Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget varmvatten i diskmaskinen!  (läst 29010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Inget varmvatten i diskmaskinen!
« skrivet: 21 januari 2012, 20:16:36 »
Ok, kanske fel forum, men alla är ju så duktiga här så jag kanske kan få hjälp igen :)
Varför är det inget varmvatten i diskmaskinen helt plötsligt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2012, 20:43:01 »
Är diskmaskinen kopplad till varmvattnet, eller värmer den det själv?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2012, 21:08:52 »
DÃ¥ har nog elementet gett upp
är den någorlunda modern borde den larma för det?
går att byta men kanske dags att köpa nytt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad EmmaochJames

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2012, 21:42:14 »
Den har inte larmat för nåt i alla fall. Den värmer vattnet själv (eller ska göra...). Kan man byta elementet själv månne?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2012, 23:30:09 »
Min slutade värma vattnet ibland, jag bytte håll på på vattenspaken till diskmaskin så nu kör jag på VV istället, funkar det med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2012, 09:39:40 »
Är man lite händig kan man byta elementet själv, när man köper nytt element ska man samtidigt köpa ny packning för elementet. Är maskinen mer än 7 - 8 år ska man kanske tänka till två gånger innan man börjar reparera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2012, 07:02:19 »
på min gamla elektrolux fanns det en återställningsknapp under en gummiplugg på baksidan, kolla först så det inte är något sådant
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2012, 10:33:13 »
Har du möjlighet att ohmmäta värmaren så skall det förmodligen vara typ 0.2 till 1 ohms motstånd om det är helt.
Har du oändligt (eller väldigt högt) motstånd så är det trasigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2012, 10:55:05 »
Nja, jag skulle nog vilja påstå att normal resistans i ett sådant värmeelement är 25-30 ohm om det nominellt ska vara på 2 kW vid 230 V.
Men tänk på att det inte nödvändigtvis är just värmeelementet som är trasigt, det kan lika väl röra sig om någon krånglande termostat/överhettningsskydd, eller t ex en bränd kontakt i programverket. Om diskmaskinen har elektroniskt programverk så kan man vänta sig t ex dåliga lödningar vid relät eller triacen som styr värmen, det är i så fall lätt att reparera.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2012, 11:10:05 »
Känner du till en bra vitvarureparatör så brukar de kunna säga vad som är fel om du ringer dem och frågar, bara du vet fabrikat och modell samt hur gammal den är.
Nelab i Piteå har en gubbe som är ruggigt bra på att säga vad som är fel på olika modeller...
Båda jag och min bror har kunnat hålla liv i maskiner tack vare hans kunskaper.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2012, 16:23:32 »
Min slutade värma vattnet ibland, jag bytte håll på på vattenspaken till diskmaskin så nu kör jag på VV istället, funkar det med.

VV brukar ge rester i form av äggviteämnen som i sin tur kan ge en mattare yta på porslinet
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2012, 18:38:48 »
Plus att det förmodligen blir dyrare eftersom diskmaskinen vanligtvis bara värmer vattnet vid huvuddiskningen och sista sköljningen. Men, det beror ju på hur bliligt man värmer varmvatten och hur många 'kallsköljningar' maskinen brukar göra.
Dessutom kan det bli sämre diskat eftersom programmet brukar vara gjort så att den diskar under hela uppvärmningsfasen plus en kort tid när rätt temperatur har uppnåtts. Om vattnet är varmt från början så kan huvuddiskningen gå lite för fort.

Men, Carl verkar ju nöjd med resultatet, sÃ¥ om alternativet är att lägga ner nÃ¥gra tusen pÃ¥ en ny maskin sÃ¥ är det väl bara att köra pÃ¥  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2012, 19:14:09 »
Jag har under mer än 30 år kört diskmaskin på varmvatten och ALDRIG sett några negativa effekter. Varken av fastbrända äggviteämnen eller dåligt diskresultat. Inte en när jag eldade med ved och hade 60 grader på VV.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2012, 20:46:17 »
Det beror på att maskindiskmedel hydrolyserar smutsen, medan handdiskmedel löser upp smutsen med tensider.
Handdiskar man med för hett vatten så fastnar proteinerna på ytan och blir svåra att skrubba loss (dessutom är det obehagligt att handdiska i hetvatten), men under 40 ºC så brukar proteinerna inte bränna fast.
Maskindiskmedlet som hydrolyserar proteinerna löser dock upp dem ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Inget varmvatten i diskmaskinen!
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2012, 15:43:01 »
<överkurs>En annan sak kan ju också vara att även om maskinen är ansluten till varmvatten så kanske den inte får så varmt vatten (i alla fall i början) eftersom det tar ett tag innan varmvattnet kommer fram (om man inte har VVC eller just spolat varmvatten i kranen). Speciellt om man har en diskmaskin som kanske bara använder 10 liter totalt sett för en disk. Och som dessutom tar mer än 2 timmar på sig att diska. </överkurs>
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!