Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?  (läst 12214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikkarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • En gÃ¥ng CTC, alltid CTC!
Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« skrivet: 13 juni 2011, 22:41:02 »
Hej!
Jag har varit på några mässor och utställningar. Samt givetvis även kollar runt här på internet.

Enligt min åsikt, så är CTC:s nya vedpanna helt klart den bästa pannan på marknaden nu. Finns ingen som är i närheten både gäller kvalitet, samt effekt. Givetvis är den även snygg, fast kanske mindre viktigt i ett pannrum (om inte för frugan)

Men jag kan inte bestämma mig om jag ska beställa den med lamda styrning eller inte?

På Rinkaby Rör skiljer det ca 6 000:- mellan en med lamda styrning och en med utan. Vad är prisvärt tycker ni?

Baxi, värmebaronen etc, kalmarpannan. Efter lång undersökning så har jag har redan bestämt mig, så låt diskussionen handla om CTC V40.

Min far hade en CTC kombi panna i 30 Ã¥r, fungerade helt fantastiskt bra. SÃ¥ en gÃ¥ng CTC, alltid CTC  :)


Utloggad erikkarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • En gÃ¥ng CTC, alltid CTC!
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2011, 22:53:57 »
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-adHcF61z1o&feature=player_embedded[/youtube]

Hittade även en youtube film i ämnet. Tror detta är en med lamda styrning

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2011, 22:25:52 »
Den med lamda styrning har även inbyggd shuntstyrning så där spar man en slant ser ut att vara en fin panna men jag skulle nog helst haft en med större eldstad *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2011, 22:41:23 »
Jag tror inte du kommer Ã¥ngra dig om du beställer den med lamda. Beställer du utan sÃ¥ finns ju den risken  :)
Fast det är ju ännu en grej som kan gå sönder
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad erikkarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • En gÃ¥ng CTC, alltid CTC!
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2011, 23:32:24 »
Ja, det får bli med lambda styrning tror jag. Har varit även varit i kontakt med en annan som installerat en. Han var jätte nöjd med sin CTC V40 lamda :)

Vadför större eldstad? De är bara andra modeller med mindre verkningsgrad som behöver större eldstad för kunna få i mer ved för att kunna få ut samma effekt som CTC V40.

 Han beskriv det sÃ¥, att han endast i vintras behövde vara i pannrummet en gÃ¥ng per dygn trots de var minus 20 ute. Och dÃ¥ tÃ¥g ca 4 minuter med att fylla pannan. Sen skötte det sig själv. Det tycker jag verkar lÃ¥ta helt okej. Han hade ett system pÃ¥ 4 vattentankar pÃ¥ totalt 4m3 och de tog ca 3½ timmar frÃ¥n dess han tände, till hela systemet hade 80 * gradigt vatten pÃ¥ alla fyra tankar. (han beskrev det även som ett väldigt stort hus och ganska oisloerat vissa delar).

Med honom som referns känns de ganska givet trots allt. Återkommer när jag beställt och när isåfall den förväntas komma hem.
« Senast ändrad: 15 juni 2011, 23:34:17 av erikkarl »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2011, 23:49:16 »
Ja, det får bli med lambda styrning tror jag. Har varit även varit i kontakt med en annan som installerat en. Han var jätte nöjd med sin CTC V40 lamda :)

Vadför större eldstad? De är bara andra modeller med mindre verkningsgrad som behöver större eldstad för kunna få i mer ved för att kunna få ut samma effekt som CTC V40.

 Han beskriv det sÃ¥, att han endast i vintras behövde vara i pannrummet en gÃ¥ng per dygn trots de var minus 20 ute. Och dÃ¥ tÃ¥g ca 4 minuter med att fylla pannan. Sen skötte det sig själv. Det tycker jag verkar lÃ¥ta helt okej. Han hade ett system pÃ¥ 4 vattentankar pÃ¥ totalt 4m3 och de tog ca 3½ timmar frÃ¥n dess han tände, till hela systemet hade 80 * gradigt vatten pÃ¥ alla fyra tankar. (han beskrev det även som ett väldigt stort hus och ganska oisloerat vissa delar).

Med honom som referns känns de ganska givet trots allt. Återkommer när jag beställt och när isåfall den förväntas komma hem.

LÃ¥ter som lite för bra tror  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2011, 06:25:30 »
Ja inte fyller man man 4000L med ett ilägg med den pannan..
Jag har en innova med 135L eldstad och 2000L fyller man till 90 grader om man startar när tankarna är tomma.
Att han skulle göra det när det är minus 20 grader i ett stort hus är omöjligt.
Frågade du vad tankarna var i när han började elda?

Att ha ett större vedmagasin har bara fördelar. 2-3 % i verkningsgrad är inget du kommer märka.

Har du ett vedmagasin på 200L och tankar som kan ta emot ett fullt ilägg så får du mycket längre eldningsintervaller.
Är rätt många inklusive mig själv som lägger för stor vikt vid val av panna tidigt i planeringen.
Det som verkligen gör skillnad i ett ved system är utformningen av allt det andra.

Acktankar.. Hur stora.Hur bereder man varmvatten. Gör man inte rätt här så kan även den bästa pannan bli helt värdelös.

Men V40 är nog en bra panna. Kör pÃ¥ den du  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2011, 10:01:18 »
Efter att detta ämne blivit anmält för smygreklam har jag undersökt saken närmare, och kan konstatera att inlägget troligen har skrivits av en ingenjör anställd på CTC.

Hoppas pannan är bättre än denne ingenjörs moral när det gäller marknadsföring av produkter från sin arbetsgivare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2011, 12:01:59 »
Efter att detta ämne blivit anmält för smygreklam har jag undersökt saken närmare, och kan konstatera att inlägget troligen har skrivits av en ingenjör anställd på CTC.

Hoppas pannan är bättre än denne ingenjörs moral när det gäller marknadsföring av produkter från sin arbetsgivare.

Troligen därför samma fråga har varit uppe på www.bygghus.se och nu går inte den tråden att komma in på. Han fick ju lite mothugg i alla fall nästa Ctc kanske har större vedmagasin ;D.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2011, 12:12:28 »
Efter att detta ämne blivit anmält för smygreklam har jag undersökt saken närmare, och kan konstatera att inlägget troligen har skrivits av en ingenjör anställd på CTC.

Hoppas pannan är bättre än denne ingenjörs moral när det gäller marknadsföring av produkter från sin arbetsgivare.

Troligen därför samma fråga har varit uppe på www.bygghus.se och nu går inte den tråden att komma in på. Han fick ju lite mothugg i alla fall nästa Ctc kanske har större vedmagasin ;D.
Det blev oxÃ¥ anmält  ;)
Fast eftersom inläggen ligger kvar så har ju ts fått lite gratis reklam...
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 12:26:31 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2011, 13:24:43 »
Efter att detta ämne blivit anmält för smygreklam har jag undersökt saken närmare, och kan konstatera att inlägget troligen har skrivits av en ingenjör anställd på CTC.

Hoppas pannan är bättre än denne ingenjörs moral när det gäller marknadsföring av produkter från sin arbetsgivare.

Troligen därför samma fråga har varit uppe på www.bygghus.se och nu går inte den tråden att komma in på. Han fick ju lite mothugg i alla fall nästa Ctc kanske har större vedmagasin ;D.
Det blev oxÃ¥ anmält  ;)
Fast eftersom inläggen ligger kvar så har ju ts fått lite gratis reklam...

Tror inte all reklam är bra reklam.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2011, 13:49:38 »
En gÃ¥ng CTC, alltid CTC!  *roflmao*
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vedpanna CTC V40 med lamda styrning?
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2011, 18:40:11 »
min calmar är också bra, just nu eldar jag lite för golvvärmen. Nu lägger jag i varje kvart, då det är ved av ringa kvalite som jag eldar just nu
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!