Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skyhög elförbrukning med CTC i200 och Ecoair500m  (läst 2012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marie66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Helt ny här och helt grön när det kommer till hus.
Sedan 1 januari 2018 bor jag i mitt föräldrahem fram tills dess bodde min pappa här. Huset är ett eternithus i 3 plan om totalt ca 170 kvm byggt 1960 på västkusten. Januari 2017 installerade han en CTC i200 och Ecoair 500m med tanke på att jag inom en snar framtid skulle överta huset och ville göra det billigare för mig att bo i, innan dess fanns här en gammal oljepanna med vattenberedare.

Hans årliga kwh förbrukning innan värmepump låg mellan 10000-12000 kwh och nu står den beräknade elanvändningen på 20912 kwh och någonting måste vara på tok!!

Han har haft värmen på i källaren under hela tiden och jag sänkte värmen i källaren 1 mars då jag såg förbrukningen för januari och februari.
Förbrukningen i januari var 3256 kwh och i februari 3587kwh och trots att jag sänkt alla element i källaren frÃ¥n 5 till 1 sÃ¥ är förbrukningen sÃ¥ här lÃ¥ngt in i mars strax under 2000 kwh! jag bor i huset ensam med en son som bor här 2v/mÃ¥nad och vi använder inget som skulle göra att vÃ¥r förbrukning är sÃ¥ hög.  jag kommer ju att gÃ¥ under med denna kwh förbrukning. De senaste 24 timmarna har jag förbrukat 120 kwh

Jag hoppas om jag lägger in lite driftinfo här att någon vänlig själ kan försöka hjälpa mig att se om inställningar är fel.

Driftinfo system

Driftinfo kompressor när den inte var i bruk
Komp:   FrÃ¥n
Laddpump: 25%
Fläkt: Från
VP in/ut C: 54,9/54,9
Timer avfrostning: 5

Driftinfo kompressor när den var igång
Komp: Till
Laddpump: Till
VP in/ut: 54,2/56,3
ute:1,4
Timer avfrost: 4

Historisk driftinfo

Total drifttid h: 9933
Högsta framledning C: 65
Elvärme kwh: 4628

komp total drifttid: 5832

Värmesystem1 C: 58(60)
Returledning C: 52
Radiatorpump: Till
Shuntfördröjning: 0

Inställningar

Värmesystem1

Max framledning C: 70
Min framledning: 60
Kurvlutning C: 64
Kurvjustering C: 6
Nattsänkning av C: 0
Framledning sänks C: -3
Exakt framledning: Nej
Golvfunktion mode: Från

Värmepump

Komp. Tillåten
Stopp vid utetemp: -22
Gräns kall temp: 0
Max RPS: 90
Gräns varm  temp: 20
Max RPS varm temp: 50
Max RPS vid ljudreducering: 50
Laddpump: 50%

Elpatron
Elpanna övre: 50
Elpanna spets: 56
Elpanna XVV: 60
Elpanna övre kw: 5,5
Elpanna nedre: C: 50
Elpanna nedre kw: 6.0
Fördröjning shunt: 180
Huvudsäkring A: 20
Omv. Faktor strömkännare: 1
matningsspänning: 3X400V

Övre tank
Stopp vid VP C: Max
Start/Stopp diff övre C: 7

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Skyhög elförbrukning med CTC i200 och Ecoair500m
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2018, 16:23:14 »
Hej! Hur mycket brännolja gick det åt per år när din far bodde i huset? Är inte expert på CTC men tycker det ser ut som värmepumpen arbetar med mycket hög framledningstemperatur till värmesystemet(?) Det försämrar verkningsgraden på värmepumpen och gör att den kanske helt går över till el-patronen. Beror på hur husets värmesystem är dimensionerat. Tycker att värmerören borde vara hyfsat grova och radiatorerna någorlunda storlek när det är byggt 1960 men det kanske inte är tillräckligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skyhög elförbrukning med CTC i200 och Ecoair500m
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2018, 17:31:51 »
Du har en väldigt hög värmekurva inställd. Behövs det verkligen? Öppna alla termostatventiler på max och se om det blir för varmt inomhus. Om det blir det så sänk kurvan tills det blir lagom.
Min framledningstemp 60 grader måste vara felinställt. Det innebär att du skickar ut minst 60 grader oavsett utetemp. Sänk detta värde till 20 grader om det inte är så att du vill ha värme i källaren på sommaren. Då kan du möjligen ställa detta värde på 30 grader


Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Skyhög elförbrukning med CTC i200 och Ecoair500m
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2018, 21:33:22 »
Om din far hade oljepanna sÃ¥ tankade han hem olja för den förbrukningen han hade innan var knappast  för uppvärmning av 170 kvm utan han har säkert tankat hem 4-5 m3 olja.
Vad är det för modell av  ecoair 500. är det 510 sÃ¥ motsvarar den en  onoffpump pÃ¥ ca 8 kw  det är en liten varvtalstyrd pump. Jag hade utan tvekan valt 520 m. Men mÃ¥nga  tror att bara för att det är varvtalsstyrt sÃ¥ ge de hur mycket som helst.
3500 kwh för januari för 170 kvm det lÃ¥ter inte orimligt. specieltl som du kör med väldigt hög framledning. Sänk kurvan, öppna radiatorventilerna.  gör en fabriksÃ¥terställning FÃ¥r du inte varmt,  utan mÃ¥ste höja kurvan  mer, sÃ¥ gör nÃ¥got Ã¥t ditt värmesystem.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kurva 64 och justering +6 gör att ditt system försöker leverera 64+6=70 graders framledning vid -15 och 54 när det är noll ute. Justeringen +6 gör att alla börvärden som huskurvan ger lyfts 6 grader(!).
Hur varmt vatten kan en 510 leverera? 63 grader, som en 408? Det betyder att så fort det blir kallare än 5-6 minusgrader så har din VP inte en chans att leverera så varmt vatten som dina inställningar kräver utan då kommer elpatronerna gå för fullt.

Rådet är att göra som de andra skrivit.
1) Öppna alla termostater maximalt på alla radiatorer på framförallt markplanet. Du kan strypa i källaren och på övre planet eftersom värmen läcker uppåt.

2) Sätt justeringen på 0 tillsvidare och sänk huskurvan.

 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Marie66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skyhög elförbrukning med CTC i200 och Ecoair500m
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2018, 21:47:46 »
Tusen tack för tips! Nu har jag fixat och trixat i ett par dagar och nu har jag inte gjort något mer sen igår och oj vad det har skett förändring i förbrukning :) har dagligen följt förändringen nästan timme för timme.
Min förbrukning i februari snittade 128 kwh/dygn och jag började göra en del förändringar i fredags och sedan dess ser det ut såhär.
16/3-17/3   109 kwh
17/3-18/3    77 kwh
18/3-19/3    59 kwh
19/3-20/3    57 kwh
Nu har jag nog hittat en bra inställning, här håller 21,3 C inne, och VV funkar iaf såhär långt fint.
Jag sänkte max framledning till 50 C
Och satte min framledning till  FRÃ…N
Och gjorde det ni tipsade om och sänkte kurvlutning till C 58 och kurvjustering till 0
Ändrade även i Elpatron
Elpanna övre C 45
Elpanna spets C 45
Så nu är jag en glad tjeja :) TACK!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!