Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utseende före funktion? Artikel i GP.  (läst 3188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Utseende före funktion? Artikel i GP.
« skrivet: 15 februari 2009, 19:41:56 »
Sprang på den här artikeln i GP.

Helt sjukt. När ska reglerna kring sådant här ändras?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Utseende före funktion? Artikel i GP.
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2009, 00:01:23 »
Sprang på den här artikeln i GP.

Helt sjukt. När ska reglerna kring sådant här ändras?
Någon avundsjuk granne som anmält får man anta.. Monteringen såg inte störande ut tycker jag.
Hoppas det ordnar sig för den familjen.
Lite fånigt att dessutom vänta i fyra år innan man opponerar sig..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Utseende före funktion? Artikel i GP.
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2009, 09:32:04 »
Själv är jag inte förvånad. Man kan fortfarande förvänta sig vadsomhelst från kommunerna. För fyra år sedan sade de " Både länsstyrelsen och stadsbyggnadskontoret var mycket positiva till vår solfångare, och sa att den inte krävde bygglov, säger Lars Lundborg." De vet hur de skall göra....? När de inte har någon utarbetad policy så heter det att det behövs inget bygglov. Får man skriftligt på det som man får vid ett bygglov? Nääee. Tror inte jag heller. Så går ett antal år och de utarbetar nya riktlinjer. "Varför kontrollerade ni solfångaren i Askim?
- Vi fick en anonym anmälan om störande solfångare, skickade ut en fotograf och kollade om det fanns bygglov. Bygglov behövs inte om solfångaren följer takfallet, men här bedömde jag det som en väsentlig fasadändring, svarar Bo Fagerberg, handläggare på stadsbyggnadskontoret.
Precis, de har plötsligt utarbetat riktlinjer att solfångarna skall följa takfallet, då är det helt plötsligt ett svartbygge.
    Det jag menar är att om de ett Ã¥r säger att det behövs inget bygglov och när det behövs bygglov helt plötsligt sÃ¥ har man inga papper pÃ¥ att det inte behövdes en gÃ¥ng i tiden....

Sitter ju faktiskt lite i samma sits sedan jag monterade mina solfångare. Fick aldrig tag i någon ansvarig på bygglovskontoret trots flera försök under några månader tid, gick inte att lämna meddelande heller.... "de är på kurs, återkommer då och då". Hade de återkommit då? Jaa, d'e vete f**n, fick aldrig tag i någon. De va alltid iväg någonstans eller hade möte och ett meddelande fick jag minsann inte lämna! Jag kunde ju alltid återkomma då och då eftersom de var tillbaka då och då! Jag tröttnade av naturliga skäl på detta jagande utan att få klarhet i bygglovsfrågan. Förra sommaren monterade jobbarkompisens brorsa vacumrör och han hade fått besked att det är bara att montera, det är nog ok. Vi håller på att titta på detta nu och kommer att vara generösa. Tog chansen, ringde till kvinnan och fick samma svar.Likadant där som här, vi har inget intyg om detta så det kan skita sig för oss bägge som i reportaget. Gott folk, när det gäller kommunfolk och politiker så vet vi väl alla att det är ingen lögn att ljuga folk rätt upp i ansiktet. Det heter istället nå't annat finurligt istället så det blir ok. Nu vill jag ju inte tro att Norrköpings kommun skulle bli så omedgörliga, men man vet aldrig. Monterade mitt 2007-02. Vore jag smart så skulle jag nu ändra mina uppgifter i vänsterkanten, men det gör jag inte.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Utseende före funktion? Artikel i GP.
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2009, 09:40:04 »
"För fyra år sedan beslutade familjen Joabson-Lundborg att byta ut oljepannan i Askim mot mer miljövänlig uppvärmning. Valet föll på solfångare och värmepump."

Jag har alltid hävdat att har man skaffat värmepump är det ingen mening med att installera solfångare. Men här var det av en orsak som jag aldrig hade kunnat förutse. Trevliga grannar de måste ha.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Utseende före funktion? Artikel i GP.
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2009, 09:54:26 »
He he, jo, det har du rätt i. Både energivalet och grannarna.
« Senast ändrad: 16 februari 2009, 10:24:37 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!