Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #75 skrivet: 20 april 2017, 17:05:17 »
Du är nog ute och cyklar lite nu Rickard : du säger att en modern pump ställer in flödet , ge mig ett enda
bevis på det , i åtanke på vad som avhandlas på forumet , det finns i dag inte en enda VP som ställer in sig på rätt flöde mot systemet , då skulle det här forumet inte behövas , allt frid och fröjd med alla VP
oavsett fabrikat , bara stoppa in och gå och lägga sig , VP sköter ju om allt
NU var det inte så enkelt
En vanlig vp som tex Nibe F1245 ställer in flödet över vp själv efter deltat och så funkar många vp i dag men den externa cp får man naturligtvis justera in själv om man nu har extern cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #76 skrivet: 20 april 2017, 17:27:10 »
Bra dÃ¥ vet jag att det gÃ¥r att lita pÃ¥ det du säger för jag har VP sen 19Ã¥r tillbaka och behöver inte bekymra mig idag för ny , men övertyga alla andra som har problem med flöden  och temperatur vid olika
yttre och inre förhållanden på grund av fabrikanternas noja med att försöka få in så mycket olika varianter som möjligt i VP;s dator som inte ens den samlade kunskapen på forumet rår på , ibland på gott eller ont
Jag är ingen gura som vet allt , men varit med ett tag som vissa andra här 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #77 skrivet: 20 april 2017, 17:34:49 »
PS till det jag skrev ,,, DET SKA JU INTE BEHÖVAS NÅGON EXTERN PUMP ENLIGT ALLA DATA SOM FINNS
DET SITTER JU EN CP I DEN

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #78 skrivet: 20 april 2017, 17:46:55 »
Vet inte vilka data du menar men har man arbetstank eller bypass lär det behövas en extern cp annars gäller det att rad systemet funkar med samma flöde som vp vill ha och då går det bra med den inbyggda cp i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #79 skrivet: 20 april 2017, 18:03:30 »
de moderna värmepumparna justerar ju ändå flödet över varma värmeväxlaren själva för att få korrekt flöde, och t.ex. Daikin (Och Viessman tror jag) kör full effekt på cirkpumpen på kalla sidan, oavsett uteffekt från värmepumpen.

Vilket jag inte riktigt förstår vitsen med alltid.
Mängder med anläggningar har alla radiatorventiler fullt öppna med ett fast tryckfall och flödesbehov i kretsen för att hÃ¥lla korrekt deltaT över samtliga radiatorer. Vissa hus har system byggda för självcirkulation och kronventiler.  Man vill ju inte ha varmt i halva huset pÃ¥ lÃ¥geffekt pga lÃ¥ga flöden och obefintligt tryckfall.  Ingen blir gladare av att värmepumpen har rätt deltaT när halv huset är svalt..
Jag anser att värmebärarpumpen i vissa applikationer ska köras med konstant flöde/tryck oavsett värmepumpen effekt.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #80 skrivet: 20 april 2017, 18:12:26 »
Vet inte vilka data du menar men har man arbetstank eller bypass lär det behövas en extern cp annars gäller det att rad systemet funkar med samma flöde som vp vill ha och då går det bra med den inbyggda cp i vp.
Där kom det  (:: Citat har man arbetstank eller bypass  ) det ska ju inte behövas enär  VP sköter om flöde , temp automatiskt  som du säger
Som jag och andra påtalat flera gånger : flöde och temperatur = avgiven effekt från VP och måste stämma med systemets behov för varje tillfälle , men VP gör ju inte det , dom får ju hicka p.g.a. programmen i dom snurrar runt sin egen axel invärtes , med lite hit och dit

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #81 skrivet: 20 april 2017, 20:59:42 »
Nu hänger jag inte med vad du menar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #82 skrivet: 20 april 2017, 21:19:37 »
Nu hänger jag inte med vad du menar  Sc:,h
Du sa själv att VP reglerar flöde och temp , ska den göra det i normala driftlägen eller vad
det här med inverter och nedtrappning av CP fart ska ju klara det i ditt inlägg  , varför gör dom det inte dÃ¥ . VP i dom flesta driftfall fÃ¥r ju hicka , och varvar upp och ner med olika styrningar , varför gÃ¥r det inte  att fÃ¥ dom att gÃ¥ rätt i förhÃ¥llande till det behov som gÃ¥r , naturligtvis sÃ¥ mÃ¥ste dom stoppa när systemet är fullt  p-g-a att behovet är uppnÃ¥tt och gÃ¥r pÃ¥ överkurs , det vore väl makabert om det fortsätter att ge värme , Du kommer säkert att kontra med nÃ¥got i stilen med för stor VP :
 Det köper jag  , ( miss i beräkning  men av vem )men ändÃ¥ sÃ¥ är det till sist och syvenes VP som sköter driften

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #83 skrivet: 20 april 2017, 21:30:00 »
En vanlig vp ger värme efter kurvan som är inställd sen finns det lite olika lösningar att reglera start stopp och inverters reglerar effekten vet inte vilken vp du menar de flesta gÃ¥r väl bra om dom är rätt in justerade eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #84 skrivet: 20 april 2017, 21:45:17 »
En vanlig vp ger värme efter kurvan som är inställd sen finns det lite olika lösningar att reglera start stopp och inverters reglerar effekten vet inte vilken vp du menar de flesta gÃ¥r väl bra om dom är rätt in justerade eller  Sc:,h
Javisst  men med Ã¥tanke pÃ¥ de inlägg som finns här , sÃ¥ är det inte sÃ¥ enkelt som du framstÃ¥r
oavsett om just du har  fÃ¥tt ordning pÃ¥ din VP efter en massa försök och inställningar , du har ju själv framfört att sÃ¥ och sÃ¥ har jag gjort ( inget fel i det )  du har näppeligen bara stoppat in VP och hejsan nu gÃ¥r den , dags att sova

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #85 skrivet: 20 april 2017, 21:54:11 »
Naturligtvis måste tex kurvan och lite annat ställas in men normalt görs det mesta av installatören och sen gör kunden de sista finjusteringarna men tex cp hastighet behöver inte ställas in om man kör dom i auto läge. Sen beror allt på hur noga man vill optimera driften och hur intresserade man är men för en ok drift krävs inte så mycket inställningar i de flesta fallen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #86 skrivet: 20 april 2017, 22:17:50 »
Naturligtvis måste tex kurvan och lite annat ställas in men normalt görs det mesta av installatören och sen gör kunden de sista finjusteringarna men tex cp hastighet behöver inte ställas in om man kör dom i auto läge. Sen beror allt på hur noga man vill optimera driften och hur intresserade man är men för en ok drift krävs inte så mycket inställningar i de flesta fallen.
Du har ju en Nibe och har provat det mesta i den och vet nog i stort allt om det fabrikatet
och andra oxÃ¥ ,och kan förmedla det till dom som har problem utmärkt  :) för det skiljer inte sÃ¥ mycket mellan dom programmässigt  med lite avvikelse , men har du stoppat in din VP occh gÃ¥tt till godan ro ,
efter sen installatören gjort sitt och gått ut genom dörren , tror nog att du inte har gjort det , för du var inte riktigt nöjd med utfallet , utan började att prova olika saker , nu kanske du är hemma i det här p.g.a att du har en erfarenhet av VP som sträcker sig långt tillbaka i tiden , men ta dom stackare som är färska med VP och inte kommer någon vart för optimering av dito , vad gör dom ,jo försöker komma hit och få någon hum och kanske tips vad dom ska göra ,
Så kom inte och säg att det är enkelt med VP , för det är hel vetenskap med allt i och runtomkring dito
har själv varit med om en hel del som inte stämt enligt instruktioner för montage och rett ut det ,p.g.a
olika förutsättningar i fastigheterna , men inte med datorerna i dom för där kommer jag till korta ,standardinställning har gjort men inte mer  i övrigt sÃ¥ vet jag vad flöde+värme är för nÃ¥gonting

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #87 skrivet: 20 april 2017, 22:21:59 »
PS smurfen och andra med , gå in på allmänt flöden och ladda ner filen läs och begrunda
visavi inverter och on/off

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #88 skrivet: 21 april 2017, 07:43:51 »
Vilket jag inte riktigt förstår vitsen med alltid.
Mängder med anläggningar har alla radiatorventiler fullt öppna med ett fast tryckfall och flödesbehov i kretsen för att hÃ¥lla korrekt deltaT över samtliga radiatorer. Vissa hus har system byggda för självcirkulation och kronventiler.  Man vill ju inte ha varmt i halva huset pÃ¥ lÃ¥geffekt pga lÃ¥ga flöden och obefintligt tryckfall.  Ingen blir gladare av att värmepumpen har rätt deltaT när halv huset är svalt..
Jag anser att värmebärarpumpen i vissa applikationer ska köras med konstant flöde/tryck oavsett värmepumpen effekt.

Vitsen med deltaT-styrning pÃ¥ invertrar är ju uppenbar, man kan med varierande deltaT säkerställa ett nÃ¥gorlunda stabilt flöde i systemet (man accepterar lÃ¥g deltaT vid lÃ¥g effekt och stor deltaT vid hög effekt) men man kan ändÃ¥ hÃ¥lla flödet/deltaT pÃ¥ en nivÃ¥ som gör att  kylprocessen fungerar skapligt sÃ¥ att logiken för skydd av kompressorn inte behöver gripa in sÃ¥ ofta.
I många anläggningar visar sig detta fungera bra med jämn temp i alla rum oavsett uteffekt.
I de system där det inte fungerar, eller där man vill underhållsvärma ett klinkergolv på toaletten, eller där anläggningsägaren vill ha majoriteten av termostaterna aktiva gäller som tidigare att en tank eller bypasslösning är bäst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #89 skrivet: 21 april 2017, 07:48:39 »
Du är nog ute och cyklar lite nu Rickard : du säger att en modern pump ställer in flödet , ge mig ett enda
bevis på det , i åtanke på vad som avhandlas på forumet , det finns i dag inte en enda VP som ställer in sig på rätt flöde mot systemet , då skulle det här forumet inte behövas , allt frid och fröjd med alla VP
oavsett fabrikat , bara stoppa in och gå och lägga sig , VP sköter ju om allt
NU var det inte så enkelt

Värmepumparna, de flesta, ställer idag in sig på rätt flöde för värmepumpens kylprocess.
Och det är ju det man gör även med en flödesdokumenterande ventil...
Om det flödet inte sammanfaller med det systemflöde som värmesystemet är dimensionerat för så behövs en tank eller en bypass med extern cirkpump.
Mitt inlägg var helt korrekt, och jag är inte ute och cyklar.

Sen finns det ju alltid grader i helvetet som man brukar säga.
Även om radiatorkretsen är dimensionerad för 10 graders deltaT vid DUT så är det ju inga större problem om det blir 8 eller 12 grader i praktiken.
Större delen av tiden kommer en inverter att gå på dellast och flödet i systemet kommer i de flesta fall troligen vara något längre än vad det en gång dimensionerats för.

Är man orolig över deltaT/flöde över radiatorerna så kan man alltid sätta in en arbetstank och en extern cirkpump - om man har pengar och plats för det.
Det behöver inte bli bättre, risken är stor att det blir sämre - men, rätt injusterat så kan en tanklösning på marginalen göra att anläggningen fungerar bättre och ger en något större besparing.
« Senast ändrad: 21 april 2017, 07:51:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!