Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare för uppvärmning och v-vatten  (läst 6689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hej
har suttigt och klurat lite på om det är möjligt att seriöst bygga ett solfångar system som
fixar att värma ett hus ..säg från mars till i sept/okt

Felet är ju att man måste överdimentionera rejält med solfångare för att energin ska räcka till
tidig vår å sen höst, följd problemet blir ju att man får rejäl överkapasitet sommartid..

Går det genom att sätta fångarna i 80-90grader reglera ner effekten till en normal nivå ?
eller att man sätter upp markiser på sommaren

det är ju på våren oå hösten jag vill ha in maximalt med effekt på sommaren finns det ju
i överflöd av solstrålning så då kvittar det ju lite om jag tappar effekt

å löns det säg att jag sätter upp 2x mer solfångare än jag tänkt,kommer det att funka
eller behöver jag sätta upp 3-4x mer paneler än normalt



« Senast ändrad: 28 mars 2009, 07:03:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Adoby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Himma
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2009, 18:26:09 »
Hur du än gör så blir det ett stort överskott på värme under sommaren.

Det du enkelt kan göra är att optimera driften för vår och höst, precis som du säger. Ställ upp solfångarna lite extra så ger de mer när solen står lågt. Och alltså mindre när solen står högt och du inte behöver värmen.

En annan känd variant är att utnyttja överskottet för att ta överskottet och ladda borrhål som man har anslutet till en bergvärmepump. Tydligen skall man kunna säsongslagra en del värme på det sättet. Men hur bra det fungerar kan nog vara ganska olika. På många håll kommer nog grundvattnets rörelse att eliminera nyttan. Men detta utnttjas idag för lite större anläggningar:

http://miljonytta.se/byggnader/lagring-av-varme-och-kyla-under-markytan/

Men det finns de som provar i liten skala också:

http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/pa-gullo-later-solen-varma-berget.aspx?menu=3179&area=&category=47&std=false

En ännu mer exotisk variant, i samband med nybygge, är att bygga ett säsongslager. Då bygger man på en kulle och isolerar och dränerar marken runt huset. Man bygger en form av "paraply" runt huset så att inte vatten tränger ner och så att man isolerar en del. Sedan trycker man ner överskottsvärmen från solvärmen under sommaren där. På vintern tar man upp värmen igen, eventuellt via en värmepump. Det skall vara ett STORT säsongslager med relativt små temperaturskillnader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seasonal_thermal_store (Se även referenserna till denna artikel!)

Denna byggnadsmetod är nog egentligen enda sättet att verkligt effektivt utnyttja solfångare för att värma ett hus året om hos oss. Men det liknar ju inte riktigt hus som vi är vana vid. Jag vet inte om det finns exempel på sådana hus i Sverige, men i USA finns en del. Även i kallare klimat än vårat...
25kW Orlan Panna. TS 1500 liter med solslinga. 10 m kulvert. Grundfos Alpha 2. Termomatic CBJ Shuntautomatik. 2 kakelugnar och vedeldad köksspis. 15l elektrisk vvb. Egen ved. Hyfsat isolerad äldre träkåk på landet. Värmer sällan hela huset. 18 grader är onödigt varmt. Smålänning... Planer på solvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2009, 18:59:06 »
En annan känd variant är att utnyttja överskottet för att ta överskottet och ladda borrhål som man har anslutet till en bergvärmepump. Tydligen skall man kunna säsongslagra en del värme på det sättet. Men hur bra det fungerar kan nog vara ganska olika. På många håll kommer nog grundvattnets rörelse att eliminera nyttan. Men detta utnttjas idag för lite större anläggningar:


Det fungerar inte att lagra värme i ett borrhål till vintern. När sommaren kommer och man slutar ta ut värme från borrhålet återgår temperaturen snabbt tillbaka till en temperatur nära utgångsläget. Samma sak händer när man slutar tillföra värme, temperaturen i borrhålet går snabbt tillbaka till vad vad den var innan värmen tillfördes.

Värmelager bestÃ¥r av flera grunda borrhÃ¥l för att minimera ytan som avger värme mot omgivningen i förhÃ¥llande till volymen berg som värms.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2009, 19:35:10 »
hej
kommer ej att bygga för att lagra energi med nått borrhåls system,då jag ställer mig väldigt
tveksam till att det funkar+ att kostnaden tyvär ochså är på tok alldeles för hög
det kommer alldrig att va ekonomiskt försvarbart.




Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2009, 21:41:57 »
Att lagra stora mängder energi för längre tid kan vi nog snabbt komma överens om är väldigt svårt för privatpersoner. Att överdimensionera och göra sig av med eller komma undan överskottet är vägen att gå.

Markiser är nog det enklaste sättet att dämpa överskottet men frågan är ju hur man bygger det så hanterbart som möjligt. Vägghängda paneler, helt i 90 grader med en normal markisinstallation över?
Själv har jag funderat på två andra alternativ.

Alt ett. om man kunde stänga av och dränera dom paneler man inte behöver under sommaren, men även det kräver en del prylar och manuell hantering. En bra lösning skulle dock göra det alternativet väldigt intressant då man helt skulle komma undan dumpning.

Alt. två. en sluten dumpning av värmen utan att tappa ut en massa vatten i avloppet. Det skulle kräva en större kylare, tex element eller liknande. Kanske en SYR-ventil-styrd bastu?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2009, 08:53:55 »
Hej

Bygg solfångaren i 80-90 graders vinkel med en skuggande "keps" över. På sommaren när solen står högt skuggas en del av energin bort samtidigt som den projicerande ytan blir mindre. Samma tänk hittar man i passivhus med stora fönster åt söder och ett utskjutande tak över. Markiser och annat känns krångligt, kommer säkert att krångla.

Bygg plana solfångare. En plan solfångare som ligger i skugga fungerar som kylning. Det kan räcka att du skuggar bort 1/3 av ytan med kepsen för att få det hela att fungera perfekt. Det enda problemet jag ser är att givaren inte får ligga i skugga.

Jag hade nog behövt minst dubbla min nuvarande yta för att få det att funka, men mitt hus är hyfsat isolerat. Att värma dåligt isolerade hus med solenergi är väldigt svårt.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #6 skrivet: 15 april 2009, 19:02:54 »
Om du kan få upp väldigt höga temperaturer så kan du ju alltid använda en stirlingmotor och producera lite el under sommaren ;), annars har du iaf :) sveriges största kaffekokare på taket.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #7 skrivet: 15 april 2009, 21:20:10 »
Gräv ett stort hÃ¥l i backen, lägg dit en pressening och fyll med vatten, sen kan du värma den med överskottsvärme.  Där har du en lowbudget pool
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #8 skrivet: 27 april 2009, 15:34:02 »
Solen laddar VVB hela dagen, ca 200-300Liter vatten, bra värmebuffert för molniga dagar, var inne på att lägga svart plastslang på taket, i varje "dal" på taket, blir många meter..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångare för uppvärmning och v-vatten
« Svar #9 skrivet: 29 april 2009, 08:35:03 »
Jag studerar till "Solenergitekniker med biobränslekompetens" och en av våra lärare som är grundaren till www.solentek.se visade oss bilder på ett hus som finns någonstans i Österrike. Det huset var helt självförsörjande med varmvatten och värme året runt, som någon har skrivit här så hade han självklart massor med solfångare och dessutom en jättestor ackumulatortank, den var säkert minst 30-40m3 om inte mer, tyvärr har jag dock inte tillgång till bilderna.



///Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!