Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa luftvatten-pump med fjärrstyrning?  (läst 1027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad astrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Bästa luftvatten-pump med fjärrstyrning?
« skrivet: 28 november 2020, 23:14:30 »
Vi bygger ny stuga på Öland och kommer bygga ett system med golvvärme och nån form av luftvatten-pump. Eftersom detta är ett fritidsboende och vi annars bor rätt många mil bort, så är det viktigt att kunna övervaka temperaturen i huset och även höja temperaturen innan ankomst osv. Inget fast bredband finns, så det blir antingen nån form av mobilt bredband, SMS-lösning eller liknande. Så, vad ska man ha...?

Vi har sen tidigare bra erfarenheter av Nibe. Deras lösning verkar heta Uplink. Vid en snabb koll på https://www.nibeuplink.com/FAQ blir jag mest förvirrad, och varför ett separat system för S-serien?: https://myuplink.com/. Den sidan låg dessutom nere nyss. Tittar man på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nibeuplink.android&hl=sv så har Appen bara fått 2 stjärnor. Hela detta med S-serien verkar förövrigt lite förvirrande. Eller är jag onödigt hård nu?

Ett annat alternativ är Husdata, som jag också har erfarenhet av. Men lite begränsat vilka pumpar den stödjer, och inte jättebilligt.

Eller borde man skippa Nibe och titta på nåt helt annat märke?

Mvh,
Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa luftvatten-pump med fjärrstyrning?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 12:08:03 »
Jag kör med "gamla" Nibe uplink i mitt fritidshus och det funkar som det ska.
Jag har hört att nya till S-serien inte är lika driftsäkert, men vet inte varför?
Det verkar fortfarande gå att köpa icke-S modellerna till innedelar som passar med F2120.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!