Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ROT-tvist med skatteverket  (läst 3332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad THE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
ROT-tvist med skatteverket
« skrivet: 23 oktober 2010, 05:17:46 »
Installerade bergvärme i april 2009. På fakturan var totalkostnaden 155 396:- Arbetskostnaden specades till 62442kr. Hade därför räknat att få 31221kr tillbaka.

Fick beslut på 23309kr enligt den överenskomna schablonen om 30% arbetskostnad på hela installationen.

Begärde att beslutet skulle omprövas så att skattereduktionen skulle baseras på de faktiska arbetskostnaderna. Min motivering var att installationen av skäl som jag motiverade inte var en standardmässig installation och att arbetskostnaderna därför blev högre än normalt.

För att ompröva beslutet vill skatteverket ha in en faktura där allt arbete är specat. El, vvs, borr osv. Vad som är material, maskinkostnad och arbete för respektive arbete.

Ringde installatören, men han hade inget större intresse av att speca detta.

Känner ju inte att jag vill ge mig. Det är ju ändå 8 papp som skiljer.

Är det nån fler som råkat ut för detta?
Hur har ni gjort? Ska man nöja sig med det man får eller har ni gått vidare till förvaltningsrätten?
 huvuddunk

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2010, 08:24:15 »
Vad är det med din installation som gör att den innebär mer arbete och mindre materialkostnad?  Det räcker ju inte att du tänker att det var separat VV-beredare, arbetstank och allt sÃ¥dant, för de kostar ju pengar även i inköp, sÃ¥ det förändrar ju inte uppenbart förhÃ¥llandet mellan arbete och material.  Vad är det med din installation som har krävt rent ARBETE som inte krävs pÃ¥ normala installationer?

Sedan är ju frÃ¥gan om det är EN leverantör som har fakturerat allt?  Man kan ju inte rimligen ta specad arbetskostnad frÃ¥n en leverantör och schablonen 30% frÃ¥n en annan leverantör, allt eftersom vad som är förmÃ¥nligast, utan dÃ¥ fÃ¥r man ju använda samma princip över hela projektet, men det antar jag du har gjort.

Jag tycker nog att det borde gÃ¥ att fÃ¥ avdrag enligt specad arbetskostnad, om det inte är sÃ¥ att denna arbetskostnad är uppenbart "uppblÃ¥st".  Det är kanske det skatteverket har tyckt och därför kräver in en noggrann specifikation över projektets kostnader.

Men du har väl inte nÃ¥got speciellt att förlora pÃ¥ att gÃ¥ vidare med en överklagan, förutom nÃ¥gra timmars tid pÃ¥ lite inlagor.  Räkna pengarna som förlorade, sÃ¥ du inte blir för besviken...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2010, 08:31:53 »
Om inte installatören har lust att speca så är ngt lurt.

Jag tycker det är helt självklart att Installatörer skall speca allt separat, detta för att få bort alla fuskare, ju fler fuskare desto större risk att ROT-avdrag helt försvinner.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2010, 08:34:51 »
62K i arbete?   Tog det en mÃ¥nad att göra installationen

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2010, 12:25:34 »
Nu vill jag inte sabba tråden... men att en firma fakturerar låt säga tar en 20-30.000 för 1-2 dagars arbete är väl ganska vanligt...bort med rot för värmepumpsinstallatörer! 8)
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2010, 12:39:44 »
Nu vill jag inte sabba tråden... men att en firma fakturerar låt säga tar en 20-30.000 för 1-2 dagars arbete är väl ganska vanligt...bort med rot för värmepumpsinstallatörer! 8)

Det du påstår är fullkomligt orimligt, det finns ingen firma som tar sådana priser. Då har de snart inga jobb.
Normalt ligger väl timpriserna på 400-500 kronor plus moms vid faktureringen från en normal firma.
Jag har bytt fönster och fönsterdörrar just nu och blivit fakturerad 9000 + moms för två man under cirka 10 timmar, sedan får jag betala hälften av detta till firman.
//Ronnie
« Senast ändrad: 23 oktober 2010, 12:42:57 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2010, 12:59:14 »
Nu vill jag inte sabba tråden... men att en firma fakturerar låt säga tar en 20-30.000 för 1-2 dagars arbete är väl ganska vanligt...bort med rot för värmepumpsinstallatörer! 8)

Det du påstår är fullkomligt orimligt, det finns ingen firma som tar sådana priser. Då har de snart inga jobb.
Normalt ligger väl timpriserna på 400-500 kronor plus moms vid faktureringen från en normal firma.
Jag har bytt fönster och fönsterdörrar just nu och blivit fakturerad 9000 + moms för två man under cirka 10 timmar, sedan får jag betala hälften av detta till firman.
//Ronnie

Ja, det kanske är orimligt och jag kanske har fel!
Jag tog in ca 10 offerter innan jag installarede min värmepump... en firma ville ha 140.000 kr innan rot för en ctc luft/vatten....
De flesta lÃ¥g runt 100.000 innan rot. för luft/vatten  Var tar alla pengar vägen? Men som sagt var nu riskerar trÃ¥den att spÃ¥ra ur, och visst jag kan ha helt fel... men om vi räknar pÃ¥ det sÃ¥ är det väl kanske inte helt orimligt... 2 gubbar som jobbar 2 dagar(16x2h) som tar 600 kr i timmen blir 19.200 kr i arbete...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2010, 13:09:33 »
Det timpris du betalar är inkl moms, betalar du 600 för en timme, är det fakturerade priser 480 sedan läggs 25% moms på, 480+120=600.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2010, 14:31:23 »
Wow! jag tycker det är kanon att skatteverket reagerar på en sådan summa för en värmepumpsinstallation, det visar att kontrollerna fungerar.
När det börjar rassla iväg till 12-15 dagars installationstid, och firman inte är intresserad av att speca arbetstiden så kan man väl anta att något är skumt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2010, 15:04:42 »
HÃ¥ller med, mycket bra att de kontrollerar detta  Thumbsup

Utloggad THE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2010, 18:36:30 »
Som jag sa var det definitivt inte en standardmässig installation, och kostnaden inkluderade arbeten som flytt av element, en del omdragning av el, anpassning av beredardelen osv.  Men uppskattningsvis hade jag hantverkare av olika slag i 80 timmar-100 timmar hos mig. Sett sÃ¥ här i efterhand borde jag begärt spec. pÃ¥ respektive arbeten, men det är ju lätt att vara efterklok.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2010, 18:40:29 »
Säg som det är, att firman inte vill speca arbetet, och be handläggaren hos skattemyndigheten begära ut den informationen istället.
Det känns ju som att firman försöker dölja nåt om dom inte vill tala om vad dom har gjort. Sånt brukar kunna trigga en skattekontroll...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2010, 19:24:38 »
Du borde ha laglig rätt att kräva specificerad faktura i efterhand, men helt säker är jag ej.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT-tvist med skatteverket
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2010, 19:55:59 »
Frågan man kanske bör ställa sig i en sån här fråga är väl hur man skall fakturera för "övervinster" i en affär.
Installatören har säkert i offerten tagit listpris för alla varor, och sen lagt till arbetstiden, och sen en vinst som han trodde skulle vara möjlig att plocka ut, men ändå få sälja.
Skall han då fakturera/bokföra "övervinsten" som arbete eller materialkostnad?

Min uppfattning är att det ena inte är mer rätt än det andra.

Huvudsaken borde vara att han kan redovisa inköps och försäljningspris på allt material, med en rimlig vinstmarginal, resten bör kunna faktureras som arbetskostnad, även om det blir typ 2000 kr/timme.

Så vitt jag vet finns ingen fakturarubrik som heter "övervinst".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!