Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt inne  (läst 14280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #30 skrivet: 20 maj 2015, 21:20:04 »
Hej! får du fortfarande HP-larm?Japp du kopplar en gardenaslang på den övre (du ser nyckeltaget som du efter du har kopplat slangen)där tillopp och på undre som du ser nyckeltaget kopplar du returen med en gardenaslang.Du ska mao spola systemet tills det inte kommer någon luft.Du ska ha 2st slangar,En till tillopp (den övre) och den andra(undre) till avloppet (golvbrunn).

PS:Är du säker på att inga ventiler är stängda och termostaterna fullt öppna?

Du är en klippa.
Inga HP larm än sÃ¥ länge. FÃ¥r se vad som händer under natten.  Fungerar det kanske jag inte behöver lufta golvvärmesystemet? Däremot känns elementen varma. Har ställt kurvan pÃ¥ pannan pÃ¥ -8. (Är graderat mellan -8/HUS/+8. Kan man dÃ¥ istället strypa 3vägsventilen du pratade om sist?




Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2015, 03:30:12 »
Du är en klippa.
Inga HP larm än sÃ¥ länge. FÃ¥r se vad som händer under natten.  Fungerar det kanske jag inte behöver lufta golvvärmesystemet? Däremot känns elementen varma. Har ställt kurvan pÃ¥ pannan pÃ¥ -8. (Är graderat mellan -8/HUS/+8. Kan man dÃ¥ istället strypa 3vägsventilen du pratade om sist?
Hej!Märker du ingen större skillnad på golvvärmen att det känns kallt så avvakta med att lufta.Ja det är nog det din 3-vägventil är tillför så du kan styra flödet i källaren.Vet inte vad den står på nu men står den på exempel 5 så ställ den på typ 3 men ha termostaterna öppna.Var smutsfiltret mycket skitigt(svart)?

PS:Om du nu skulle få kallt när du ändrar till 3 på 3-vägsventilen så öka på värmen -8/+8.Det kan ju hända att det är någon givare som är trasig men testa 3-vägsventilen.
« Senast ändrad: 21 maj 2015, 03:43:41 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2015, 04:34:05 »
Hej! Du har väl lite koll på så att det finns "sprit" i den svarta behållaren som är brevid expansionskärlet.
« Senast ändrad: 21 maj 2015, 04:58:02 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #33 skrivet: 21 maj 2015, 07:28:20 »
 :dt:
Hej!Märker du ingen större skillnad på golvvärmen att det känns kallt så avvakta med att lufta.Ja det är nog det din 3-vägventil är tillför så du kan styra flödet i källaren.Vet inte vad den står på nu men står den på exempel 5 så ställ den på typ 3 men ha termostaterna öppna.Var smutsfiltret mycket skitigt(svart)?



PS:Om du nu skulle få kallt när du ändrar till 3 på 3-vägsventilen så öka på värmen -8/+8.Det kan ju hända att det är någon givare som är trasig men testa 3-vägsventilen.

Hej
Nu har jag sänkt 3stegsventilen 2 steg. Självs smutsfiltret var inte så smutsigt när jag tog ut det men när jag tömde systemet hade jag några svarta flarn som kom ut med vattnet. Slangen på den svarta tanken är full. Känner av vad som händer och återkommer.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #34 skrivet: 21 maj 2015, 07:34:10 »
:dt:
Hej
Nu har jag sänkt 3stegsventilen 2 steg. Självs smutsfiltret var inte så smutsigt när jag tog ut det men när jag tömde systemet hade jag några svarta flarn som kom ut med vattnet. Slangen på den svarta tanken är full. Känner av vad som händer och återkommer.
Okej! Avvakta ett tag för det tar lite tid för systemet när man ändrar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #35 skrivet: 23 maj 2015, 07:36:04 »
Hej igen.

Det är fortfarande för varmt på nedervåningen. Hur skall jag fortsätta? Vrida ner 3vägsventilen mer? Tyvärr kan jag inte se vilken siffra den står på själva ratten saknas.

Ha en go helg

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #36 skrivet: 23 maj 2015, 07:44:09 »
Hej igen.

Det är fortfarande för varmt på nedervåningen. Hur skall jag fortsätta? Vrida ner 3vägsventilen mer? Tyvärr kan jag inte se vilken siffra den står på själva ratten saknas.

Ha en go helg
Ja ta lite mer.Du märker ingen skillnad på övervåningen?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #37 skrivet: 23 maj 2015, 08:40:11 »
Ja ta lite mer.Du märker ingen skillnad på övervåningen?

Övervåningen har behaglig Temp. Dock står rumsgivarna ganska långt neddragna. Är det ok?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #38 skrivet: 23 maj 2015, 09:11:12 »
Övervåningen har behaglig Temp. Dock står rumsgivarna ganska långt neddragna. Är det ok?
Hej bara forsätta dra ner på 3-vägsventilen.Nu var det många år sedan jag var på en sådan maskin som du har men sitter det inte bakom ett plastlock en skruv som du kan sänka kurvan med(inte parallekurvan+8-8.Eftersom du har dragit ner på övervåningen så kanske du har för hög värme.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #39 skrivet: 23 maj 2015, 10:07:25 »
Hej bara forsätta dra ner på 3-vägsventilen.Nu var det många år sedan jag var på en sådan maskin som du har men sitter det inte bakom ett plastlock en skruv som du kan sänka kurvan med(inte parallekurvan+8-8.Eftersom du har dragit ner på övervåningen så kanske du har för hög värme.
Har du någon aning vad den kan sitta?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #40 skrivet: 23 maj 2015, 10:16:45 »
Har du någon aning vad den kan sitta?
Titta där vid du ändrar +8-8 kurvan,Sitter det inte som ett spår för skruv där.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #41 skrivet: 23 maj 2015, 10:25:25 »
Titta där vid du ändrar +8-8 kurvan,Sitter det inte som ett spår för skruv där.
Lyckades pilla bort ett lock och hittade detta. Som en skattjakt. Något jag ska skruva på?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #42 skrivet: 23 maj 2015, 11:50:35 »
Lyckades pilla bort ett lock och hittade detta. Som en skattjakt. Något jag ska skruva på?
Hej! Om du ställer ner på den som står inställd på 60(ovan ecl3310) har för mig att det är den som styr fram radden.ställ den på 45 och avvakta lite.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #43 skrivet: 23 maj 2015, 11:54:32 »
Hej! Om du ställer ner på den som står inställd på 60(ovan ecl3310) har för mig att det är den som styr fram radden.ställ den på 45 och avvakta lite.
Lysande. Håller tummarna. Verkar vara något som heter returtemperaturbegränsning. Hittade en broschyr på nätet.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #44 skrivet: 23 maj 2015, 15:04:19 »
Hej! "h" måste det bli (den som sätter max framledningstemperatur).Märker du ingen skillnad nu så kan det vara din utegivare som är trasig eftersom du har sänkt paralellförskjutningen
« Senast ändrad: 23 maj 2015, 15:08:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!