Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ut med Pana He9GKE, inn med Fuj Nocria 14 lbc, Mits FD35 VABH el Tosh Ras13  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hei alle sammen.

Fant litt tilfeldig dette forumet, virker veldig bra. Så nå må også jeg prøve å benytte meg av god ekspertise rundt omkring.

Etter å ha reklarmert på min Panasonic Ne9, ble jeg anbefalt He9-pumpa. Fysj og fysj.. Har bare vært styr med denne. Særdeles ujevn temperatur og ytelse, avisning kontinuerlig, ca 40-50 min mellom hver gang uansett temperatur når det blir noen grader under 0. Og tok opp mot 20 min fra den begynte til den ga varme igjen etterpå (selve avisningen tar ca 11 min). Som primær-varmekilde fører dette til flere graders redusering i innetemp når det blir fra rundt - 10 og kaldere ute.

Det som er bra: Leverandøren kommer og tar Panaen tilbake, så nå skal jeg velge på øverste hylle.

Har lest en del om alle disse, holdt en knapp på Nocriaen, men når jeg leser om avisnings-hyppighet der også, så blir jeg skeptisk.

Hva skal jeg velge?

Skal kanskje komme tilbake med en skisse på hva jeg skal varme opp, men til å starte med: Primært oppvarmings-område, 1. etg, ca 110 kvm. Plassering av VP er mulig i dagligrom, som gjør at luftstrømmen vil drive gjennom hele huset.

2. etg, ca 70 kvm har pr. i dag 2 el-ovner, som tar hånd om oppvarmingen. Trapp til 2. etg er en åpen løsning, som går opp ca midt i 1. etg. Under 1. etg er det en kald kjeller med Siporex-elementer opp mot 1. etg, ingen øvrig isolering.

« Senast ändrad: 09 februari 2010, 00:44:09 av johnny_3x »

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Tråkiga nyheter med dina pumpar. De flesta förordar Fujitsu, Mitsubishi, Toshiba. Ingen kamin eller liknande? Det skulle vara bra att ha.
Nocrian verkar också avisa ofta och det gör nog inte lika mycket då den krämat ur sig mer effekt mellan varven. I ditt dagligrom kanske värmepumpen blir störande?
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
ja, Panasonic varmepumper står ikke høyt i kurs her hos meg. Men er glad for at leverandøren omsider har innsett det samme, og kommer og tar den bort.

Er litt dumt at beste plasseringen er i dagligstuen, men denne plasseringen vil bidra til å spre varmen best mulig. Skal komme med en liten skisse, så kan dere kommentere dette selv.

Har ogsÃ¥ registrert at Nocriaen har ganske hyppig avisning, men om den leverer god  nok varme, blir forsÃ¥vidt dette underordnet.

\\J

« Senast ändrad: 09 februari 2010, 00:45:11 av johnny_3x »

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Jag förstår Johnny men vill du ha tyst maskin verkar mitsubishiägarna nöjda med detta och mitsu känns riktigt rejält!
Ta isÃ¥fall en VABH FD 35 som du själv tänkte, ger värme även när du behöver den, tysta maskiner vad det verkar.  Du valger inte feil huromhaver.

Tänk över det med ett extra värme alternativ också!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Oppdaterte innlegget mitt her nå med en skisse..

Er KUN 1. etg som trengs oppvarming.

\\J

Utloggad johnny_3x

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tråkiga nyheter med dina pumpar. De flesta förordar Fujitsu, Mitsubishi, Toshiba. Ingen kamin eller liknande? Det skulle vara bra att ha.

Joda.. jeg har en jøtul innbygnings-peis, som gir god varme, minuset med denne er at pipa står helt i enden av huset, ytterst i det ene hjørnet, altså en helt merkelig plassering i forhold til å spre varme.

Har i tillegg el-ovner (list-ovner) rundt godt fordelt.
« Senast ändrad: 09 februari 2010, 00:59:07 av johnny_3x »

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Det låter bra Johnny _3x extra värme bör man ha med luft/luftpump. Då är det Nocrian som gäller mycket effekt för litt peng Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Kan bara rekomendera Mits FD35 VABH, den är mycket tyst och bara luftljudet hörs.
Sen lämnar den 5,2KW i -7 & hela 4,3 KW i -15 & då fortfarande med cop 2,1.

Jag tror Nocria & FD-35 är i stort sett lika "starka", men till FD-35:s fördel så är det ME nyaste maskin och jag är säker på att mjukvaran/styrning är bättre med avfrostning och dom andra parametrarna.

Har en Toschiba RAS-10 också, mycket bra om man har litet värmebehov men lämnar för liten effekt vid kyla.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!