Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme 1/3 av kostnad  (läst 79754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
Bergvärme 1/3 av kostnad
« skrivet: 06 januari 2013, 14:48:41 »
Har nyss talat med min gode vän som utvecklat en ny borr rig.
Vatten borrning. Borra 120 meter tar 2 timmar . Drar 30 liter disel samt 17m3 vatten .
Konseptet han nu testat är med thoshiba 6 kW ombyggd luftluft till vatten vatten. Verkar som installerat o klart stannar vid 75000  minus rot avdrag.

Jag har fått i uppdrag att utvärdera samt borra & test installera .
Vad tror forat om detta ?
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2013, 15:41:10 »
Är det nån del som ger vv också eller är det endast värme man får. Om det är komplett med vv del så är det bra pris lär i alla fall spara minst 35000 kr mot vanlig installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2013, 20:46:40 »
Är det nån del som ger vv också eller är det endast värme man får. Om det är komplett med vv del så är det bra pris lär i alla fall spara minst 35000 kr mot vanlig installation.
Kommer med vx ventil. Samt tank.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2013, 20:54:03 »
Jag förstår inte:

Bergvärme med luftvattenvp?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2013, 21:18:21 »
Jag förstår inte:

Bergvärme med luftvattenvp?
Som vi testat får man ett jäkla bra cop samt att installationen blir väldigt snabb / enkel . Samt pris för maskin blir endast runt 20 000.
Konseptet är att få till en billig borra samt en maskin som har bra cop & är lätt / snabb att installera .
Vi får se nu då det blir lite mildare ! Vi skall slå några test hål runt firman.
Rigg ägaren har borrat vattenhammare i många år så han kan detta. Jag själv har kört i egen regi med vanlig borrrigg med alla bekymmer man kan tänka sig. Den nya riggen sköter sig själv samt borrar drygt 1 meter / minut.
Fodersättning är löjligt enkel .
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2013, 21:21:30 »
Som vi testat får man ett jäkla bra cop samt att installationen blir väldigt snabb / enkel . Samt pris för maskin blir endast runt 20 000.
Konseptet är att få till en billig borra samt en maskin som har bra cop & är lätt / snabb att installera .
Vi får se nu då det blir lite mildare ! Vi skall slå några test hål runt firman.
Rigg ägaren har borrat vattenhammare i många år så han kan detta. Jag själv har kört i egen regi med vanlig borrrigg med alla bekymmer man kan tänka sig. Den nya riggen sköter sig själv samt borrar drygt 1 meter / minut.
Fodersättning är löjligt enkel .

Jag är inte tillräckligt kunnig och förstår inte hur man kan använda en luftvattenpump som bergvärmepump...eller varför?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2013, 21:22:05 »
Låter bra men många värdesätter nog en lång produktgaranti högt så en vanlig VP i kombination kan nog vara bättre?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2013, 22:30:30 »
Jag är inte tillräckligt kunnig och förstår inte hur man kan använda en luftvattenpump som bergvärmepump...eller varför?

Som jag tolkar det handlar det om en vanlig luft/luft-värmepump, som (antar jag) har fått både ute- och innedelens lamellpaket ersatta med vatten-värmeväxlare.
Då har man i princip byggt sig en vatten/vatten-pump som kan hämta sin energi från berg, mark eller sjö och avge den till ett vattenburet värmesystem.
Antar att det krävs en annan sorts styrning också, eller i alla fall någon åtgärd som blockerar avfrostningarna (de kommer inte behövas).

Tänker man sig det här som ett komplett värmesystem så måste man även lösa varmvattnet på något vis.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2013, 23:10:33 »
Låter bra men många värdesätter nog en lång produktgaranti högt så en vanlig VP i kombination kan nog vara bättre?
Produkt garantier !!!
Om denna maskin sättes i produktion så blir nog garantierna minst lika dåliga som alla andra stora som små tillverkare.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2013, 23:35:25 »
Som jag tolkar det handlar det om en vanlig luft/luft-värmepump, som (antar jag) har fått både ute- och innedelens lamellpaket ersatta med vatten-värmeväxlare.
Då har man i princip byggt sig en vatten/vatten-pump som kan hämta sin energi från berg, mark eller sjö och avge den till ett vattenburet värmesystem.
Antar att det krävs en annan sorts styrning också, eller i alla fall någon åtgärd som blockerar avfrostningarna (de kommer inte behövas).

Tänker man sig det här som ett komplett värmesystem så måste man även lösa varmvattnet på något vis.
Helt rätt av dig . Om & när denna kommer att säljas tillsammans med borra samt installation så kommer det inte att vara hemma pulade toshiba maskiner. Vv kan man lösa på 2 sätt. Alt genom vx ventil eller tank med shunt samt shunt automatik. I senare fallet fast kondensering.
Frågan är är kunder villiga att fortsätta betala 60-70 000 för en värmepump som egentligen inte är komplicerad ?
Jag är som vanligt inne på ett billigare alternativ som inte skall kosta brallan att byta när den går sönder. Inte kul att få betala 30-40 000 för ett kompressor haveri på en normal värmepump/ modul.
Bytte detta hos kund för ett tag sedan... 3 mån senare ytterligare 10 000 då styr brann.
Visst många vill ha känt märke men då får dom detta . Kund väljer alltid själv. Men då kan dom handla av någon annan än mig. Jag har sålt Nibe samt Eviheat mm ingen av dessa leverantörer är jag stolt över. Snarare så skämms jag i många fall. Ex styr till en 6 år gammal evi tog 6 månader att få fram & då kom det fel från simens. Som tur lyckades kunden med en god vän repa styret. I många fall får man bättre prylar om man köper dyrt men inte alltid sant.
Jag kommer inte att importera dessa maskiner men jag skall hjälpa min vän att få fram dom . Inte heller kommer jag att borra men förmodligen kommer jag att nyttja tjänsten.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2013, 11:51:17 »
Det finns kompletta vp för 45000 kr så några 60-70000 kr ska det inte behöva kosta men det är bra med fler alternativ och borran lär väl passa till en vanlig vp också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2013, 13:03:49 »
Hur djupt kan man borra? Vad kostar ett färdigt hål på 180 meter med kollektor? Det går ju att köpa 'riktiga' vatten-vattenpumpar för under 20 000:- (plus tank, ventiler o dyl), så det som är intressant är att få ner priset på borrningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2013, 13:15:02 »
Affärsmässigt mycket intressant - låg kost(beroende på riggens kostnad) borde ge goda marginaler.

- Utveckla konceptet så det ger en avsevärt lägre kostnadströskel än bergvärme.
- ett paket för "fokusgrupp villor med direkt-el" (klassiska LLVP-konsumenter) - sälj lösningar med 2-4 fläktkonvektorer.

Spännande! Bevakar....
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2013, 18:45:49 »
Produkt garantier !!!
Om denna maskin sättes i produktion så blir nog garantierna minst lika dåliga som alla andra stora som små tillverkare.

IVT 10 år är inte dåligt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2013, 18:57:09 »
10 år gäller enbart kompressorn det är 6 års garanti på resten vilket inte heller är dåligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!