Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft-värmepump i Lappland?  (läst 8423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per G L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/luft-värmepump i Lappland?
« skrivet: 08 december 2006, 13:05:04 »
Hej

Planerar att skaffa en luft/luft-värmepump till fritidshuset i Rusksele (Lappland) och har nu gått igenom det mesta av Värmepumpsforums olika inlägg. Känner ändå att jag behöver ställa några frågor till er som har använt LLVP en tag.
Det finns ju vissa problemomrÃ¥den  :-\:

> Kylan. Förra vintern var det som kallast -37°C. Hur länge fungerar pumpen och vad händer sedan?

> Avstånd. Bor i Umeå och har ca 17 mil till stugan => Man är inte där jämt och kan se till saker och ting. Vad kan hända som akut måste fixas så att inte grejerna går sönder? Vi åker till stugan oxå på vintern, men inte när det är som kallast. Vi har direktel i stugan idag och detta får naturligtvis bli kvar som backup om vp havererar.

> Braskamin. Förstår att kombinationen LLVP poch braskamin är lysande, men läste oxå om problemen med att pumpen slår ifrån om det blir för varmt. Skall man placera innedelen lite lägre på väggen för att minska risken att kaminvärmen slår ut den?

> Storlek på pump. Funderar på att skaffa en ett nummer för stor pump, så att den klarar kylan bättre. Stugan är på 80m2 och har en mycket öppen planlösning. Visst borde en ras 10 fungera bra?

Vad tror ni om detta?
NIBE Fighter 1115-15. Sekelskifteshus utanför Umeå. Värmer 300 m2 boyta samt 100m2 källare. Tidigare förbrukning: 71 000 kWh + drygt 1 m3 olja. Nu total elförbrukning inkl hushållsel (2 vuxna + 2 barn) ca 28 000 kWh. En del av vinsten beror oxå på ombyggt värmesystem.
Planerar nu att skaffa Luft/luft-vp till fritidshuset i Rusksele (Lappland)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2006, 13:44:12 »
Eftersom du ska ha pumpen i ett fritidshus som du besöker lite sporadiskt så skulle jag rekomendera dig att köpa en pump som har automatisk filterrengöring. För har du dåligt rengjorda filter kommer du att tappa mkt effekt och då även besparing.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 13:47:17 »
Toshibapumparna ska enligt spec gå ner till -25º. Tydligen, enligt Ventilationsutveckling, så fortsätter den att gå även om det blir kallare. Om inte jag minns fel hävdar de att Toshiba RAS B-13 ger 1.3 KW vid -29º. -37º är väl lite väl kallt kanske... Ring och kolla med Ventilationsutveckling vad de säger.

Vet inte vad du vill ha för temp inne, men sätt elementen på säg 4º kallare än LVPn (som du kanske har ställt på 21º). Då går de in bara vid absolut behov.

Vad gäller braskamin är Toshiban perfekt till detta då den om man ställer på fast fläktläge (t ex 2 eller 3) inte stannar när det blir varmt utan bara blåser luft - bra för cirkulationen av braskamninens värme.
Sätter man LVPn pÃ¥ Auto och t ex 21º blir det problem, dÃ¥ börjar den kyla ner braskaminens tillskottsvärme vid 22-23º...  ;) - inge bra!

Angående storlek på LVP tror jag att RAS B-10 kommer att funka bra. Skulle inte vilja säga att den är ett nummer för stor, snarare perfekt. Ett nummer för stor är däremot RAS B-13, anser jag, men den skulle också funka. Då har du lite mer resurser.

Sen har Krister en poäng i att automatisk filterrengöring är en bra idé, särskilt för fritidshus. Det beror ju iofs lite på hur ofta du är på plats i fritidshuset. Men normalt ska filtrena rengöras en gång varannan vecka. Vad jag vet är det bara Fujitsu Nocria-serien och Panasonic AC-Robot-serien som har automatisk filterrengöring, men jag kan ha fel. Troligen är fler tillverkare på gång. Toshiba kommer efter vad jag har hört med en version med denna funktion bortåt Q4 i år.

Lycka till med ditt val! Återkom gärna och berätta...
« Senast ändrad: 08 december 2006, 15:23:51 av aine72 »
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2006, 14:30:00 »
Toshibapumparna ska enligt spec gå ner till -25º. Tydligen, enligt Ventilationsutveckling, så fortsätter den att gå även om det blir kallare. Om inte jag minns fel hävdar de att COP = 1 vid -29º för Toshiba RAS B-13. -37º är väl lite väl kallt kanske... Ring och kolla med Ventilationsutveckling vad de säger.

Vet inte vad du vill ha för temp inne, men sätt elementen på säg 4º kallare än LVPn (som du kanske har ställt på 21º). Då går de in bara vid absolut behov.

Vad gäller braskamin är Toshiban perfekt till detta då den om man ställer på fast fläktläge (t ex 2 eller 3) inte stannar när det blir varmt utan bara blåser luft - bra för cirkulationen av braskamninens värme.
Sätter man LVPn pÃ¥ Auto och t ex 21º blir det problem, dÃ¥ börjar den kyla ner braskaminens tillskottsvärme vid 22-23º...  ;) - inge bra!

Angående storlek på LVP tror jag att RAS B-10 kommer att funka bra. Skulle inte vilja säga att den är ett nummer för stor, snarare perfekt. Ett nummer för stor är däremot RAS B-13, anser jag, men den skulle också funka. Då har du lite mer resurser.

Sen har Krister en poäng i att automatisk filterrengöring är en bra idé, särskilt för fritidshus. Det beror ju iofs lite på hur ofta du är på plats i fritidshuset. Men normalt ska filtrena rengöras en gång varannan vecka. Vad jag vet är det bara Fujitsu Nocria-serien och Panasonic AC-Robot-serien som har automatisk filterrengöring, men jag kan ha fel. Troligen är fler tillverkare på gång. Toshiba kommer efter vad jag har hört med en version med denna funktion bortåt Q4 i år.

Lycka till med ditt val! Återkom gärna och berätta...


Har Toshiban den funktionen? Trodde den var som panasonicen och de flesta andra vp att den varvar ner fläkten oavsett att den är inställt på manuell iom att kompressorn reglera ner effekten när den känner av att värmen ökar av tex en kamin som värmer. På tex panasonic he-12 kan man köra fläkten manuellt då man tex eldar i kaminen men då måste man komma ihåg att ändra tillbaka sen om man vill att den ska köra värme igen. Men om toshiban kan köras med manuell fläkt utan att den reglerar ner den själv vid kamineldning och man inte behöver ändra något för att den ska börja värma igen när kaminen slutat ge värme så är det ju superbra.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Per G L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2006, 14:57:47 »
Tack för era kommentarer!
Är det inte så att Toshiba med nya Daikin-delen oxå fixar automatisk filterhantering, tyckte jag fattade så av den tyska Toshiba-hemsidan.
NIBE Fighter 1115-15. Sekelskifteshus utanför Umeå. Värmer 300 m2 boyta samt 100m2 källare. Tidigare förbrukning: 71 000 kWh + drygt 1 m3 olja. Nu total elförbrukning inkl hushållsel (2 vuxna + 2 barn) ca 28 000 kWh. En del av vinsten beror oxå på ombyggt värmesystem.
Planerar nu att skaffa Luft/luft-vp till fritidshuset i Rusksele (Lappland)

Utloggad Per G L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2006, 15:17:01 »
Jag skrev fel om ni märkte det, den nya modellen nedan har enligt den tyska Toshiba-hemsidan automatisk rening

RAS-B10GKVP/GAVP-E Wandgerät 2,5/3,2 kW kühlen/heizen DAISEIKAI 2 RoHS R410A
NIBE Fighter 1115-15. Sekelskifteshus utanför Umeå. Värmer 300 m2 boyta samt 100m2 källare. Tidigare förbrukning: 71 000 kWh + drygt 1 m3 olja. Nu total elförbrukning inkl hushållsel (2 vuxna + 2 barn) ca 28 000 kWh. En del av vinsten beror oxå på ombyggt värmesystem.
Planerar nu att skaffa Luft/luft-vp till fritidshuset i Rusksele (Lappland)

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2006, 15:20:47 »
Tack för era kommentarer!
Är det inte så att Toshiba med nya Daikin-delen oxå fixar automatisk filterhantering, tyckte jag fattade så av den tyska Toshiba-hemsidan.
På min fråga svarade Toshibas säljare att introduceringen av den modell som har automatisk filterrengöring kommer till Sverige först under Q4.
 
Citat från: Northkingen
Men om toshiban kan köras med manuell fläkt utan att den reglerar ner den själv vid kamineldning och man inte behöver ändra något för att den ska börja värma igen när kaminen slutat ge värme så är det ju superbra.
Japp, det är kanonbra. Jag kommer att testa detta när det blir dax för nästa brasa... Detta nämnde både säljaren och installatören. Såsom jag fattade det kommer fläkthastigheten vara konstant (t ex läge 2) och den slutar "spruta" ut värme. Det är väl termostaten som styr när det ska börja skickas ut värme igen...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2006, 15:48:03 »
Tack för era kommentarer!
Är det inte så att Toshiba med nya Daikin-delen oxå fixar automatisk filterhantering, tyckte jag fattade så av den tyska Toshiba-hemsidan.
På min fråga svarade Toshibas säljare att introduceringen av den modell som har automatisk filterrengöring kommer till Sverige först under Q4.
 
Citat från: Northkingen
Men om toshiban kan köras med manuell fläkt utan att den reglerar ner den själv vid kamineldning och man inte behöver ändra något för att den ska börja värma igen när kaminen slutat ge värme så är det ju superbra.
Japp, det är kanonbra. Jag kommer att testa detta när det blir dax för nästa brasa... Detta nämnde både säljaren och installatören. Såsom jag fattade det kommer fläkthastigheten vara konstant (t ex läge 2) och den slutar "spruta" ut värme. Det är väl termostaten som styr när det ska börja skickas ut värme igen...



Ok funkar det så är det ju en kanonbra funktion för alla kaminägare som vill ha hjälp med värmespridningen av vp:n utan att behöva ändra några inställningar.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2006, 16:10:16 »
Jag skulle köpa en Sanyo EHN eller annan värmepump som stänger av sig själv när det blir för kallt.

Att behöva åka iväg 17 mil för att slå av värmepumpen när de lovar en vecka med -30°C skulle jag inte vilja göra i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2006, 16:17:54 »
....eller så köpa telestyrning till pumpen och starta och stänga av den som det behagar såvida det finns indragen telefon i stugan.


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2006, 16:46:53 »
Automatisk filterrengöring behövs ej.

Inget damm i luften i fritidshuset när det ej är människor där.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2006, 17:53:45 »
står luften still då Sc:,h

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2006, 18:18:53 »
Automatisk filterrengöring behövs ej.

Inget damm i luften i fritidshuset när det ej är människor där.



Utveckla.......




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2006, 18:51:37 »
Var skulle dammet komma från om ingen är där?

Damm är ju ingen beståndsdel av luften, det skapas av mänsklig verksamhet, kläder, sängkläder o.s.v. som dammar när man rör sig i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/luft-värmepump i Lappland?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2006, 00:14:46 »
Var skulle dammet komma från om ingen är där?

Damm är ju ingen beståndsdel av luften, det skapas av mänsklig verksamhet, kläder, sängkläder o.s.v. som dammar när man rör sig i huset.


Nja det där lät ju konstigt om jag skulle storstäda huset och sedan drar på semester 4 veckor garanterar jag att det finns damm inne i huset på golv osv....om det beror på att dammet dras in via ventilationen eller vad det nu kan vara vet jag inte men att det är dammigt det kan jag garantera.
Förmodligen borde ju även en fritidbostad oxå ha någon slags ventilation.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!