Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc ecoair 410 problem  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc ecoair 410 problem
« skrivet: 08 april 2023, 14:43:18 »
Har en ecozenith 250 med en vp ecoair som inte startar felkod E027 kommunikationsfel vp ibland står det även högt eluttag.
Har mätt att det går fram ström till kompressorn men mina kunskar om hur elektroniken fungerar är väldigt dåliga. Så någon som har tips? Den går inte att starta vi funktionstest.

Den är installerad november 2020 så den bör ha garanti kvar så funderar på om man kan ta hem vilken rep tekniker som hels och fixa den den på garantin?
Firman som instalerade den finns inte i närheten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoair 410 problem
« Svar #1 skrivet: 08 april 2023, 15:00:28 »
Hittar denna info:
Citera
Text visas då Displaykortet (A1) ej kan kommunicera med VP-styrkort (A5)

A1 sitter mot A2 (reläkort) med en kommunikationskabel, börja med att dra ur/sätta i denna ett par gånger.
Sen sitter A5 mot A2 via 3 tåtar (kommunikation).
Kortet i EcoAir kallas A5 i manualen för EcoZenith och A2 (knepigt) i manualen för EcoAir.
De sitter i ett grått kontaktdon, ryck ur och sätt i ett par gånger detta med?
Kolla att kabeln ser OK ut?
« Senast ändrad: 08 april 2023, 15:02:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair 410 problem
« Svar #2 skrivet: 08 april 2023, 16:51:51 »
Hittar denna info:
A1 sitter mot A2 (reläkort) med en kommunikationskabel, börja med att dra ur/sätta i denna ett par gånger.
Sen sitter A5 mot A2 via 3 tåtar (kommunikation).
Kortet i EcoAir kallas A5 i manualen för EcoZenith och A2 (knepigt) i manualen för EcoAir.
De sitter i ett grått kontaktdon, ryck ur och sätt i ett par gånger detta med?
Kolla att kabeln ser OK ut?

Tackar men Tyvärr så hjälpte det inte. Allting ser ok ut

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoair 410 problem
« Svar #3 skrivet: 08 april 2023, 17:00:37 »
Ta hem ett serviceombud som kan byta ut korten ett och ett tills felet upptäcks.
Omöjligt att säga vilket kort som är trasigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair 410 problem
« Svar #4 skrivet: 08 april 2023, 17:26:09 »
Ta hem ett serviceombud som kan byta ut korten ett och ett tills felet upptäcks.
Omöjligt att säga vilket kort som är trasigt.

Jo det får bli så. Har gått om ved så värme har man ändå

Utloggad Magnus Friberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair 410 problem
« Svar #5 skrivet: 24 april 2023, 13:20:39 »
Har kommit ett steg närmare svaret. Har fått igång vp men om strömmen bryts så ger den felkod e027 kommunikationsfel änd tills jag manuellt tar bort kommunikation kabeln och strömkabeln på mjukstartskortet och väntar ca 10min. Efter 10min får jag annan felkod som säger att mjukstartslortet inte fungerar. Sätter då tillbaks kablarna och kvitterar larmet, måste vänta på ny felkod annars återgår felet. Sen fungerar allt som vanligt igen. Vad beror detta på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!