Om Panasonic, Mitsubishi, Wiessmann eller någon av de andra hade kommit med en luft/vattenvärmepump som hade varit riktigt bra så hade de nog blivit storsäljare.
Min bild av det hela är att dessa "uddamärken" som ligger 15 år efter de tre stora Svenska tillverkarna i sin utveckling genererar mer eller mindre oändliga trådar om samma fel "som inte går komma tillrätta med", jag har väldigt svårt för att rekommendera något som jag uppfattar som sämre än det som de stora drakarna levererar - även om de är billigare.
Ett exempel är Daikins bergvärmepump, säkert bra, bra pris, rätt effekt för de flesta Svenska egnahem, men många trådar om samma problem med flöde/cirkpump/difftryck som irriterar många av kunderna.
Kanske får man en snedvriden bild av det hela när man bara läser i ett forum, men jag kan i alla fall inte tolka det på annat sätt än att Daikin inte anser att det är några problem, och vägrar därför åtgärda det hela.
Den typen av inställning hatar jag innerligen, och jag har därför problem att rekommendera dem även om de till 97% säkert är väl i nivå med de tre stora drakarnas maskiner.
Det hjälper ju liksom inte om det susar i rören så att de som köpt dem inte kan sova.

Skulle Daikin ta detta problem på allvar så att det löstes så skulle jag absolut rekommendera deras maskin då den är typ 20 000 kr billigare, och i övrigt lika bra som de bästa.
Wiessmann har även jag uppfattat som en i grunden bra maskin, men att man behöver vara specialutbildad för att förstå sig på dem, även det är något som jag har svårt för - då jag anser att det är mycket viktigt att man som ägare av en värmepump rätt enkelt skall kunna förstå vilka parametrar man kan behöva skruva på under 1-2 år innan värmepumpen går så bra som den kan gå i just det hus där den är monterad.
Är det för svårt så är risken stor att:
1. Den som installerar inte förstår sig, och lämnar pumpen med värdelösa inställningar redan direkt efter installation.
2. Kunden själv ser direkt han öppnar manualen är det är omöjligt att begripa sig på hur saker och ting fungerar och ska justeras.
Luft/vattenvärmepumpar som bygger på "vanliga luftvärmepumpsutedelar" är ju helt uppenbart inte lika stora och gedigna som Nibe, CTC och Thermias alternativ, man kan väl anta att det finns en anledning till att dessa är dubbelt så stora som konkurrenternas, t.ex. att det behövs större lamellavstånd för att inte få så frekventa avfrostningar, och större förångare för att kunna utvinna värme när det är riktigt kallt ute.
Rent generellt tycker jag t.ex. inte att det är smart att sätta in en luft/vattenvärmepump där DUT är lägre än värmepumpens driftsområde, inte när vi vet att elen troligen kommer att vara dyr under överskådlig framtid, och att det kommer effekt-taxor hos alla energibolag senast 2027, det här är frågor som de flesta inte skänker en tanke, men som i vart fall ligger till grund för de tankar jag har, och de förslag jag lämnar.
Sen är det ju alltid så, att kan man hitta något som är lika bra, uppfyller systemkraven och de funktioner man vill ha, men av annat fabrikat så står det absolut alla fritt att välja det.
Jag räknar kallt med att t.ex. Panasonic skulle ha otroligt lätt att slå sig in på luft/vattenvärmepumpsmarknaden om de kunde leverera en produkt som konkurrerade med t.ex. Nibe fullt ut.
Det gäller för övrigt alla mer kända fabrikat.
Orsaken att de inte slagit igenom tror jag helt enkelt är att de inte fått så nöjda kunder.
Vi kan nämna Sanyo CO2 som exempel på något som hade kunnat vara en av marknadsledarna idag, om de fungerat.
När det kommer till att försöka sortera fram statistik så är nog branschens egen statistik den mest trovärdiga, även om de kanske inte ens har med flera av de fabrikat som finns på Svenska marknaden, många av "uddamärkena" är nog oerhört små jämfört med de 5 största, typ.
Tror det är svårt att med hjälp av forumet få fram någon vettig statistik.