0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gissar att du har det mesta flödet i garaget d.v.s. du får snabbt tillbaka varmt returvatten till värmepumpen, varför värmepumpen stannar.Bifoga bilder på värmepumpen samt golvslingefördelarna, så är det lättare att se problemet.Din värmekurva bör inte överstiga 2,8 och 0, för att inte knäcka parkettgolven.
Resultatet var att värmepumpen börjar arbeta när returen når 24,0 grader och slår av vid 29,0 grader, efter det så steg returen till 33,0 grader. Den arbetar i ungefär 5 minuter och sedan faller temperaturen i ungefär en timme innan den börjar arbeta igen.
Är det verkligen så att pumpen bara går 5 minuter per timme? I så fall finns det inga möjligheter att huset ska kunna bli varmt. Som det är beskrivet får jag intrycket att pumpen arbetar mot typ en isolerad tank med rätt liten värmekapacitet. Den värms upp på 5 minuter, sen tar det lång tid för tanken att svalna. Uppvärmning av ett golv ska inte fungera på det beskrivna sättet.
Är pumpens styrsystem REGO600 är ekvationen för värmekurvan: Börvärdet = 20 + Finjustering + 0,16 * Värmekurva *(20 - Utetemperatur). Med tanke på den utetemperatur som nu råder i Stockholmstrakten och att värmen i garaget är avstängd bör pumpen gå 40-50% av tiden. Pumpens gångtid är väldigt kort. Kan det finnas någon kort slinga som kortsluter cirkulationen?Givaren för köldbärare ut, GT11, är fuktskadad om det inte är en felskrivning. Temperaturen bör vara runt noll grader. Tillägg: Hur ligger golvvärmeslingorna? Är de ingjutna i betong eller ligger de i trägolv med värmeavgivande aluminiumplåtar runt slangarna?
GT11-givarens felvisning är mer ett irritationsmoment, värdet används inte för att styra pumpen. Enligt fabriksinställningen startar pumpen 2,5 grader under börvärdet och stannar när returen når 2,5 grader över börvärdet. Med värdena i första inlägget var börvärdet då 30,8 + 2,5 = 33,2 grader. Räknar man med värdena för utetemperatur, värmekurva och finjustering (3,9, 4, och 3) blir börvärdet 33,3 grader. Så kurvan var inte knäckt vid den temperaturen i alla fall. Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong och flödena är rätt inställda ska det inte var möjligt att pumpen bara går lite mer än 5 minuter. Är det radiatorer på övre planet med shunt och cirkulationspump för golvvärmen?
På övervåningen är fördelarna för fram- och returledning ihopkopplade men antar att det ska vara så?
Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader.
Bra med bilder.På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?
Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.
201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.
Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.
Det ser jag inte som något problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som går genom bypassen (= returflödet från huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen på min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.
Carl N:Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm
Bypassen innan pumpen blir varm. Exempel från ikväll GT1 26,2 GT8 52,3 & GT9 44,2
Idag fick jag larmet "GT8/GT9 Högt värmebärardelta". Tog ut filtret som var helt svart och igensatt och rengjorde det. Pumpen arbetar ungefär 30 minuter innan den slår av.
Lexus:Förstår att det är positivt om P2 endast går när pumpen arbetar men varför finns alternativet att den alltid arbetar?
13 graders skillnad mellan värmebärare ut och retur är lite för mycket. Du behöver bättra på cirkulationen.
En differens på 8 grader är som det ska vara. Att den ökar till 11 med elpatronen inkopplad är också ok. När jag läste igenom gamla inlägg insåg jag att jag förmodligen missförstod ett inlägg från 10/12. Om 13 graders differens var med elpatronen inkopplad är det inget onormalt. Men det skadar ändå inte att se efter hur det ser ut i slangarna med tanke på att det var svart gegga i filtret.