Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.  (läst 34039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Talludden

  • Gäst
Talludden
Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« skrivet: 30 december 2011, 08:58:27 »
Idag så drabbades även jag av domen - kompressorn i min Nibe 360P paj och måste bytas.

Ett besked som innebär en investering på runda tal 15 000. Om man ser till att pannan är från 2004 så är den 7 år gammal. Summerar man detta med nypriset på en Nibe 360P år 2004 så är det tveksamt om det är en besparing att äga/ha en frånluftsvärmepump. De tal som används i marknadsföringen beaktar inte att den efter att du sparat in det de anger måste byta den för samma pengar så det är i praktiken ett noll-summespel, ungefär som direktverkande el.

För hur man än ser på det så är dessa produkter förhållandevis dyra, ämnade för konsumentmarknaden och med dåliga garantier. Kanske en bil t.o.m. är en bättre investering?

Jämför man med t. ex. min tyska Miele tvättmaskin så kommer jag nog mina barnbarn att ärva dessa. Varför gör inte Miele värmepumpar, eller annat tyskt företag med kvalitétänk.

Minns historien om den ägare till en Bentley som ringde service från fjärran land att hans bakaxel var trasig. Ner flyger tekniker och byter utan kostnad med motiveringen att en bakaxel på en Bentley ska inte gå sönder.

Deprimerande men jag får ställa mig i den skara belackare som avråder från en Nibe 360 frånluftsvärmepump. Nästa blir i vart fall inte en Nibe.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 09:00:32 »
Bosch gör värmepumpar  Thumbsup

Skämt(?) åsido. Är man säker på att kompressorn är trasig? Många gånger drar man till med den slutsatsen för att det är jobbigt att felsöka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Talludden

  • Gäst
Talludden
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #2 skrivet: 30 december 2011, 09:03:06 »
Den låter riktigt illa och anas jobba tungt, fungerar i 5-10 min och tar då ut energi ur frånluften innan det klickar till och JFB löser ut.

Som elpanna funkar den utan problem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #3 skrivet: 30 december 2011, 09:12:36 »
Hemförsäkringen bör väl täcka en del av kostnaderna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #4 skrivet: 30 december 2011, 09:13:52 »
Känsligt ämne för alla FLVP nördar inklusive mig själv. Se mitt tidigare inlägg här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31088.0
Man behöver värme, varmvatten och ventilation. Frestande är då att ge sig på återvinning -> FLVP där många produkter inte når upp till Miele eller Bentley standard, snarare Moskowitz och gamla Skoda (eller, med risk för att bli överfallen, knUp SAAB)

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #5 skrivet: 30 december 2011, 09:29:47 »
Citera
Hemförsäkringen bör väl täcka en del av kostnaderna?

Troligen 15.000 minus 50% (2 fria år och därefter 10% per år i åldersavdrag)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #6 skrivet: 30 december 2011, 09:53:17 »
det kanske finns en anleding till att det är sämre garantier. på flvp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #7 skrivet: 30 december 2011, 11:00:16 »
Vissa luftvärmepumpar har ju nu 10 års kompressorgaranti, trots de extrema påfrestningar de utsätts för, konstigt att detta inte finns på frånluft, jord och bergvärmepumpar också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #8 skrivet: 30 december 2011, 11:09:51 »
viessmann nästa gång?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #9 skrivet: 30 december 2011, 12:42:51 »
Krambriw! Jag föreslÃ¥r lämplig kurs i investeringskalkylering innan du räknar mera pÃ¥ detta! En bra bok är t.ex. "Investeringsbedömning" av Sven-Ã…ke Nilsson & Ingvar Persson, Liber förlag, ISBN 91-38-61769-2. NÃ¥got gammal sÃ¥ det finns säkert modernare utgÃ¥vor ocksÃ¥. En viktig punkt är den justerade kalkylräntan som tar hänsyn till prisförändingar, inflation och risknivÃ¥. Sedan kan det givetvis diskuteras hur mÃ¥nga servicebesök som krävs under livslängden. Om kompressorn är försedd med kompressorvärmare (fr Ã¥rsmodell -05?) tror jag pÃ¥ en dyr service á 16 tkr och 3 st mindre dyra á 4 tkr under livslängden om man sköter det regelbundna underhÃ¥ll själv med filter- och fläktrengöring etc.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #10 skrivet: 30 december 2011, 13:19:58 »
Josth, det räcker med att göra en sammanställning av alla bedrövade FLVP ägare som har dessa enkla 2kW varianter som inte ger så stora besparingar men där försäkringsbolagen gör relativt sett, rätt stora åldersavdrag för, så att om något händer, kostar det rätt så mycket ur egen ficka.

Ägaren i detta fallet, i tråden, kommer att förlora ca 3 års besparing om han har tur och reparationen slutar på 15 lakan.

Se på en ägare till en Comfortzone (jag bävar redan) som fick en nota på 67 tusen!!!! Han räddades precis av sin tillägsförsäkring och sin goda talförmåga.

Det kan ju knappast vara så att vinsten med en värmepump är att besparingarna bekostas av försäkringsbolagen, eller?

Vad gäller min kalkyl så har jag aldrig gjort anspråk på att den skulle vara exakt på öret, den visar dock vartåt det barkar hän, det blir svårt att bortförklara.

mvh Walter

Nedanstående från Trygg Hansa, av elinstallationer görs det störst åldersavskrivningar på värmepumpar. Det beror säkert på något

Citera
Byggnadsdel eller del av sådan. A vser
både material och arbete även rivning
och återställande
Antal år utan
Ã¥ldersavdrag
Därefter görs ett procentuellt
Ã¥ldersavdrag
per påbörjat år med
Installationer för värme, vatten, avlopp, sanitet, ventilation
och elektricitet samt maskinell utrustning
• rörsystem, oljecistern, vattenradiator, sanitetsgods och
septiktank
10 år 5 %
• värmepumpsanläggning inklusive inbyggd varmvattenberedare,
avloppspump, takvärme, hushållsmaskin
inklusive spis
2 år 10 %
• elslingor i golv 5 år 8 %
• elinstallationer och optiska fiberledningar 20 år 4 %
• övriga installationer och annan maskinell utrustning än
hushållsmaskin, till exempel separat varmvattenberedare,
elradiator, värmepanna inklusive expansionskärl, fjärrvärmeväxlare,
fläkt, bergvärmepump, solceller, pool och
poolduk
5 år 8 %
Radio-, tv- och parabolantenn samt markis 5 år 8 %
Larm 5 år 8 %
Lås 10 år 5 %
Målning utomhus och inomhus i utrymmen som inte är
våtrum
5 år 8 %
Tapetsering samt annan väggbeklädnad (dock inte keramisk)
inomhus i utrymmen som inte är våtrum
5 år
« Senast ändrad: 30 december 2011, 13:31:38 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #11 skrivet: 30 december 2011, 14:29:02 »
det kanske finns en anleding till att det är sämre garantier. på flvp

Verkar bara vara Nibe som har sämre garantier för frånluftsvärmepumparna vad jag kan se.

Vissa luftvärmepumpar har ju nu 10 års kompressorgaranti, trots de extrema påfrestningar de utsätts för, konstigt att detta inte finns på frånluft, jord och bergvärmepumpar också?

IVT har 10års försäkring på kompressorn på alla sina värmepumpar. I och för sig så är det kanske inte samma som den garanti du pratar om.

Så här står det på IVTs hemsida:
"10 års försäkring på kompressorn och 6 års försäkring på värmepumpen ingår.
Täcker den självrisk (max 3000:-) och det avdrag för avskrivning som görs genom den försäkrades villa-/fritidshusförförsäkring."
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #12 skrivet: 30 december 2011, 16:24:26 »
Förstår att det suger när det pajjar, men min pump blir 12år i mars

ta i trä, spott över axeln och öppnar en lycko pilsner
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #13 skrivet: 30 december 2011, 17:48:34 »
Josth, såg det när jag tittade närmare på din signatur, du närmar dig med stormsteg det exempel på FLVP ägare jag använde i min "kalkyl" som du rackade ner på.
En kompressor till, några kontaktorer, en pajad fläkt, regelbundna byten av offeranoder och du är nog tyvärr där.

Gott Nytt FLVP Ã…r
Walter

Citera
Nibe 310P tillverkad 1997. Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, cirk.pump och säkerhetsventil.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Talludden

  • Gäst
Talludden
SV: Nibes livslängd ger upphov till funderingar.
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2012, 10:23:37 »
Instämmer med föregående talare att vinsten som uppstår/förväntas uppstå bygger på ett scenario som troligen inte infinner sig. D.v.s. produktens livslängd kräver likt ovanstående kalkyler service som gör att marknadsföringen nog måste anses direkt felaktig.

Exempel: Med min produkt spar du 40-60 %. Men den synnerligen dyra servicekostnaden innebär att besparingen är snarare 5-40% beroende på om du behöver service eller ej.

Ett kompressorbyte på 15-70 tkr (bäva om CZ kostar 70) motsvarar ju om en bil åker in på verkstan och det kostar 150.000 att serva den och tillverkaren förvånas över att kunden reagerar?

På min fråga med Nibe så fick jag svaret "Beklagar problemet med din NIBE produkt" och "NIBEs garantitid är 2år". Lite ryckt ur sitt sammanhang men trots allt så är det förvånansvärt att man som tillverkare har i affärsmodellen att med varje FLVP så säljer man 1-2 kompressorer under dess livslängd.

Påminner om den gamla devisen för Harley-Davidson under sina sämsta år "Buy a Harley, buy the best, drive a mile, walk the rest". På den tiden fick man köpa två så man hade en att ta delar ur. Nästan samma med Nibes FLVP:ar med den skillnaden att tillverkaren tycker det är OK.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!