Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KöprÃ¥d bergvärmepump  (läst 8003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd bergvärmepump
« skrivet: 30 december 2020, 23:03:03 »
Hej.
Har har till 99% bestämt mig för bergvärme men blir lite osäker på setup.

Ca 115 m2 boyta och ca 70 m2 källare i Vännäs.
Framledning ca 67 vid -35 (dvut) (byter eventuellt någon radiator)

Förbrukning på värme och varmvatten låg på 19 163 kwh år 2019. Planen är att öka värmen i källaren i samband med installation. I framtiden önskar jag värma ett dubbelgarage via kulvert.
Är det rimligt att gissa förbrukningen till 22 000 med källare och 28 000 med garage?

Tänker mig max 1 borrhål. Har tyvärr ca 35-40m till berg så jag tänker ett totalt borrdjup på 200-250m.
Vill vara framtidssäker.

Har tänkt köra pumpen på timtaxa med acumulatortank och separat varmvattentank.
Första tanken va en nibe s1155 fast på senare tid funderar jag på tex f1145 då det blir billigare. Känns lite bortkastade pengar med en inverter. Några förslag? Vilken storlek blir lämpligast?

Tänker jag rätt med bergvärme eller har ni något annat förslag?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 31 december 2020, 10:15:02 »
Enligt Boverkets tabell är DVUT -24,3 °C i Vännäs. Skiljer mycket mot ditt -35 °C men det finns kanske flera Vännäs? I trakterna runt t.ex. Jokkmokk är DVUT -35° enligt tabellen. Man brukar säga att norr om Gävle passar bergvärme bäst medans söder därom är luftvattenvärmepump ett fullgott alternativ. Men det är inte alltid det går att borra eller är väldigt djupt till berget så man kan tvingas välja luftvatten. Den mest effektiva modellen av luftvattenvärmepump klarar nu ge 65 graders framledningstemperatur ner till -28 °C utetemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 31 december 2020, 10:41:12 »
2018 februari om jag inte missminner mig så mätte jag upp -35°. Fast lägsta uppmätta är kanske inte samma som DVUT?

Jag verkar ju tyvärr ha långt till berg. Fast misstänker att den extra kostnaden har betalat sig inom 50-100 år som borrhålet sägs hålla.

Klarar en luftvattenpump det på enbart kompressorn eller är det inklusive lite tillskott?

Har idag 3X16A huvudsäkringar men misstänker att en luftvattenpump behöver mer?
Bergvärme utan tillskott borde gå utmärkt/lite tillskott.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 31 december 2020, 11:36:01 »
Ja det kan bli något kallare än DVUT men då är det ytterst kortvarigt statistiskt sett och det hinner inte bli särskilt mycket lägre temperatur inne. Vill du dimensionera för -35° så är det bergvärme som gäller, annars krävs det en kraftig el-patron till en luftvattenvärmepump som kan ta över då värmepumpen stannar vid t.ex. -25° eller -28°. Värmeeffekten minskar också med fallande utetemperatur för luftvattenvärmepumpar så det beror på vilken effekt/modell man valt.

Att gissa energibehovet är svårt men man kan använda t.ex. energiberakning.se om för en uträkning man vet den exakta konstruktionen och isoleringen. Om valet blir en inverterpump så måste de modeller som kallas "3-12 kW" eller liknande passa bra. Har man en stor arbetstank behöver det inte vara en inverterpump utan en kring 10 kW on/off-modell borde passa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 31 december 2020, 13:05:46 »
Jag behöver inte utesluta något alternativ bara för att bergvärme fungerar "bäst" i kyla.

Då jag räknar på toppeffektbehov med mina gissningar blir det.
Ã…r 2019: 7,1 kw
Med källare runt 8 kw
Med garage runt 10 kw
(dubbelgarage är inte byggt än, står ett gamalt lätt isolerat enkelgarage idag och kulverten saknas)

Är det nästan möjligt med 10 kw elpatron på 3X16 med effektvakt?

Har jag någon nytta av en inverter om den också får jobba mot tank?


Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 31 december 2020, 13:46:26 »
Hushållselen verkar ha en grundförbrukning på 0.5 kw och vissa toppar på 2-2,5 kw
Så 10 kw till är kanske inte omöjligt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 31 december 2020, 14:50:20 »
Om man som exempel tar bergvärmepumpen NIBE F1145-10 så kan man ha max 4 kW el-patron utöver själva värmepumpen inkopplat med 3×16 A säkringar. Kan tänka mig att F1145-10 ger ca 8-9 kW värme vid DVUT när den pressas till max och köldbärartemperaturen sjunker. Totalt får man då ut upp till 12-13 kW värme inkl. el-patron.

3×16 A ger max 11 kW el kontinuerligt och motsvarande el-patron som då ryms inom detta brukar vara 9 kW (3×3 kW). Det är verkligen på marginalen med 16 A huvudsäkringar men vissa klarar det bra om man tänker efter vilka saker som slukar effekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 31 december 2020, 17:29:10 »
Är det nominell effekt jag ska läsa?
F1146-10 verkar ge 12 kw vid 0/45
Fast det kanske sjunker till 8-9kw vid DVUT?

Hur djupt bör jag borra?
Vad är rimligt cop att räkna med om 60- 80 år?
Hur djupt kan man borra idag?

9 kw räcker till allt förutom garaget. Det kanske går att strypa lite vid kyla eller något?
Vad är det för luftvattenpump jag bör titta på?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 31 december 2020, 19:49:23 »
Man brukar ange värmeeffekten på bergvärmepumparna vid 0°/35° men vid DVUT kanske inkommande köldbärare är nere på -5° och framledningstemperaturen uppe på sitt max som är 60°-65°. Då blir effekten lite lägre.

Du bör prata med en lokal brunnsborrare som bl.a. kan de geologiska förutsättningarna där du bor.

Har man vatten indraget i garaget eller förvarar frostkänsliga saker (t.ex. målarfärg) behöver man räkna på effektbehovet för att hålla åtminstone frostfritt. Ofta räknar man då med att hålla minst +8° för att ha lite marginal.

De luftvattenvärmepumpar som klarar ge högst framledningstemperatur är vad jag vet NIBE F2120 som ger upp till 63° vid -25° och Daikin Altherma TopGrade som ger upp till 65° vid -28°. Detta förutsatt att effekten räcker för behovet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 31 december 2020, 20:57:18 »
Man brukar ange värmeeffekten på bergvärmepumparna vid 0°/35° men vid DVUT kanske inkommande köldbärare är nere på -5° och framledningstemperaturen uppe på sitt max som är 60°-65°. Då blir effekten lite lägre.

Du bör prata med en lokal brunnsborrare som bl.a. kan de geologiska förutsättningarna där du bor.

Har man vatten indraget i garaget eller förvarar frostkänsliga saker (t.ex. målarfärg) behöver man räkna på effektbehovet för att hålla åtminstone frostfritt. Ofta räknar man då med att hålla minst +8° för att ha lite marginal.

De luftvattenvärmepumpar som klarar ge högst framledningstemperatur är vad jag vet NIBE F2120 som ger upp till 63° vid -25° och Daikin Altherma TopGrade som ger upp till 65° vid -28°. Detta förutsatt att effekten räcker för behovet.

Det är bra för Daikin oavsett när du bestämmer luft/vattenvärmepump eller vätska/vattenvärmepump.
Framtidssäkrat köldmedium: effektivare & bättre för miljön
Daikin använder köldmediet R32 vilket är effektivare än många andra av dagens köldmedium och gör
värmepumpen enklare att underhålla. Miljöpåverkan är upp till 80 % lägre med köldmedium R32 jämfört med
R410A då GWP-värdet endast är 675.

Jag har sett på vätska/vattenvärmepump Daikin Altherma 3 GEO och minus -40 grader kallt ute. Framledning uppvärmning 15 ~ 65 grader och kompressordrift 15 ~ 60 grader.
Luft/vattenvärmepump är det ingen bra för över 30 grader kallt ute speciellt norden kallaste klimat.
Framledningtemperatur 65° vid -28° är topp för luft/vattenvärmepump Daikin Altherma TopGrade.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 31 december 2020, 21:30:09 »
Jag hoppas att borraren har kommit djupare än att jag får minusgrader på inkommande kb.
Då jag höftar lite: 10 000kwh/7×6 COP/30W per meter=285m aktivt hål. Ca 300m totalt?
Visst räknar jag rätt med COP 6?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10793.0
SCOP borde väl hamna på ca 3,8 för bergvärme?

Luftvatten verkar ju intressant till priset om det fungerar med 16A säkringar.
Men vad kan jag få för SCOP? Ca 2?

Ja, jag får fundera på garaget och förbrukning. Kanske kostar mer än det smakar med kulvert.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 31 december 2020, 21:34:35 »
Det är bra för Daikin oavsett när du bestämmer luft/vattenvärmepump eller vätska/vattenvärmepump.
Framtidssäkrat köldmedium: effektivare & bättre för miljön
Daikin använder köldmediet R32 vilket är effektivare än många andra av dagens köldmedium och gör
värmepumpen enklare att underhålla. Miljöpåverkan är upp till 80 % lägre med köldmedium R32 jämfört med
R410A då GWP-värdet endast är 675.

Jag har sett på vätska/vattenvärmepump Daikin Altherma 3 GEO och minus -40 grader kallt ute. Framledning uppvärmning 15 ~ 65 grader och kompressordrift 15 ~ 60 grader.
Luft/vattenvärmepump är det ingen bra för över 30 grader kallt ute speciellt norden kallaste klimat.
Framledningtemperatur 65° vid -28° är topp för luft/vattenvärmepump Daikin Altherma TopGrade.

Får titta vad dom har för pumpar. Det är ju bra om det är effektivt.

Tar pumpen skada av så låga temperaturer eller växlar den bara över till en "elpanna" och startar när värmen kommer?

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 31 december 2020, 22:01:03 »
Får titta vad dom har för pumpar. Det är ju bra om det är effektivt.

Tar pumpen skada av så låga temperaturer eller växlar den bara över till en "elpanna" och startar när värmen kommer?
Daikin Altherma Topgrade upp till -28 grader kallt eller om det är -29 eller extremt kallast stannar utomhusenhet modell: EPRA skadar inte då kopplar enbart inomhusenhet modell: ETVH elpatron upp till 70 grader framledning.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2021, 16:24:44 »
Hur ser livslängden ut på luftvattenpump?
Byts inne och ute del samtidigt?

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2021, 16:40:38 »
Hur ser livslängden ut på luftvattenpump?
Byts inne och ute del samtidigt?

Kolla om livslängd.
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/kunskapsbank/rakna-pa/livslangd
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!