Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?  (läst 3690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« skrivet: 18 november 2017, 16:44:44 »
En riktigt n00b-frÃ¥ga...  efz stÃ¥lrör 18mm - Purmos V4 radiatorer med RAK4-fördelare (rören gÃ¥r bakom elementen ovanför underkant). Purmos anvisningar är: hand-dra fördelarens muttrar (för rör-anslutningarna) tills det tar stopp, dra därefter 3/4-varv med nyckel. Inte faen blir det tätt.. Trycker med 1,3 bar luft i systemet och det sjunker - 100 liter komprimerad luft gÃ¥r ner till 0 bar pÃ¥ 40 sek. Penslar sÃ¥pvatten och snart sagt alla fördelare läcker. Är det bara att mosa pÃ¥ tills det blir tätt?
Rörisar som jag sett, har biffiga överarmar kanske av en anledning?
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2017, 16:51:18 »
Man behöver i alla fall inte dra det man orkar på en sån vek koppling men lite kraft går det ju åt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2017, 16:56:04 »
Sökte på locher-pasta på forumet för jag har använt det på dom få klämringskopplingar jag har i systemet, främst för att det smörjer och underlättar att dra om man är en tunnis som jag. DOM är täta i alla fall...
Kanske ska ta och smörja kona och gängor lite och se om det går lättare att få tätt då??
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2017, 18:59:55 »
Det är märkligt att VVS-branschen envisas med att speca åtdragning av kopplingsmuttrar i antal varv (eller delar av varv). I alla andra branscher där klämrings- eller liknande kopplingar används (kylteknik, hydraulik, dieselteknik mm) är det åtdragning med momentnyckel till ett bestämt moment som gäller.

Smörjning av gängor och andra glidytor är aldrig någon dum idé.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2017, 19:33:31 »
På kopparrör ska man ju ha stödhylsa, annars blir det säkert som amen i kyrkan inte tätt hur mycket du än tar i.
Ska inte stålrören ha den förstärkningen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2017, 08:41:47 »
Jag skulle montera Vatette klämringskoppling 28 mm på rörgenomföring genom en timmervägg.
Tittade på monteringsinstruktionerna från Gustavsberg och en bild på rörkoppling i genomskärning visade att mässingsringen gjorde "inskärning" i röret. (Som i kopparrör, där man får såga ett spår tvärs över ringen samt spräcka den för att få bort den..) Eftersom jag är noggrann (läs: petig..) så skrev jag till supporten och frågade om instruktionen och bilden verkligen gällde även för stålrör?

Då fick jag till svar att jag skulle läsa instruktionen. Den instruktion som jag hänvisade till i min fråga. Jag blev sur och försökte ställa frågan igen men som till en minderårig. Supportmänniskan på Gustavsberg tyckte jag var "otrevlig" och skickade min fråga till sin chef. Vilken skickade en kopia av den instruktion jag hänvisat till men med pedagogiska, röda understrykningar. Sammantaget så undvek man alltså att svara på själva frågan, vilken var: gör verkligen kompression av ringen spår även i efz stålrör så som bilden i instruktionen visar?
Jag bedömer Gustavsbergs support och dess chef som redundanta samt
Jag använder inte stödhylsa i stålrör. Dom är tillräckligt motståndskraftiga mot mekanisk påverkan av t.ex. klämringskopplingar...
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2017, 09:18:13 »
På kopparrör ska man ju ha stödhylsa, annars blir det säkert som amen i kyrkan inte tätt hur mycket du än tar i.
Ska inte stålrören ha den förstärkningen?

Mjuka och halvhårda kopparrör ska normalt monteras med stödhylsa, det behövs inte på hårda kopparrör, inte heller på slätändar av mässing som ska anslutas med klämringskoppling.
Men det finns många fall där mjuka kopparrör har monterats utan stödhylsa och det har ändå fungerat bra i många år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2017, 18:01:34 »
Hänger inte riktigt med...
Tittade på RAK4 bilden men finns där verkligen en kona?
Hittade ingen info om det kommer med mutter och ring

Oberoende så använder jag inte klämringskopplingar till zinkade stålrör, inte tillåtet enligt finsk byggnorm
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad nilblo

  • Ja du..den dagen jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2017, 21:40:18 »
Det finns mutter och kona upp till 18 mm rör. Med 18 mm måste elementet monteras med distanser bakom upphängnings-linjalerna för att man skall kunna dra muttern. Undrar varför man inte kan få ha
klämringskopplingar på efz stålrör i Finland? Det går i alla fall att få tätt om man smörjer med t.ex
Locherpasta. Har jag nu lärt mig...
Nibe 1255-12cu
210m borrhål varav 197 aktivt.
90 liter radiatorsystemvolym,
kommer att utökas med ytterligare
25 lit. kulvert & radiatorer i annan
byggnad. Kulverten redan dragen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2017, 22:03:13 »
Jag kan tänka mig att finnarna förstår att zinkskiktet kan dels vara ojämt tjockt och dels lossna när man drar åt klämringen...i båda fallen kan det leda till läckage och det andra korrosionsrisk när zinkskiktet inte längre fäster vid stålet.. Kopparrör har inte något pålagt ytskikt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Mutter + kona, dra för kung och fosterland?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2017, 08:57:49 »
Jag skulle montera Vatette klämringskoppling 28 mm på rörgenomföring genom en timmervägg.
Tittade på monteringsinstruktionerna från Gustavsberg och en bild på rörkoppling i genomskärning visade att mässingsringen gjorde "inskärning" i röret. (Som i kopparrör, där man får såga ett spår tvärs över ringen samt spräcka den för att få bort den..) Eftersom jag är noggrann (läs: petig..) så skrev jag till supporten och frågade om instruktionen och bilden verkligen gällde även för stålrör?

Då fick jag till svar att jag skulle läsa instruktionen. Den instruktion som jag hänvisade till i min fråga. Jag blev sur och försökte ställa frågan igen men som till en minderårig. Supportmänniskan på Gustavsberg tyckte jag var "otrevlig" och skickade min fråga till sin chef. Vilken skickade en kopia av den instruktion jag hänvisat till men med pedagogiska, röda understrykningar. Sammantaget så undvek man alltså att svara på själva frågan, vilken var: gör verkligen kompression av ringen spår även i efz stålrör så som bilden i instruktionen visar?
Jag bedömer Gustavsbergs support och dess chef som redundanta samt
Jag använder inte stödhylsa i stålrör. Dom är tillräckligt motståndskraftiga mot mekanisk påverkan av t.ex. klämringskopplingar...
Jag har oxå dåliga erfarenheter av Vatette´s support, eller vad man skall kalla det för. Jag hade en 16pex/M22 koppling som jag drog mot en radiator och alupex. Den började läcka knappt 2 veckor efter den var monterad. Jag Vet att jag drog ordentligt. Har trots allt 40år i branchen så jag vill nog påstå att jag "känner" när det är tätt. Efter ca 2 veckor gick det att dra ytterligare drygt ett halvvarv.
Jag skickade 2 konor till Vatette. En var tydligt märkt med röd tusch.
Dom hänvisade till monteringsanvisningen och ett typgodkännande på en koppling med R15 gänga. Jag påstod då att typgodkännandet och monteringsanvisningen inte är relevant eftersom radiatorkopplingen är mer fingängad och därmed inte komprimerar konan lika mycket som med R gängan. Fick svaret att "jodå det gäller".
Den som stoppat i en VA-pexkona i ett alupexrör vet att den glappar betänkligt i röret Och att få o-ringen att halka snett är tamejfan omöjligt, ens om man vill och verkligen försöker. Men den är godkänd för pex och alupex, och skall dras 2 varv, oavsett gängstigning.
Svaret på konorna då? Jo jag fick tillbaka en bild där ena konan var klyvd och som visade att o-ringen hade hamnat på snedden. Jag frågade då vilken kona det var? "Den ena". Jamen vilken? Den märkta eller den utan märkning? "Öhhhhhh märkning"??? Jag vill nog tro att den bilden gått i repris. Så om någon råkat ut för samma så hör gärna av er.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!