Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig växelventil pÃ¥ Greenline HE C6?  (läst 1029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« skrivet: 27 maj 2022, 14:00:39 »
Hej alla värmepumpsgurus där ute!

För något år sedan skaffade jag en Husdata H60-modul i syfte att kunna få in all information från vår värmepump in i Home Assistant. Som VP-novis har kurvornas utseende inte betytt särskilt mycket för mig men av en händelse snubblade jag över följande tråd på forumet https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22641.0 där en användare beskrev ett fenomen som verkar likna det som jag har observerat med vår pump. Dvs pumpen startar relativt frekvent i syfte att generera varmvatten samtidigt som framledningstemperaturen ökar markant när kompressorn går. VV-temperaturen sjunker därefter ganska snabbt igen.

Kan det vara så att växelventilen krånglar vilket innebär att det läcker ut varmvatten i värmeslingan och vice versa när systemet går? Jag är inte VVS-utbildad men hyfsat tekniskt lagd så av denna anledning undrar jag vad ni skulle rekommendera för initiala åtgärder som jag eventuellt skulle kunna utföra själv. Eller är det bara att ringa tekniker med en gång? Länken nedan visar bild av framledning, VV-temp samt körcykel för pumpen det senaste dygnet. Kanske kan det vara till hjälp. Tack!

https://www.dropbox.com/s/p7yqbsw0jc0uu78/V%C3%A4xelventil.PNG?dl=0

IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2022, 16:03:48 »
Ser ut som att växelventilen kärvar lite, speciellt syns det ca 04 på natten när den värmer huset lite så påverkar detta VV-temp-kurvan.
Jag skulle börja med att motionera växelventilen och se om det går till sig?
Lyft bort motordelen (sitter vanligen med bajonettfattning + en liten spärr) och tryck ner/dra upp pinnen ett antal gånger?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2022, 16:52:11 »
Tack för snabbt svar! Jag blir dock inte riktigt klok på det här eftersom växelventilen är av vridtyp och inte push-pull.

På första bilden har ventilen vridit sig 60 grader från "klockan 12" i samband med att kompressorn startade.
https://www.dropbox.com/s/xdeo535r1d3lugb/IMG_4312.jpg?dl=0

På andra bilden ser man läget efter att kompressorn har stannat.
https://www.dropbox.com/s/ui6ey7r4ncqdt7f/IMG_4313.jpg?dl=0

Ventilen kan gå åt båda håll har jag sett men den verkar vrida sig 60 grader vid varje start/stopp. Hade loss motorn och motionerade ventilen för hand. Det var lite trögt men ventilen var orienterad som motorn ville att ventilen skulle stå. Så jag kan inte direkt säga att motorn har "kuggat över".
IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2022, 20:47:06 »
Knepigt, vrid-modellen brukar inte klatra.
Det som hände mig med min 1245 var att axeltappen på ventilen gick sönder, men den var av plast på min modell.
Lossa motordelen och kolla att allt ser OK ut, om axeltappen är av metall så kolla att själva vriddelen är oskadad (delen som sitter runt axetappen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2022, 23:20:56 »
Både axeltappen och vriddelen verkar vara av plast och jag kan inte identifiera något slitage. Så jag vet inte hur man ska diagnosticera det här.

Något som förbryllar mig är dock det jag kan observera nu, dvs växelventilen är "öppen" och framledningstemperaturen ökar. Detta verkar rimligt då utetemperaturen minskar men det jag inte förstår är hur det kommer sig att varmvattentemperaturen håller sig bättre utan att kompressorn arbetar. Det är som att växelventilen har kommit ur synk på något sätt. Fast ändå inte eftersom vi då inte hade fått något varmvatten, vilket vi har. Som jag förstår det så värmer kompressorn antingen varmvattnet eller golvvärmeslingan, inte både ock...

https://www.dropbox.com/s/bt5bospljmu69ap/V%C3%A4xelventil_2.PNG?dl=0
IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2022, 02:29:33 »
Hade liknande beteende med varmvattenkörningar när tempgivaren till varmvattentanken hade lossnat. Givaren satt inte i fickan mot tankens hölje och det orsakade massa jättekorta varmvattenkörningar. Precis som du får.
Förresten tror jag att din Radiator Forward borde heta Värmebärare In (GT9). Såg också att din Radiator Retur har också konstigt högt värde (schematisk bild). Borde vara GT1 nu kanske GT9?
I din sista bild ser jag att pumpen kopplar sig (tror jag) mot sommarkörning. Alltså växelventilen ställer sig mot varmvattenkörning (normalt vis 18 grader ute). Därför Värmebärare In går upp i temp.

Utloggad Turbine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2022, 21:07:59 »
Jag ska definitivt kolla tempgivaren, vore skönt om det vore så enkelt. Växelventilen verkar det inte vara men något är ju konstigt.

Ska även kolla över benämningen i Home Assistant. Kan ha blivit något fel när jag klippte och klistrade i exempelkonfigurationen. Men när växelventilen ställer in sig för varmvattenproduktion så borde väl inte framledningstemperaturen öka? Likaså tycker jag att VV-temperaturen faller snabbt i beredaren efter att kompressorn har stannat. Detta även om inget varmvatten tappas ur.
IVT Greenline HA C6, 110m borrhål. Enplansvilla byggd 2013, 115m2, 12.500 kWh inklusive HH-el samt spabad (uppvärmt året runt).

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Trasig växelventil på Greenline HE C6?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2022, 22:05:15 »
Att VV-temperaturen faller snabbt kan bero på att temp givaren sitter lös --> det blir falskt lågt värde och då tror värmepumpen att dags att värma vattnet igen osv. Så var det i mitt fall.
Som sagt. Det du kallar Framledning är enligt mig Värmebärare In (GT9).
Förresten. IVT bukar inte ha ens givare för framledning (Framledning Rad (GT4)) som standard. Endast Radiator Retur (GT1).

Kolla gärna hur värmepump fungerar och alla benämningar hos Husdata.(se) användare Ransu (Puls).
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 23:39:47 av Ransu »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!