Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 -6 HP larm  (läst 602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Nibe 1245 -6 HP larm
« skrivet: 23 september 2018, 21:21:14 »
kom hem från stugan idag, och när jag gick in i tvättstugan, så såg jag i ögonvrån hur vp lyste rött, kollar loggen, och ser att den löst på högtryck, har inte gjort något sen jag monterade ukv, förutom att sänka innetemp från 21 till 20.
Nåja bryter ström flera gånger, men den vägrar släppa hp larm, lossar kontakt och mäter, den är sluten, men larmar hp i alla fall, kopplar på manometer, har 9 bar på båda klockor, så är ej hp relaterat, börjar kolla kablar och kontakter, ser att det läckt kb, så det runnit ner på givarkortet i kompressorlådan, så tar bort kort och försöker rengöra, men utan resultat, kommer då på att jag har ett reservkort från en skrotad modul, tar lös det och provar, vips är maskin igång, tur man samla på lite skrot. Så vid larm, felsök ordentligt, och gå inte bara på det enklaste, hp trasig, igensatta ventiler m.m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 -6 HP larm
« Svar #1 skrivet: 23 september 2018, 21:34:54 »
Man får ju en viss vägledning då den larmar direkt vid omstart utan att kompressorn varit igång.
Har för mig om att jag sett flera liknande exempel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 395
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!