Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stamledning och fler radiatorer  (läst 2483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1971

  • Gäst
1971
Stamledning och fler radiatorer
« skrivet: 20 oktober 2004, 21:34:12 »
Jag har en fråga angående anslutning av nya radiatorer.  
 
Vi har en bergvärmepump och tvårörs radiatorsystem bestående av 3 stamledningar (totalt 6 ledningar…). Min frågor:  
- Är viktigt att effektutaget är lika stort i respektive stam dvs att antalet radiatorer i respektive stam är lika (under förutsättninga tt de har samma effekt etc.)?  
- Hur påverkas värmepumpens verkningsgrad och gångtid vid ojämn fördelning?
 
Anledningen till att jag frågar är att jag har planer att utöka systemet och det enklaste sättet att föra detta” rördragningsmässigt” är att koppla till radiatorerna på en av stammarna vilket medför en ojämn fördelning.  
 
Tack på förhand!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Stamledning och fler radiatorer
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2004, 21:59:34 »
jag har 3 stammar från min pump & det är inte lika många radiatorer på stamarna (stam 1 har 8 radiatorer, stam 2 har 9 radiatoret & stam 3 ha en radiator)

jag har strypt in flödet så jag fått sama tempratur i radiatorerna. vattnet får altså lika trökt att rinna i de tre stammarna, gör man inte så så tar vattnet lättaste vägen & struntar i att rinna i dom övriga radiatorerna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!