Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energicentra ECFL4 nÃ¥tt att ha ?  (läst 2028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Q665
Energicentra ECFL4 nått att ha ?
« skrivet: 18 februari 2015, 19:29:18 »
Som rubriken är den flvp nått att ha ? Eller finns de nån annan i den prisklassen ?
Ska bygga ut å behöver ha återvinning på frånluften då, har fläkt i badrummet som sköter venten idag. kör med 2st fh35 nu å dom klarar gott å väl uppvärmningen, och ett komplett ftx system ellr märkes flvp kostar onödigt mycket, mot vad ja får ut av dom.

Eller har ni nån annan bra lösning på det ?

Utloggad Malten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Q665
SV: Energicentra ECFL4 nått att ha ?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2015, 19:44:56 »
Kan ju svara mig själv att. De blev inte alls så billigt, måste ju ha en tekniktank till den modellen, julas kosta 16 +17 för flvp, = 33k får man väll nästan en mindre nibe flvp för ?

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra ECFL4 nått att ha ?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2015, 19:56:53 »
Kan vara en god ide om man redan har tekniktank eller motsvarande i kåken. Jag tittar på följande modell:
http://www.esavep.com/online-store/ecocent-domestic-hot-water/product/103-esp-ecocent-energy
http://www.linktoenergy.org.uk/doc_library/Earth%20Save%20Products/Ecocent%20Energy%20V1.3.pdf

Ser ut att ha en mindre kompressor, enligt tillverkaren ska den klara upp till 450m3 luftflöde. Funderar på att låta en sådan komplettera min befintliga luft/vatten vp.


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energicentra ECFL4 nått att ha ?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2015, 21:05:58 »
Finns även som Hewalex pompa ciepla PCWU3.8 detta är med den starkare kompressorn.
Tittar man på Hewalex engelska sidor så finns bara en 2,5kW men på de Polska sidorna finns 3,8kW med och priset jag hittat är 6279 zloty vilket är ca 13900Sek

Tack för tipset om Ecocent för även om den bara har 3kW i effekt så kan den vara intressant och priset är ju inte helt fel med sina dryga 12000Sek.

Frågan är bara vad frakten till Svedala går på?

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ltzen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra ECFL4 nått att ha ?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2015, 21:04:13 »
Ecocent fanns också på ebay.co.uk för under 10k inkl frakt (beräknad av säljaren till 40 pund)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!