Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1210-7 HP/MS larm trots bra cirkulation pÃ¥ värmebäraren  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas Yman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe Fighter 1210-7 installerad 2003.
Trubbel. Nibe fighter 1210-7 från 2002. Har gått helt felfritt i 15 år. Nu stoppar den och ger "HP/MS"-larm.
Enligt manualen är dåligt flöde på värmebärarsidan som trolig orsak. Jag rensade då filtret, såg till att alla slingor står öppna (golvvärme) samt tog isär och gjorde ren cirkulationspumpen.
Nu gick värmepumpen igen i ett dygn, sedan samma larm igen. Jag försökte då lufta lite men det var inte någon luft. Stänger av och startar om och så har pumpen gått ca ett dygn till innan den slår ifrån med samma larm.
Motorskyddet löser inte ut. Jag kan omstarta med bara av och påknappen igen.
När pumpen går så ser jag att diffen mellan värmefram och retur är som vanligt 6 grader så jag är rätt säker på att det inte är någon fel på cirkulationen i värmebärarkretsen.
(Växelventilen fungerar också som den ska).
Varför stannar den?
Tacksam för tips!
Villa 170kvm + källare50. Nibe fighter 1210-7. Golvvärme i huset, fläktkonvektor i källaren på samma framledningstemp.
Elförbrukning ca 15000kWh/år.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1210-7 HP/MS larm trots bra cirkulation på värmebäraren
« Svar #1 skrivet: 07 november 2018, 22:01:37 »
Är du säker på att det inte är ett MS larm och att motorskyddet står på automatisk återgång?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Se
Thermia villa classic 115 högtryck på värme och vv
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68129.msg718707#msg718707
« Senast ändrad: 07 november 2018, 22:15:26 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Niclas Yman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe Fighter 1210-7 installerad 2003.
Hur kollar jag om jag har automatisk återgång på motorskyddet?
Angående länken, Igensatt värmeväxlare? är det verkligen troligt? Mitt vatten som rann ut när jag gjorde ren cirkulationspumpen var ganska rent och fint. Värmesystemet är nytt sedan 2003 och består bara av PEX i golven och kopparrör. Inga gamla stålrör eller radiatorer. Smutsfiltret som var en ganska finmaskig historia var dock lite rostigt faktiskt men det gick fint att göra rent.
Och som sagt, skillnaden mellan framledning och retur är 6 grader som den alltid har varit. Jag tycker det borde gå upp om flödet är dåligt. Eller förstår jag fel?
Villa 170kvm + källare50. Nibe fighter 1210-7. Golvvärme i huset, fläktkonvektor i källaren på samma framledningstemp.
Elförbrukning ca 15000kWh/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har själv nyligen spolat min VVX och det kom rätt mycket skit samt deltat över vvx minskade med ca 10 grader och nu har jag samma värden som när pumpen var ny. I mitt system finns det bara kopparrör och mina radiatorer består av kopparör det enda av järn är elpatronen. Även mitt radiatorvatten är nästan helt klart. Jag misstänker att det "järn" som har lossnat följt med runt i systemet för att efter hand (ca 14 år) byggt upp ett skikt av järn/magnetit i växlaren som därmed fått minskad överförings effektivitet och sämre flöde. Och som jag skrev tidigare så blev det stor skillnad hos mig.
Samma procedur kommer snart att ske hos min svåger där deltat i dag är ca 17 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1210-7 HP/MS larm trots bra cirkulation på värmebäraren
« Svar #5 skrivet: 07 november 2018, 23:06:53 »
Hur kollar jag om jag har automatisk återgång på motorskyddet?
StÃ¥r den blÃ¥ ratten pÃ¥ H eller A?  A sÃ¥ gÃ¥r den automatiskt tillbaka.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Niclas Yman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe Fighter 1210-7 installerad 2003.
Motorskyddet stod på A, har ändrat nu så ska vi se vad som händer nästa gång den stannar.
Jag kom på ett annat möjligt samband varför kanske pumpen funkar ett tag när den varit avstängd.
Nu har den fått vila ett dygn och jag startade den igen. Den har gjort både värme och VV utan problem. Gått till den stannat normalt från båda uppgifterna. (Bara i nån timma).
Medan pumpen vilat har ju köldbärartemperaturen krupit upp. Nu efter några starter var KB fram 7 grader.
Den brukar krypa ner mot 3-4 grader till slut.
Kan pumpen få det jobbigare när KB fram blir lägre?
Villa 170kvm + källare50. Nibe fighter 1210-7. Golvvärme i huset, fläktkonvektor i källaren på samma framledningstemp.
Elförbrukning ca 15000kWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!