Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter + tank  (läst 4282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

/B

  • Gäst
/B
Inverter + tank
« skrivet: 25 mars 2016, 07:20:06 »
Jag vilja ha reda på hur en tank för flödesutjämning skall kopplas? 3 eller 4 anslutningar (ref till OEM kopplingsbild)?
Fråga 2 är vilken storlek, räcker 100L eller 200L eller vad? (Vi snackar adaptiv inverter)
Var skall en slinga för vv sitta?
Vilket fabrikat art nr?
Värme läckage?

Tack till ni som vet!
/B

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter + tank
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2016, 10:25:55 »
Jag skulle koppla med 3 anslutningar välja en 200 liters och vv slingan om den är tänk som förvärmning hamnar nånstans i tanken. Vad är adaptiv inverter ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Inverter + tank
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2016, 11:13:43 »
Vilket flöde ger cirkpumpen vid mineffekt,
Räcker det flödet för att cirkulera vattnet till den sämst placerade radiatorn i systemet?

Vilket flöde ger cirkpumpen vid maxeffekt,
Klarar radiatorkretsen det flödet utan problem?

Kan du svara ja på båda frågorna behöver du ingen tank.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverter + tank
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2016, 11:50:12 »
Jag tror /B tittar på en Nibe 1255 6 kW.

Är den då deltaT-styrd för 7°, så lär han inte ha mycket flöde på min-effekt.

Om min-effekt är 1,5 kW och deltaT är 7°, så flödar 0,05 l/s från värmepumpen.
Det flödet räcker inte till alla radiatorer och golvslingor.

Därav behovet av en extern cirkpump efter en tank eller bypass.



Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Inverter + tank
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2016, 12:10:59 »
Vilket flöde ger cirkpumpen vid mineffekt,
Räcker det flödet för att cirkulera vattnet till den sämst placerade radiatorn i systemet?

Vilket flöde ger cirkpumpen vid maxeffekt,
Klarar radiatorkretsen det flödet utan problem?

Kan du svara ja på båda frågorna behöver du ingen tank.
Det här inlägget blev lite "goddag yxskaft" därför att det var menat att hamna i en annan tråd. sorry.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter + tank
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2016, 16:41:43 »
Om nu någon tror på nåt jag skriver längre så vill jag mena att du klarar dig bra med en bypass och en extern cirkpump om du köper en inverter.
Vill du nödvändigt ha en arbetstank så klarar du dig lätt med minsta möjliga, typ 100 liter.
Den kommer att ge värmepumpen lite bättre driftsförhållande den tid på året när inverterns lägsta uteffekt är onödigt hög, så du får lite längre gångtider.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Inverter + tank
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2016, 00:01:59 »
Hej Rickard!
Förringa inte dina kunskaper! Själv mycket tacksam för den hjälp som jag dagligen njuter av med konvertering till lågtemp.system och kunna utnyttja LVVP(on/off) till det bästa, även om det inte är en inventerpump med massa extra påhäng om jag också vill ha varmvatten.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

/B

  • Gäst
/B
SV: Inverter + tank
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2016, 05:31:56 »
Jag skulle koppla med 3 anslutningar välja en 200 liters och vv slingan om den är tänk som förvärmning hamnar nånstans i tanken. Vad är adaptiv inverter ?

Om man nu har en inverter så kör man på börvärdet, inte över eller under , "anpassar sig".
Förvärmning ja, Någonstans? Menar du att tempen är samma i tanken?
Vad skiljer 3 mot4? Jag såg i den andra tråden en hänvisning till en viessmann 200l det var 2 anslut upptill och 2 nedtill och en tom tank, verkade som allt bara blandas runt ? Koppla 3 med T blir nästan samma som 4, jag förstår inte. Tänkte som Lexus så en 1.5-6 men såg sedan att det kommer nästa månad 3-12 som alt, så första och andra skälet är flödesutjämning tredje förvärm och då fjärde kanske ochså längre drift under 3kw om jag väljer denna.
Har någon något specifikt förslag på fabrikat?

/B

  • Gäst
/B
SV: Inverter + tank
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2016, 05:51:02 »
Om nu någon tror på nåt jag skriver längre så vill jag mena att du klarar dig bra med en bypass och en extern cirkpump om du köper en inverter.
Vill du nödvändigt ha en arbetstank så klarar du dig lätt med minsta möjliga, typ 100 liter.
Den kommer att ge värmepumpen lite bättre driftsförhållande den tid på året när inverterns lägsta uteffekt är onödigt hög, så du får lite längre gångtider.
Tack för svar. Dock frågade jag Nibe om detta, deras svar var tvärtemot vad du skriver här. Jag såg oxå Cougar skrev andra tråden om "norra Europas dyraste on off".

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Inverter + tank
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2016, 09:17:57 »
Enligt nibe rekomendationer så är det precis som Rickard skriver.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter + tank
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2016, 09:32:59 »
Jag blev rekommenderad också av Nibe att inte installera en tank till deras inverter 12kW. Jag kommer gå i mot deras rekommendationer i den frågan. Jag tycker inte det är så mycket extra pengar och plats finns.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

/B

  • Gäst
/B
SV: Inverter + tank
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2016, 09:41:54 »
Enligt nibe rekomendationer så är det precis som Rickard skriver.

Tack för svar.
 Finns detta skrivet i nÃ¥gon installations manual eller liknande. Var det nibes support eller nibes Ã¥terförsäljare som svarade? Vad var det bypassen skulle lösa i ditt fall?

/B

  • Gäst
/B
SV: Inverter + tank
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2016, 09:59:19 »
Jag blev rekommenderad också av Nibe att inte installera en tank till deras inverter 12kW. Jag kommer gå i mot deras rekommendationer i den frågan. Jag tycker inte det är så mycket extra pengar och plats finns.

Tack för svar
Skall du köpa en Nibe tank. Vet du hur den bör kopplas in?
NÃ¥got annat extra du lagt till

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter + tank
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2016, 12:47:09 »
Tack för svar
Skall du köpa en Nibe tank. Vet du hur den bör kopplas in?
NÃ¥got annat extra du lagt till

Om det blir en Nibe VP så blir det en Nibe tank också. Väljer jag en Viessman eller Daikin så hoppas jag dessa också har en tillhörande arbetstank. (Dessa det står i mellan) Har inte bestämt mig en för märke. Jag nojjar fortfarande för Nibe då min befintliga panna har det varit problem med ex antal växelventiler samt att VVB gick sönder på 10:e året. Tyckte supporten var sådär då.

Jag vet inte hur tanken ska installerad. Förhoppningsvis hittar jag en skicklig installatör som vet. Annars blir det att plugga på.
« Senast ändrad: 26 mars 2016, 12:49:34 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Inverter + tank
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2016, 13:09:47 »
Det finns exempel och rekomendationer i manualen.
Har du en liten fyllnadsmängd eller fläktkonvektor element så rekomenderas utfyllnadstank och storleken beror på behovet.
En bra installatör vet vad du behöver i enlighet med tillverkarens rekomendationer.
Sen kan man givetvis ha tankar och annan utrustning som förbättrar driften, men då finns fler parametrar att justera in.
Då krävs det en duktig installatör och lite mer av dig som driftar anläggningen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!