills det är svårt att se grumlig och då får en ide om det är mycket eller lite salt i vattnet.

Passa också på att köpa PH-indikatorremsa (en sådan som kan visa hela vägen mellan 1 och 14 i Ph - finns den inte på apotek, prova akvarieaffär) och se om brinen verkar sur - då kan lite av etanolen omvandlats till ättiksyra av kemiska och biologiska orsaker och det är också korrosionsdrivande och kan vara förklaring varför CIR-pumparna går sönder...

till slut låt en droppe brine dunsta in på en helt rent, blankt glasskiva och se hur mycket som blir kvar, påminner resterna om kalk eller kanske tom saltkristaller (kolla i mikroskåp om möjligt) så vet du att du har oren brine som kan förklara varför det korroderar snabbt. är det ren etanol utspädd med avjoniserat vatten så skall det inte bli minsta lilla spår kvar.

 
 
« Senast ändrad: 22 april 2012, 14:41:34 av xxargs »

Utloggad Rotor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump - Normala värden?
« Svar #11 skrivet: 22 april 2012, 20:24:38 »
Som vi mättekniker säger, mäta är att veta, tror gör man i kyrkan.

NÃ¥gon rudimentär koll ang. klorid  kan du göra om du lyckas köpa lapisstift för behandling av vÃ¥rtor i apoteket dÃ¥ den innehÃ¥ller silvernitrat

Om du kommer ihåg kemilektionerna från grundskolan så vet du att silvernitrat är en god indikator på klorider i vatten med en vit kraftig fällning även när det är väldigt lite salt i vatten. - kom ihåg att lösa ut lite av stiftets silvernitrat i batterivatten bara och allt som används är nytt eller sköljt i batterivatten då det som sagt inte behövs mycket klorider i vattnet för att det skall bli grumligt

Prova att droppa i lösningen i en litet prov av brinen och se om det blir grumligt. Gör samma sak med kranvattnet, ev utspädning av båda med batterivatten tills det är svårt att se grumlig och då får en ide om det är mycket eller lite salt i vattnet.

Passa också på att köpa PH-indikatorremsa (en sådan som kan visa hela vägen mellan 1 och 14 i Ph - finns den inte på apotek, prova akvarieaffär) och se om brinen verkar sur - då kan lite av etanolen omvandlats till ättiksyra av kemiska och biologiska orsaker och det är också korrosionsdrivande och kan vara förklaring varför CIR-pumparna går sönder...

till slut låt en droppe brine dunsta in på en helt rent, blankt glasskiva och se hur mycket som blir kvar, påminner resterna om kalk eller kanske tom saltkristaller (kolla i mikroskåp om möjligt) så vet du att du har oren brine som kan förklara varför det korroderar snabbt. är det ren etanol utspädd med avjoniserat vatten så skall det inte bli minsta lilla spår kvar.

Tack för tipsen, grymt!  tummenupp

Jag har stickor för att mäta pH till våran utepool. Jag gjorde ett test nu på kvällen på vårt kranvatten och pH-värdet tycks ligga på runt 8-8,5 så det borde ju vara okej.

Salttestet ska jag försöka få till i veckan när jag fått tag på en Lapispenna.
Har fram tills dess droppat en droppe vanligt vatten och en droppe från gamla vätskan på en spegel som får torka över natten.

Men om det skulle vara salt i vattnet kan jag tycka att alla andra kåkar i området också borde fått problem. Vi är 35 villor som byggdes samma år med samma bergvärmepumpar och jag har inte hört någon annan som råkat ut för samma sak. Utöver våra 35 finns det ytterligare 110 st som byggdes ett antal år senare. Hmm!?

Jag har cirka en liter kvar av den "gamla" vätskan och jag kan tycka att den inte ser helt kry ut i sin plastdunk. PÃ¥ botten kan man skymta lite som rödbrunt slam. I mina ögon ser det inte ut som ren sprit med vatten. FrÃ¥gan är vad de gamla ägarna fÃ¥tt för blandning, som de haft och fyllt pÃ¥ med.  :o Jag kan säga att jag är bra nyfiken pÃ¥ det här. Man undrar ju vad som gjorde att pumpen "käkades upp" i förtid.
Thermia Diplomat Optimum G2 6kW - 115 m aktivt borrhÃ¥l -  167 m2 boyta - seriekopplad extratank Nibe Eminent CU 100L (1kW underhÃ¥llsvärme)
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
~9000 kWh/år för VP-drift med gamla Thermia VillaBas60 COP2.8 & ~6000 kWh/år hushållsel. Nya pumpen bör dra mindre COP 4.04-4.74

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Apotek är ju inte som apotek var förr, frÃ¥gan är om lapispennan (silvernitrat i kristallform kallades för övrigt i forntiden för lapis infernalis -> helvetessten)  har försvunnit pga. nÃ¥gon tungmetalldirektiv dit silver räknas - sÃ¥ den kanske är svÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ numera. kanske blir att frÃ¥ga nÃ¥gon högstadieskola om man kan fÃ¥ nÃ¥gra knivsuddar av det...


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Lapispennor säljs även på djuraffärer för att stoppa blödnignar när man klipper klor. Med lite tur så är det andra gränsvärden om dom säljs som djurtillbehör, så dom kanske har kvar dom intressanta ingredienserna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
hmm - lÃ¥ter inte som lapis  - det brukar vara alun-stift som koagulerar blodet snabbt - alunstift finns/fanns för att stilla blödningar som kan uppkomman vid tex.rakning.

Sist jag såg det så var lapis alltid förpackad i en väldigt orange förpackning av en halv pennas längd ungefär och samma diameter (förutom kartongen då)

hmm - efter en kort googling så verkar dessa fortfarande säljas på apoteket för 65:-/st

varunummer 203612




 
« Senast ändrad: 23 april 2012, 20:11:59 av xxargs »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/klor/lapispenna.html
Verkar vara samma som Apoteket säljer (fast lite dyrare...). Aktiv ingrediens är silvernitrat enligt Läkemedelsverket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!