Skrivet av: Perak
« skrivet: 22 november 2017, 08:57:49 »Jag skulle montera Vatette klämringskoppling 28 mm på rörgenomföring genom en timmervägg.Jag har oxå dåliga erfarenheter av Vatette´s support, eller vad man skall kalla det för. Jag hade en 16pex/M22 koppling som jag drog mot en radiator och alupex. Den började läcka knappt 2 veckor efter den var monterad. Jag Vet att jag drog ordentligt. Har trots allt 40år i branchen så jag vill nog påstå att jag "känner" när det är tätt. Efter ca 2 veckor gick det att dra ytterligare drygt ett halvvarv.
Tittade på monteringsinstruktionerna från Gustavsberg och en bild på rörkoppling i genomskärning visade att mässingsringen gjorde "inskärning" i röret. (Som i kopparrör, där man får såga ett spår tvärs över ringen samt spräcka den för att få bort den..) Eftersom jag är noggrann (läs: petig..) så skrev jag till supporten och frågade om instruktionen och bilden verkligen gällde även för stålrör?
Då fick jag till svar att jag skulle läsa instruktionen. Den instruktion som jag hänvisade till i min fråga. Jag blev sur och försökte ställa frågan igen men som till en minderårig. Supportmänniskan på Gustavsberg tyckte jag var "otrevlig" och skickade min fråga till sin chef. Vilken skickade en kopia av den instruktion jag hänvisat till men med pedagogiska, röda understrykningar. Sammantaget så undvek man alltså att svara på själva frågan, vilken var: gör verkligen kompression av ringen spår även i efz stålrör så som bilden i instruktionen visar?
Jag bedömer Gustavsbergs support och dess chef som redundanta samt
Jag använder inte stödhylsa i stålrör. Dom är tillräckligt motståndskraftiga mot mekanisk påverkan av t.ex. klämringskopplingar...
Jag skickade 2 konor till Vatette. En var tydligt märkt med röd tusch.
Dom hänvisade till monteringsanvisningen och ett typgodkännande på en koppling med R15 gänga. Jag påstod då att typgodkännandet och monteringsanvisningen inte är relevant eftersom radiatorkopplingen är mer fingängad och därmed inte komprimerar konan lika mycket som med R gängan. Fick svaret att "jodå det gäller".
Den som stoppat i en VA-pexkona i ett alupexrör vet att den glappar betänkligt i röret Och att få o-ringen att halka snett är tamejfan omöjligt, ens om man vill och verkligen försöker. Men den är godkänd för pex och alupex, och skall dras 2 varv, oavsett gängstigning.
Svaret på konorna då? Jo jag fick tillbaka en bild där ena konan var klyvd och som visade att o-ringen hade hamnat på snedden. Jag frågade då vilken kona det var? "Den ena". Jamen vilken? Den märkta eller den utan märkning? "Öhhhhhh märkning" Jag vill nog tro att den bilden gått i repris. Så om någon råkat ut för samma så hör gärna av er.