Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tbatba
« skrivet: 16 april 2011, 20:31:07 »



Bakom innedelen fanns ett rejält hål genom väggen och ut, ca 12 x 22 centimeter, som inte var isolerat och där innedelen drog kall uteluft igenom!
Detta har naturligtvis inte varit till någon fördel för pumpens funktion.
Efter flytten så har jag märkt att innetempen blev stabilare och inte så stora temperatursvängningar som tidigare.
Kallraset vid avfrostningarna som upplevdes obehagliga har också försvunnit.
Dessutom så sjönk strömförbrukningen som hela tiden legat mellan ca 1300 och1650 watt, till mellan ca 350 - 600 watt vilket är en betydande skillnad.


Dock kvarstår problemen med effektvariationer på pumpen då nätspänningen sjunker under 215 volt och här i området finns inte så sällan spänningar ner mot 200 volt.
Jag skall ta en skarp funderare hur man kan konstatera VP,s effekt vid full spänning 240 volt mot en taskig matning på 207 volt.


MVH/Fidusen


hej findus kul att se att du är på gång

 ang dåligt isolerade hål är vanligare än man tror kollade i mitt kvarter för något år sedan 5 av 8 har detta fel , en del tätar inte alls en del tätar från
utsidan och tror det räcker med den erfarenheten jag har så kan även störande ute luft
komma i mellan väggen ,så täta både in och utsida, och helst se  till att inte hålet
där rör  osv kommer in i inner delen

det är ganska lätt att kolla om det är otät


ang spänningen så gör en trerätters o grädda lite bullar samtidigt o se till att varm vatten
beredaren får jobba så borde väl spänningen sjunka ,för nu har du väl loggern igång

du publicerade en logg bild för en tid sedan som visade att när du lagt dig så vart
 tempen stabil om jag inte tolkade bilden fel är det likadant nu  ?

mvh


Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 15 april 2011, 16:47:19 »

Lite komplettering efter fyra dagars drift från flytten av innedelen.

Bakom innedelen fanns ett rejält hål genom väggen och ut, ca 12 x 22 centimeter, som inte var isolerat och där innedelen drog kall uteluft igenom!
Detta har naturligtvis inte varit till någon fördel för pumpens funktion.
Efter flytten så har jag märkt att innetempen blev stabilare och inte så stora temperatursvängningar som tidigare.
Kallraset vid avfrostningarna som upplevdes obehagliga har också försvunnit.
Dessutom så sjönk strömförbrukningen som hela tiden legat mellan ca 1300 och1650 watt, till mellan ca 350 - 600 watt vilket är en betydande skillnad.
Även avfrostningarna ser bättre ut då pumpen nu kan gå flera timmar mellan avfrostningarna mot tidigare 40 minuter.
Nu vill jag inte avskriva problemen som lösta!
Återstår att se hur den beteér sig vintertid och då framför allt vid temperaturer mellan ca - 2 och -12 grader då problemen var som störst.
Men hittills så ser det lovande ut.
Dock kvarstår problemen med effektvariationer på pumpen då nätspänningen sjunker under 215 volt och här i området finns inte så sällan spänningar ner mot 200 volt.
Jag skall ta en skarp funderare hur man kan konstatera VP,s effekt vid full spänning 240 volt mot en taskig matning på 207 volt.
Skall försöka att hitta en utjämningstransformator eller en spänningsstabiliserad transformator med en utspänning på 230 -240 Volt.
Alla tips emottages tacksamt.
Forskningen fortgår alltså, och resultaten presenteras här i denna tråden.

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 14 april 2011, 20:02:55 »

Hej du!

Du hade lite kort deadline - men det kanske vi kan komma överens om med den nya ägaren - ska ha "primetime" nästa vecka med min dotter!
Påsklov :-)
Men jag fixar det efter det!!

mvh Thomas
Proffskyla Öresund

Utmärkt Thomas :)

Det tackar jag för  :D

MVH/Fidusen
Skrivet av: proffskyla
« skrivet: 14 april 2011, 19:22:01 »

Hej du!

Du hade lite kort deadline - men det kanske vi kan komma överens om med den nya ägaren - ska ha "primetime" nästa vecka med min dotter!
Påsklov :-)
Men jag fixar det efter det!!

mvh Thomas
Proffskyla Öresund
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 13 april 2011, 18:00:23 »

Ojdå!

Jag var och flyttade en innedel igår hos en väldigt trevlig och intresserad slutkund.

Javistt jag är "äntligen teknikern"..!

Jag har skummat igenom allt som dryftats på forumet och det är ju vad ett sådant är till för.

Ni har t.o.m. varit inne på Coolix (Midea) från Jula och MIKELO (från Kolding / Jylland) och dessa snabbkopplingar. (Trots darriga pensionärer och andra.. ingen glömd)

Ett par saker..

1. Ge alltid kund rätt i sin bedömning och utgå därifrån

2. är samma sak och 3:an oxå...!!

4. det är slutkunden som har ett dilemma som du ska hjälpa efter bästa förmåga.

5. Läcka,,,??? EEEHHH..

..är det nåt sorts mantra från folk utan praktisk erfarenhet, är det relevant om det inte visas några tecken?




a


Haha, Hej Thomas och tack för hjälpen med flytten av innedelen! :)

Jo, den omedelbara förändringen blev att innetempen blev mycket stabilare och strömförbrukningen har sjunkit från 1600 watt till ca 470 watt vid samma utetemp ca 5 -8 grader.

Jag förstår inte riktigt hur det kan gå till genom att bara flytta innedelen med några meter, helt otroligt  Men det måste vara som du sa att värmen bara vänder och går upp till ovanvåningen samtidigt som den suger luft det dåligt isolerade ovanvåningen, genom den felaktiga placeringen!

Nu återstår att se hur den beteér sig kommande vinter.

Det jag också märkt är att nu blir det mycket längre mellan avfrostningarna? Kan det bero på att den inte jobbar så hårt som tidigare? Jo självklart skulle jag själv svara!

Så fort köket är klart så skall jag hänga på Dallasgivarna och sen kan vi följa i realtid, utetemp, hetgastemp, utblåstemp och innetemp.

Fundera lite på vad jag sa om fläktmotorhaveriet på den gamla pumpen i andra huset, behöver din hjälp då jag inte hinner att pula själv med nya lager.

Hörs och ses.

MVH/Fidusen
Skrivet av: proffskyla
« skrivet: 12 april 2011, 18:56:42 »

Ojdå!

Jag var och flyttade en innedel igår hos en väldigt trevlig och intresserad slutkund.

Javistt jag är "äntligen teknikern"..!

Jag har skummat igenom allt som dryftats på forumet och det är ju vad ett sådant är till för.

Ni har t.o.m. varit inne på Coolix (Midea) från Jula och MIKELO (från Kolding / Jylland) och dessa snabbkopplingar. (Trots darriga pensionärer och andra.. ingen glömd)

Ett par saker..

1. Ge alltid kund rätt i sin bedömning och utgå därifrån

2. är samma sak och 3:an oxå...!!

4. det är slutkunden som har ett dilemma som du ska hjälpa efter bästa förmåga.

5. Läcka,,,??? EEEHHH..

..är det nåt sorts mantra från folk utan praktisk erfarenhet, är det relevant om det inte visas några tecken?




a
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 01 april 2011, 15:04:13 »

 Thumbsup
Lite synd bara att dom inte hann fixa pumpen innan värmen kom. Nu får vi vänta på resultatet till nästa vinter.
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 31 mars 2011, 20:39:04 »

V70tdi

Halååååå Fidusen  studs
Lever du eller blev kylan för mycket för dig  Sc:,h Hur har det gått med din pump??????


Absolut lever jag :)

Mycket just nu!! Jag bygger nytt kök och inflyttning om 14 dagar, känner mig något stressad utan att överdriva!

Jag har beställt flyttning av pumpen då utetempen är mer lämpad för vacumsugning nu än för en månad sedan.

Efter flytt kommer alla sensorer att hängas på pumpen och Loggern att vara aktiv + effekmätaren som jag fick av Forum Kjell för en så objektiv mätning som möjligt!

Återkommer så fort jag kan, om inte hjärtinfarkten hinner före  :o

MVH/Fidusen
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 30 mars 2011, 18:07:07 »

Halååååå Fidusen  studs
Lever du eller blev kylan för mycket för dig  Sc:,h Hur har det gått med din pump??????
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 19 mars 2011, 12:17:50 »

Hur går det för dig? Fått någon fason på pumpen ännu.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 12 mars 2011, 19:35:54 »

Då lever du iaf fortfarande Thumbsup
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 12 mars 2011, 15:22:53 »

Hepp, överlevde :)

Jag blev helt insnöad i hur Logger2020 fungerar och alla möjligheter med givare, bussar, expansionsmoduler detta är ju ett litet mirakel trots sin kompakta storlek :)
men jag får inte webbtjänsten att fungera, men det spelar ingen större roll då tjänsten inte är publik, skall fundera lite hur man kan göra så att alla kan följa live mätdata.
Jag är oerhört nöjd med denna superba manick  a:gl
När det gäller delning, Internet och Nätverk så har verkligen tummen mitt i handen ;( Förstår inte den tekniska vokabulären och förstår inte var jag hittar det olika inställningar som krävs suck! Men det är mindre viktigt just nu. Får presentera diagramen här som statiska bilder i PNG format.

Nu skall jag organisera snyggt ledningsdragningen och koppla de fyra sensorerna av Dallastyp, en för mätning av utetempen, en för hetgas tempen, en för utblåstemp, en för rumstemp samt ansluta Elmätarens pulsutgång till Loggern.
Måste göras osynligt annars kommer frugan med saxen och redigerar hela ledningsdragningen  ;)

Återkommer  :D

MVH/Fidusen
Skrivet av: 109an
« skrivet: 11 mars 2011, 18:30:01 »



Skriver jag inget i morgon så har jag dött, antingen frusit ihjäl, eller annat!

MVHFidusen

Hallå? Sc:,h



Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 11 mars 2011, 18:08:31 »

Vid dom här utetemperaturerna som vi har nu så är pumpen (NE9LKE) kalas. Börvärde på fjärren 23 ºC har rumsgivaren för innomhustempen i vardagsrummet som ligger en bit ifrån pumpens innedel som sitter vid ytterdörren mitt i trappen upp till vinden och pumpen som bara småpyser på låga varv håller en innomhustemp på 22,3 ºC  Thumbsup Någonstans mellan -12 till -15 så klarar inte pumpen av att vara enda värmekällan så flvp´n släpper på värme i framledningen.
Det är inte så att du har ett extremt energikrävande hus? Tittar på temp pendlingen innomhus vid avfrostning trots att givaren sitter 4m från din pump eller sitter den rakt i luftströmen från pumpen? Ser ju ut som att du skulle öppna ytterdörren när pumpen avfrostar :o
Skrivet av: direktorn
« skrivet: 11 mars 2011, 16:00:18 »

Hej Fidusen.

Det är konstaterat fel på min pump, så nästa vecka blir det en ny.

Vad felet är vet jag inte men det diffade för mycket mellan ytterdelens temp och innerdelens.

Förhoppningsvis så blir jag en glad ägare av en fullt fungerande panasonic pump

Direktorn
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 11 mars 2011, 11:28:04 »

Beundrar ert humör trots den allvarliga bakgrunden med pumpar som "ballar ur" vid lite spänningsvariationer, som kanske är en av orsakerna till problemen.
Hursomhelst är den mycket intressant och roande att följa..

Skriver inte Fidusen ett inlägg snart börjar man undra om pumpen tagit kål på honom inatt..
 :-\
Skrivet av: tbatba
« skrivet: 11 mars 2011, 08:44:59 »

hej findus kul o se att du är på hugget med loggern i funktion

jag saknar ute tempen du har väl den ochså inkopplad


ang det raka kurvan så vart den väl när du gick och la dig

01-10.30  mellan 20-21 grader enl grafen (antar att fjärren stod på ca 20 grader) och endast pumpen var vaken hmm ?

idag går ni  och lägger er klockan 21.00 så får vi se .
Du kan ge oss länken till logg datan så vi kan se live  vad som händer hmm

 
mvh  :D







Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 11 mars 2011, 01:03:50 »

Går till sängs nu när det blåser rejält här i Skåne!
Klockan är 01.03

Storm!

Skriver jag inget i morgon så har jag dött, antingen frusit ihjäl, eller annat!

MVHFidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 10 mars 2011, 23:34:35 »

Vill kommentera grafen ovan i tidigare inlägg!

Mätsensorn är belägen på 4 meters avstånd från innedelen.

Ca klockan 01.15 gick jag och smurfade in i mina drömmar,frugan gick upp 07,15 och sen låg jag kvar i sängen till ca 10.15, vad händer??

Grafen ser ut som ett dåligt EKG med hjärtstillestånd mellan 01,15 och 10,45 ??

Nu vågar jag snart inte att sova längre ;(

Men man kan klart se var avfrostningarna börjar och slutar! Dubbla tubsocker på fötterna, då det blåser - 24 grader på fläkt 1!!

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 10 mars 2011, 22:43:19 »

Enligt servicemanualen som jag tagit del av så anges på sidan 39 tydliga gränser med hänsende till Ampere, så det verkar konstigt om inte detta skulle mätas av styrelektroniken.
Däremot anges olika värden beroende vid kyl/torkdrift beroende på vilken yttertemperatur som råder.
Och med tanke på att det finns en maxgräns vid vilken den direkt ska avstängas, så borde det innebära att om man endast skulle gå efter en tempmätning, så skulle det bli en avsevärd fördröjning, till skillnad mot att mäta ut det direkta amperevärdet.

Har du kommit över något annat dokument som tyder på annat månne?

/ Lyckan

Ärligt så vet jag inte var jag fått infon från? Skall leta och försöka att hitta denna information igen, Sorry
Mycket på en och samma gång :(

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 10 mars 2011, 22:40:55 »

Hej igen,

jag lägger ingen personlig värdering i huruvida Panasonic har konstruerat maskinen rätt eller fel, tanken med inlägget var att dela med sig av våra erfarenheter om maskiners beteende.

Maskinerna är kostruerade för att jobba med 230 V nominell spänning.
De problem vi har sett uppkommer när spänningen faller mot 217 - 218 V eller lägre.
I extremfallet så sjönk spänningen ner mot 213 V och då gick kompressorn som ej jo-jo.

I ME-s fall å är det lätt att se om man öppnar kåpan på utedelen och kikar snett upp åt vänster, det sitter en diod där som blinkar men en fast frekvens (0,5 Hz om jag minns rätt) om allt är OK, vid nedtrottling så får du 9 snabba blink i rad.
Att mäta maskinens tryck i värmedrift för att konstatera köldmediebrist är inget säkert förfarande, då är det bättre att slå maskin i kyla istället.

Lycka till Fidusen !

Häls Tomas

Tack till dig :)

Jag suger åt mig all info jag kan få.

MVH/Fidsen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 10 mars 2011, 21:18:14 »

Någon som tycker att rumstempen är okey?

När tempen når ca 19 grader så eldar jag några vedpinnar i spisen :)

Se bifogad fil !

MVH/Fidusen

Skrivet av: vpgr
« skrivet: 10 mars 2011, 01:30:37 »

Hej igen,

jag lägger ingen personlig värdering i huruvida Panasonic har konstruerat maskinen rätt eller fel, tanken med inlägget var att dela med sig av våra erfarenheter om maskiners beteende.

Maskinerna är kostruerade för att jobba med 230 V nominell spänning.
De problem vi har sett uppkommer när spänningen faller mot 217 - 218 V eller lägre.
I extremfallet så sjönk spänningen ner mot 213 V och då gick kompressorn som ej jo-jo.

I ME-s fall å är det lätt att se om man öppnar kåpan på utedelen och kikar snett upp åt vänster, det sitter en diod där som blinkar men en fast frekvens (0,5 Hz om jag minns rätt) om allt är OK, vid nedtrottling så får du 9 snabba blink i rad.
Att mäta maskinens tryck i värmedrift för att konstatera köldmediebrist är inget säkert förfarande, då är det bättre att slå maskin i kyla istället.

Lycka till Fidusen !

Häls Tomas
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 09 mars 2011, 21:10:30 »

Enligt servicemanualen som jag tagit del av så anges på sidan 39 tydliga gränser med hänsende till Ampere, så det verkar konstigt om inte detta skulle mätas av styrelektroniken.
Däremot anges olika värden beroende vid kyl/torkdrift beroende på vilken yttertemperatur som råder.
Och med tanke på att det finns en maxgräns vid vilken den direkt ska avstängas, så borde det innebära att om man endast skulle gå efter en tempmätning, så skulle det bli en avsevärd fördröjning, till skillnad mot att mäta ut det direkta amperevärdet.

Har du kommit över något annat dokument som tyder på annat månne?

/ Lyckan
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 09 mars 2011, 19:22:42 »


Så man undrar ju lite om matarspänningen verkligen är så märkvärdigt låg i just Fidusens fall.

Om man tittar i Panasonics servicemanual för HE9LKE så ser man att maxgränsen ligger på 7,33A.

Detta innebär att skillnaden på den maximala inmatade effekten blir:

230*7,33=1686W
220*7,33=1613W
215*7,33=1576W

Det framgår dock inte av manualen hur den reglerar ner effekten annat än att den drar ner på frekvensen.
Om den är smart programerad så drar den givetvis bara ner på frekvensen tillräckligt mycket för att understiga gränsvärdet.
Skillnaden mellan 230 och 215V blir om så är fallet 110W gånger det aktuella cop-talet, så om cop ligger på 3 så blir tappet 330w, kanske inte så mycket att bråka om.

Men om programmeringen är dåligt utförd från panasonics håll, så att man exempelvis automatiskt drar ner kompressorn 25% när man kommer under gränsvärdet, då blir det givetvis helt andra siffror.

/ Lyckan



Precis Lyckan !

Och det är detta vi/jag på forumet skall konstatera, om jag nu får loggern att koppla upp sig mot loggersiten!?

Nu mäter inte Panasonic,s pumpar ström i Amp, utan endast kapseltempen på trissorna i Invertorsteget, tror max ca 115 grader sen begränsar den ner sig i flera steg.
Detta problem vid sjunkande spänning kunde löst sig superenkelt genom att parallella samma trissor, eller valt en med större Amp, mindre effektförlust osv,osv

MVH/Fidusen
Skrivet av: Lyckan
« skrivet: 09 mars 2011, 18:45:04 »

Har 2 maskiner en FD35 och en TE12.

FD35:ans spänning ligger normalt på 220-221V har trots detta inte märkt några som helst tendenser till effektminskning, fullt nöjd med uteffekten.
Vad spänningen ligger nere på när tanten drar igång spisen och ugnen törs jag nog knappt tänka på, men har aldrig haft några problem med detta.

TE12 ligger något högre, 225-226V, trots den högre spänningen så ger den dock förstås i slutänden betydligt mindre än FD35:an.
Även denna sjunker givetvis när spisen och ugnen dras igång.

Så man undrar ju lite om matarspänningen verkligen är så märkvärdigt låg i just Fidusens fall.

Om man tittar i Panasonics servicemanual för HE9LKE så ser man att maxgränsen ligger på 7,33A.

Detta innebär att skillnaden på den maximala inmatade effekten blir:

230*7,33=1686W
220*7,33=1613W
215*7,33=1576W

Det framgår dock inte av manualen hur den reglerar ner effekten annat än att den drar ner på frekvensen.
Om den är smart programerad så drar den givetvis bara ner på frekvensen tillräckligt mycket för att understiga gränsvärdet.
Skillnaden mellan 230 och 215V blir om så är fallet 110W gånger det aktuella cop-talet, så om cop ligger på 3 så blir tappet 330w, kanske inte så mycket att bråka om.

Men om programmeringen är dåligt utförd från panasonics håll, så att man exempelvis automatiskt drar ner kompressorn 25% när man kommer under gränsvärdet, då blir det givetvis helt andra siffror.

/ Lyckan

Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 09 mars 2011, 18:16:21 »

Jag anser att tråden i sedvanlig mening spårar ur till att behandla andra frågor än vad som ursprungligen debbaterades.

Problemet med Fidusens maskin tror jag ligger i den låga spänningen.
Strömstyrkan ökan i maskinen  när spänningen minskar och maskinen trottlar ner för att skydda elektroniken.
Skulle spänningen fortsätta att falla så kommer maskinen att stängas av för att sedan starta om.

Detta har vi märkt på He serien senaste året.
Även FD25/355 uppvisar snarlikt beteende om spnningen faller, skillnaden är att ME trottlar ner frekvensen tills strömmen har minskat (dock med reducerad effekt på maskinen)


Tomas

Hej Tomas,

Ja! Nu har jag pratat med så många kunniga att jag är övertygad om att det är först köldmediebrist och resten en produkt av den låga spänningen.
Köldmediebrist är ju enkelt att åtgärda :)

Men att effekten sjunker vid normalspänningsvariation är ett rent konstruktionesfel!

Om det är fler pumpar en Panasonic som har dessa defekter i sin konstruktion så måste detta högljutt påtalas så att en ändring sker!
Detta är Basic, och absolut ingen raketforskning, jag skulle på mindre en två timmar modifierat kretskortet så att det fungerade oavsett spänningsvariationer med full effekt!

MVH/Fidusen
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 09 mars 2011, 17:07:23 »

Jag anser att tråden i sedvanlig mening spårar ur till att behandla andra frågor än vad som ursprungligen debbaterades.

Problemet med Fidusens maskin tror jag ligger i den låga spänningen.
Strömstyrkan ökan i maskinen  när spänningen minskar och maskinen trottlar ner för att skydda elektroniken.
Skulle spänningen fortsätta att falla så kommer maskinen att stängas av för att sedan starta om.

Detta har vi märkt på He serien senaste året.
Även FD25/355 uppvisar snarlikt beteende om spnningen faller, skillnaden är att ME trottlar ner frekvensen tills strömmen har minskat (dock med reducerad effekt på maskinen)


Tomas
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 08 mars 2011, 22:18:06 »

Leverantören har bekräftat att innedelen skall flyttas till en bättre position för att ta till vara på HE9 LKE,s goda egenskaper!

Detta har jag accepterat!

Men att denna värmepump kan prestera vad SP testet utlovar är jag mycket tveksam till.
Det som Logger2020 visar är den verkliga prestandan.

Spännade blir att se verkligheten  ::)

MVH/Fidusen
Skrivet av: Fidusen
« skrivet: 08 mars 2011, 21:48:57 »

Hurra  studs

Äntligen har Logger 2020 anlänt från Rickard och jag är mycket tacksam  :D

Men nu måste jag nog sälla mig till det som är mindre internet kunniga när det gäller den web baserade anslutningen :(

Följt manualen, installerat drivrutiner, programvara och en sensor enbart för att testa.

Nu får jag en fin graf på innetempen på datorn :) Men felmedelande att internet inte kan koppla upp mot servern? Hmmmm, allt var enklare med trådtelefon :)
Men jag skall nog fixa detta med lite hjälp!?

MVH/Fidusen
Skrivet av: robber
« skrivet: 07 mars 2011, 18:07:21 »

alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. :)
Mvh Raffen.

Jag sällar mig till gänget "ekonomiska invalider".. =D känns ganska bra faktiskt, är mycket nöjd med min ekonomiska invaliditet.. undrar om man inte kan få bidrag för det, kanske tillomed få vara med i TV och visa min Coolix? typ som lyxfällan fast för värmepumpsägare..

Skämt o sido, med 1 veckas coolix-drift så fungerar min coolix jättebra, så jag kan inte riktigt uttala mig om vad som är bra eller dåligt, jag vet bara att min förra värmepump, en LG modell "dyr som satan" inte fungerat en endaste vinter dom senaste 4 åren, utan har lagt av så fort tempraturen gått under 0 grader. Något som varken min nya Panasonic eller Coolix gör.. och att kunna installera coolixen själv var ett stort plus tycker jag.  Och läser man i detta forum så verkar det ju som att var och varannan montör har tummen mitt i handen :)
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 07 mars 2011, 10:03:26 »

Ja det är väl i det närmaste helt självklart att de här skräppumparna är avsedda endast för AC-drift TS Comfort, annars hade man givetvis inte utrustat dem med QC-kopplingar, när det är frågan om högre tryck som vid värmedrift så måste pumparna självklart ha rekorderliga skruvkopplingar. Det finns väl förresten inga seriösa människor som är intresserade av de här skräppumparna överhuvudtaget om de inte avser att använda dem uteslutande för AC-drift möjligtvis vilket de fungerar alldeles utmärkt till, alt att de skulle ha väldigt låga krav och förväntningar på pumparna, eller som ett sista alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. :)

Mvh Raffen.

Du har ju själv rekommenderat det du kallar fulpumpar med qc t.ex här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16850.msg166954#msg166954
Har du ändrat uppfattning nu? Isåfall måste du ju ha utfärdat den rekommendationen utan att koll på vad du rekommenderade?

PS, vad är en ekonomisk invalid? DS
Det inlägget hade jag missat... ::)
Citera
Hej HILLERMAN!   Då skulle jag sätta in en Ikeapump IFP9, 5 kw för 14900:- kr inkl mont och garantier i källaren, och en Rusta Atlas AC/Värmepump 3,9 kw DC Inverter med Quick Connectoranslutning för 9995:- kr i bostadvåningen som jag då lätt kunde installera själv.

Mvh Raffen.

Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 mars 2011, 22:09:11 »

En läcka på en dåligt konad koppling Zibrosc1235 är inte utfört av ett proffs. Förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas med en koning,
cocacola

Verkligheten är en fasligt besvärlig utvärderare COCACOLA, eller empirin som man brukar säga inom vetenskapen..
EN av många bevisade anledningar till havererade värmepumpar är gasbrist eller gasläckage och som kostar miljö, kunder och kundernas försäkringsbolag gigantiska summor och mycket besvär.

Om man bortser från emperin och börjar prata om omöjligheten av att misslyckas med en "koning" börjar man att fjärma sig problemet ovan och den brist på ödmjukhet inför ett stort problem bådar inte gott vare sig för kund eller värmepumpsbransch.

Visst är gasbristen i maskinen en orsak till haveri ibland . men läckaget kan lika väl vara från schraden (vanligt fel) som undvikes med en kopparbricka .
ventilerna läcker även dom emellanåt genom sina skydds huvar . en del läckage beror inte på kylmontören . Det är skit bakom verktyget 
cocacola
Skrivet av: 109an
« skrivet: 06 mars 2011, 21:47:25 »

Ja det är väl i det närmaste helt självklart att de här skräppumparna är avsedda endast för AC-drift TS Comfort, annars hade man givetvis inte utrustat dem med QC-kopplingar, när det är frågan om högre tryck som vid värmedrift så måste pumparna självklart ha rekorderliga skruvkopplingar. Det finns väl förresten inga seriösa människor som är intresserade av de här skräppumparna överhuvudtaget om de inte avser att använda dem uteslutande för AC-drift möjligtvis vilket de fungerar alldeles utmärkt till, alt att de skulle ha väldigt låga krav och förväntningar på pumparna, eller som ett sista alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. :)

Mvh Raffen.

Du har ju själv rekommenderat det du kallar fulpumpar med qc t.ex här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16850.msg166954#msg166954
Har du ändrat uppfattning nu? Isåfall måste du ju ha utfärdat den rekommendationen utan att koll på vad du rekommenderade?

PS, vad är en ekonomisk invalid? DS
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 06 mars 2011, 21:36:45 »

Javisst kan de säkert klara höga tryck, men hur länge de gör det är nog en annan sak förstås, och naturligtvis är det gummipackningar (O-ringar) mm  som står för tätningen i de här QC-kopplingarna, och de är naturligtvis avsedda för s.k portabla installationer och inte för permanenta installationer av t.ex AC-pumpar. ;)
Sen vem BosseBus menade var Pucko det vet man ju inte, men det kanske var menat för de som skaffar sig de här skräppumparna ev, inkl han själv. :)

Mvh Raffen.  
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 06 mars 2011, 21:32:28 »

Det var inte menar till dig..
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 mars 2011, 21:23:11 »

Finns förmodligen snabbkopplingar som klarar oerhörda tryck men det jag försökte få svar på i början var mer hur länge dom håller tätt om det är gummipackningar som borde bli sämre med tiden.
Även hydralslangar kan börja läcka fast dom är anpassade för sin uppgift så det är ingen eveighetslösning, åtmindstånde inte på polarnas kranbilar och grävare.
Har inget emot smarta lösningar för att få täta kopplingar/skarvar men är det gummipackningar inblandat så känns det lite riskabelt på sikt.
När det gäller soppan så är det svårare att veta vad som blir "standard" framöver, mixtras säkert en hel del för att dels få dom miljöklassade samt att även få "bättre" soppa men inget som det har skrivits om hittils och då är det nog långt bort i tiden.

Har inte en susning om det är jag som är puckot enligt Bossebus men det spelar ingen roll då man måste få ifrågasätta livslängden på materialet som skall hålla kopplingarna täta ??
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 mars 2011, 21:11:40 »

Nu finns det snabbkopplingar som klarar mycket högre tryck än så - det är bara att titta på vilken hydralkoppling som helst. har maskinen R410a så är säkert snabbkopplingen också klassad för detta.

sedan skulle jag nog inte avskriva kylmaskiner med R22 systemtryck ännu (dvs. för  R407c, R290, R1270-köldmedier) då jag ser en klar risk att R410a maskiner kommer att skattas sönder eller krav på utfasning inom inte allt för många år pga. dess höga GWP-värde. R410a är en återvändsgränd hur mycket kölmedelsbolagen än stretar emot och det finns ingen låg GWP drop in-gas för R410a inom synhåll hittills vad jag vet - den är svår gas att hitta ersättare för, kort sagt.
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 06 mars 2011, 20:59:04 »

Givetvis skulle ett pucko in å spy galla som vanligt...
Jaja inte förvånande..

410 brukar det väl vara...
 coupling size -6 säger inte mig så mycket..... men det kanske är en större modell?
Verkar troligt... om man kollar på måtten...
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 06 mars 2011, 20:52:23 »

Ja det är väl i det närmaste helt självklart att de här skräppumparna är avsedda endast för AC-drift TS Comfort, annars hade man givetvis inte utrustat dem med QC-kopplingar, när det är frågan om högre tryck som vid värmedrift så måste pumparna självklart ha rekorderliga skruvkopplingar. Det finns väl förresten inga seriösa människor som är intresserade av de här skräppumparna överhuvudtaget om de inte avser att använda dem uteslutande för AC-drift möjligtvis vilket de fungerar alldeles utmärkt till, alt att de skulle ha väldigt låga krav och förväntningar på pumparna, eller som ett sista alternativ att de skulle kunna vara ekonomiska invalider då möjligtvis. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 mars 2011, 20:40:34 »

Att man tillverkar efter vad maskinen klarar av är inte ett dugg främmande, trodde dock den skulle skulle ge mer värme än så  ;)

Har någon kollat vad det är för arbetstryck när dom går på max  ?
Om man sätter straxt över 27 som max så blir det väldigt lågt tryck om dom ska ha stor säkerhetsmån, nu stog det visserligen R22 i texten så det kanske finns lite data på R410 ?
Är det  410 eller 407 i dom förresten  ?

Dom kanske i huvudsak var tänkta för kyldrift och då är det inte dessa tryck !
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 06 mars 2011, 20:38:34 »

Länken till parker hänvisar till en miljon olika kopplingar ungefär - själv skulle jag vilja ha en länk till exakt den QC-kopplingen som används i VP-pumpar då jag är lite nyfiken på hur det går till i ihopkopplingen i avseende att det är trycksatt innanför, hur luften i kopplingen försvinner i samband med ihopkopplingen då man inte vill ha luft i systemet och om och hur mycket gas som läcker i ihopkopplingsingsmomentet resp. när det tas isär senare. Jag förväntar mig att det är metall mot metall tätytor i tätningsprocessen utan O-ringar - stämmer det???

Detta av nyfikenhet då jag skulle vilja ha kopplingar som verkligen är täta och är självstängade i båda sidorna med mycket liten/ingen gas in/ut-släpp i samband med anslutning och borttagande i vakumsammanhang.

Sedan håller jag med dig zibrosc1235 att läckage förr eller senare i samband med mindre bra gjorda koningar är allt för ofta statistiskt förekommande för att man skall kunna blunda för problemet - ingen kylmontör erkänner sina egna dåliga jobb med är snabba på att hitta andras dito - och har man hittat en enda sådan dålig flänskoppling under sitt yrkesliv oavsett vem som har gjort det så har man hitta en för mycket. Speciellt om det nu finns tekniskt och funktionellt säkrare alternativa kopplingssystem som även hanterar av misstag öppnade kopplingar utan att gas smiter ut så bör dessa helt klart övervägas...

flänskopplingar har väl använts sedan typ 1920 och kylindustrin verkar extremt konservativ när det gäller hitta bättre lösningar som tar kortare tid att montera/använda och ger säkrare resultat.

Sedan finns det en chans att redan torkade, vakumsugna och förfyllda rör gör att man får en säkrare installation även om stora rörlängder går kalla utrymmen vid installation då behovet av vakumpumpning är borta, dock förstår jag samtidigt varför en montör vill exakt passa in en rör längdmässigt så att det ser snyggt ut efteråt - något som är svårt att få till bra med förtillverkade längder om man inte har bra ställen för att göra slingor i och har stor sortiment färdiga rörlängder att välja mellan och har dessa med sig.

Jo det är en av de skäl som gör att jag argumenterar för QK-kopplingar. Endast QK-kopplingar till mindre anläggningar som monteras på plats i olika vädermiljöer och förutsättningar i övrigt. Och som kvalitetssäkrats i industriell miljö. Brist på Kvalitetssäkring är nyckelordet som gör att "handabetet" vid monteringen måste bort och ersättas av QK kopplingar av god och vältestad kvalitet.

Du har ju dessutom, på ett utmärkt sätt, visat hur svårt ämnet vacumsugning är i praktiken. Hur många skador vid montering orsakat i följdskador som kompressorhaverier mm kan man bara gissa men haveriantalet och dess kostnader är förödande och måste åtgärdas.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 mars 2011, 20:36:34 »

notera burst trycket på minst 137 Bar så nog finns det lite marginal där. skulle tro att det finns andra saker i värmepumpen som brister före i det här fallet.

med max arbetsstryck _kan_ avse trycket det får vara i systemet i samband med ihop/isärkoppling mm.

 
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 06 mars 2011, 20:26:15 »

Ser ut som maxtrycket är 27,6 bar eller tolkar jag det fel ?

Dom flesta värmepumpar går över 30 bar i arbetstryck när dom jobbar på max


Har dålig koll på om vilka modeller som finns med i Folksams med snabbkopplingar, dom har väl inte funnits så länge på markanden så det kanske kommer!
Har någon köpt en billig maskin för ca 4000:- så kanske kunden inte tar det via hemförsäkringen
Märker att många kunder inte vet att det överhuvudtaget täcks av hemförsäkringen.

Tanken att Spanner producerar kopplingar som anpassas till den aktuella produkten som kunden(resp. värmepumpstillverare) specifierar känns främmande eller?

Av prisskäl brukar man ofta göra så vid industriell tillverkning generellt. Och tanken att en tillverkare av värmepumpar skulle beställa en QK koppling som inte fungerar till den aktuella produkten känns väl lite väl skruvad eller?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 mars 2011, 20:03:43 »

Ser ut som maxtrycket är 27,6 bar eller tolkar jag det fel ?

Dom flesta värmepumpar går över 30 bar i arbetstryck när dom jobbar på max

Har dålig koll på om vilka modeller som finns med i Folksams med snabbkopplingar, dom har väl inte funnits så länge på markanden så det kanske kommer!
Har någon köpt en billig maskin för ca 4000:- så kanske kunden inte tar det via hemförsäkringen
Märker att många kunder inte vet att det överhuvudtaget täcks av hemförsäkringen.
Skrivet av: BosseBus
« skrivet: 06 mars 2011, 19:52:10 »

Ett bidrag...
Spec för konade kopplingar önskas?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 mars 2011, 19:40:06 »

Länken till parker hänvisar till en miljon olika kopplingar ungefär - själv skulle jag vilja ha en länk till exakt den QC-kopplingen som används i VP-pumpar då jag är lite nyfiken på hur det går till i ihopkopplingen i avseende att det är trycksatt innanför, hur luften i kopplingen försvinner i samband med ihopkopplingen då man inte vill ha luft i systemet och om och hur mycket gas som läcker i ihopkopplingsingsmomentet resp. när det tas isär senare. Jag förväntar mig att det är metall mot metall tätytor i tätningsprocessen utan O-ringar - stämmer det???

Detta av nyfikenhet då jag skulle vilja ha kopplingar som verkligen är täta och är självstängade i båda sidorna med mycket liten/ingen gas in/ut-släpp i samband med anslutning och borttagande i vakumsammanhang.

Sedan håller jag med dig zibrosc1235 att läckage förr eller senare i samband med mindre bra gjorda koningar är allt för ofta statistiskt förekommande för att man skall kunna blunda för problemet - ingen kylmontör erkänner sina egna dåliga jobb med är snabba på att hitta andras dito - och har man hittat en enda sådan dålig flänskoppling under sitt yrkesliv oavsett vem som har gjort det så har man hitta en för mycket. Speciellt om det nu finns tekniskt och funktionellt säkrare alternativa kopplingssystem som även hanterar av misstag öppnade kopplingar utan att gas smiter ut så bör dessa helt klart övervägas...

flänskopplingar har väl använts sedan typ 1920 och kylindustrin verkar extremt konservativ när det gäller hitta bättre lösningar som tar kortare tid att montera/använda och ger säkrare resultat.

Sedan finns det en chans att redan torkade, vakumsugna och förfyllda rör gör att man får en säkrare installation även om stora rörlängder går kalla utrymmen vid installation då behovet av vakumpumpning är borta, dock förstår jag samtidigt varför en montör vill exakt passa in en rör längdmässigt så att det ser snyggt ut efteråt - något som är svårt att få till bra med förtillverkade längder om man inte har bra ställen för att göra slingor i och har stor sortiment färdiga rörlängder att välja mellan och har dessa med sig.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 06 mars 2011, 19:19:24 »

Det var mer  kvaliten på eventuella packningar på kopplingarna till värmepumpar jag tänkte på och inte kvaliten på grejerna som skickar till rymden för det lär inte vara samma sak, tror dom lägger lite mer pengar på prylarna som ska till rymden jämfört med en anläggning som dom främst är tänkt att sälja som AC i dom varma länderna !
Trodde du zibro hade kollat vilken livslängd på kopplingarna man som kund ska räkna med då du framhäver dom ganska ofta.
Är dom främst anpassade för kyldrift och då med ganska låga tryck så lär väl livslängden sjunka i värmedrift på packningsmaterialet eller vad som nu ska se till att hålla tätt då trycket är betydligt högre.

Som sagt det där får du ta med Parker..

Dom är ju dessutom kvalitetsprovade och godkända för sitt ändamål av ackriditerat intitut inom EU, och godkända för sitt ändamål så jag tror att du är ute och seglar rätt kraftigt genom att fokusera på denna detalj alldeles särskilt då Folksams haverirapport på försäkringsersatta skador på värmepumpar inte redovisar ett endaste sådant skadefall.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 06 mars 2011, 19:06:10 »

Det var mer  kvaliten på eventuella packningar på kopplingarna till värmepumpar jag tänkte på och inte kvaliten på grejerna som skickar till rymden för det lär inte vara samma sak, tror dom lägger lite mer pengar på prylarna som ska till rymden jämfört med en anläggning som dom främst är tänkt att sälja som AC i dom varma länderna !
Trodde du zibro hade kollat vilken livslängd på kopplingarna man som kund ska räkna med då du framhäver dom ganska ofta.
Är dom främst anpassade för kyldrift och då med ganska låga tryck så lär väl livslängden sjunka i värmedrift på packningsmaterialet eller vad som nu ska se till att hålla tätt då trycket är betydligt högre.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 06 mars 2011, 18:56:13 »

En läcka på en dåligt konad koppling Zibrosc1235 är inte utfört av ett proffs. Förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas med en koning,
cocacola

Verkligheten är en fasligt besvärlig utvärderare COCACOLA, eller empirin som man brukar säga inom vetenskapen..
EN av många bevisade anledningar till havererade värmepumpar är gasbrist eller gasläckage och som kostar miljö, kunder och kundernas försäkringsbolag gigantiska summor och mycket besvär.

Om man bortser från emperin och börjar prata om omöjligheten av att misslyckas med en "koning" börjar man att fjärma sig problemet ovan och den brist på ödmjukhet inför ett stort problem bådar inte gott vare sig för kund eller värmepumpsbransch.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!