Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera Golvvärme undervÃ¥ning med luft/luft pump övervÃ¥ning  (läst 2418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fabian-Bom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag och min familj är på gång att bygga ett hus i Östergötland. Just nu funderar jag på en smart lösning av uppvärming av huset. Huset är synnerligen välisolerat (villa varm U-värde vägg: 0,136 U-värde tak: 0,101 U-värde fönster 1,0) och är 1 3/4 plan om 95kvm per våning. Alltså ca 228/218 kubikmeter beroende på snedtak. Beräknad förbrukning på ca 16500kw för värme och varmvatten.

I husleveransen ingår en balanserad FTX-ventilation av motsrömsvärmeväxlartyp 90% verkningsgrad, samt vattenburen golvvärme ovanför plattan i cellplast-skivor med värmefördelarplåt. Eftersom jag ogillar lösningen med golvvärme på övervåning (bökigt och dyrt) samt radiatorer (stora fula dammsamlare, eftersom de bör dimensioneras för eventuell vp drift) så funderar jag på om en luft/luft värmepump kunde vara ett smart alternativ till just övervåningen? Ett plus är också att vi kan få lite kyla på sommaren om övervåningen skulle bli för varm.

Nu undrar jag om det är någon som gjort detta och hur det har fungerat?

Tror ni kunniga personer på forumet att det är en bra lösning?

Hur mycket värme kommer att spridas via FTX-systemet till övervåning, och hur mycket kommer golvvärmen "läcka" upp till övervåningen via trapp/bjälklag? Hur stor effekt är då motiverad att välja på luft/luft pumpen?

Många frågor, men jag skulle bli glad om någon orkade diskutera detta.

/Henke


Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Tror nog att ditt blivande system kunde funkka bra sÃ¥ här , men välj en lämpligt stor luftvärmepump t.e.x en 12:a"  , ca5-6kw värmeeffekt.
Vad blir det för värmekälla till nedervÃ¥ningens vatten-golvvärmesystem ??   :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Fabian-Bom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Det har jag ej bestämt ännu, kanske en ackumulatortank med elpatron för att kunna ha möjlighet att docka olika lösningar. Eventuellt jordvärme, men det känns lite overkill...Sugen pÃ¥ solvärme till tappvarmvattnet  Sc:,h

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Hej !

Kanske det vore med en comfortzone , men varför ej vattenburen värme på vinden ?

NÃ¥jaa , nog gÃ¥r det bra som du menar oxÃ¥ , med vattenburet pÃ¥ nedre vÃ¥ningen och en luft-luft pÃ¥ övreplanet . Kanske montera in smÃ¥ nätta EL-radiatorer pÃ¥ vinden , Ã¥tminstone i de rum som är längst frÃ¥n trapphuset ?  ( och använd dem endast att spetsa" med vid behov när det blir jättekallt )  ;)
 
Och montera luft-luft i samma rum pÃ¥ vinden som trappan , sÃ¥ letar sig kylan ner även till nedre plan , Ã¥tminstone en del av den .  :)

Vore intressant att se en planlösning pÃ¥ ert hus .  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Planlsning_vervning_LL.pdf in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad Fabian-Bom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej,
Anledningen till att jag inte tänker ha en FLVP typ comfortzone är att det ändÃ¥ ingÃ¥r ett FTX system med värmeväxlare, dÃ¥ huset ocksÃ¥ är välisolerat och tätt sÃ¥ känns det dumt att skippa FTX-systemet  :)

Det lutar Ã¥t en elpanna med möjlighet att docka värmepumpar mot. Främsta anledningen till att jag inte vill ha golvvärme pÃ¥ vÃ¥ning tvÃ¥ är kostnad samt att jag tror det skulle vara overkill  :D i mitt fall. En rejäl L/L pump borde göra susen. Bifogar en bild pÃ¥ övervÃ¥ningen där jag märkt ut tvÃ¥ tänkbara alternativ pÃ¥ placering av pumpen. Vilket alternativ tycker du, eller ni andra som läser detta är bäst?

Mvh
Henrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!