Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftstart igÃ¥r - vad gör jag nu?  (läst 4980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Driftstart igår - vad gör jag nu?
« skrivet: 26 januari 2007, 13:39:48 »
IgÃ¥r driftsattes vÃ¥r nya anläggning: IVT Greenline ht plus 11 E med 300 l separat vv-beredare. BorrhÃ¥l 215 m, vara 205-210 meter aktivt (nÃ¥got osäkra siffror pga av makens okunskap  ;)) Jag tror vi fick en separat elmätare ocksÃ¥. Jag vet heller inte hur grundinställningarna är. Min okunskap beror pÃ¥ sjuka barn - fick ingen chans att kolla den färdiga installationen igÃ¥r. PÃ¥ mÃ¥ndag har vi genomgÃ¥ng med installatören.

Nu ska vill jag fÃ¥ koll pÃ¥ min anläggning och trimma in den. Jag har förstÃ¥tt att man ska logga. Jag är ingen total-nörd som vissa här  ;D men jag kan gott tänka mig att läsa av varje dag sÃ¥ här i början, och sen lite mer sällan längre fram.

Men vilka uppgifter ska jag logga? Vad ska jag mer ha koll på så här i början? Hjälp mig komma igång.
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2007, 15:45:36 »
Som jag skrev i den andra tråden, ta fram manualen och läs på.
När du har läst igenom manualen så tar du hands-on och går igenom menyerna
så att du förstår vad som påverkar vad.
Då är du bra förberedd och kan ställa frågor om det nu är något du inte förstår.

När installatören är hos dig se till så att du vet var filter sitter, hur du gör rent, var och hur du luftar m.m

Lycka till!
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2007, 17:35:52 »
Datum klockslag och tid först.
I meny 3 ska du skriva upp temperaturerna ( pumpen ska va i drift). Alla som visas!
Sen elmätaren!

Sen har du meny 7 drifttid för kompressor och tillksott. Där finns även fördelning mellan varmvatten och värme.

Det som blir viktigt är att kolla varje dag vid riktig kyla, att verkligen kompressorn går hela tiden när det behövs tillskott....

Kompressorn ska inte stanna en gång när det är riktigt kallt!!!!!

När det är kollat och man tror det är rätt värmekurva (lagomt varmt inne) då kan man läsa en gång per månad om man nu ids....

Gör man det så ser man snabbt om det börjar bli nåt tok...

Om  man inte gör det ska man ansolut kolla vid första riktiga kölknäppen att den funkar som tidigare Ã¥r!

Sen kan det va intressant för oss att få veta vilken värmekurva som valts och ev finjustering och "knäckning av kurvan. Meny 1

Känns säkert abstrakt i början, men det fixar sig det lovar jag!  8)
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 17:37:24 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2007, 18:15:46 »
Vad ska jag mer ha koll på så här i början? Hjälp mig komma igång.

Kolla så alla element är helt öppna. Ibland har gamla ventiler fastnat, och har du sedan någon mindre radiator kan den behöva strypas in. Vill man vara riktigt professionell inhandlar man en IR-termometer, men det brukar funka med handpåläggning också. Det viktiga är att varje enskild radiator sänker framledningen lika mycket som dom andra, så att vattnet inte bara rusar rakt igenom någon - och det brukar det göra på de mindre. Känn/mät skillnad mellan ingående och utgående på alla så märker du snart om någon trilskas.

När alla radiatorer är jämnvarma i över och nederkant kollar du differansen mellan framledning och retur vid VP:n. Den bör ligga nÃ¥gonstans vid 6,7,8  ºC sÃ¥där när kompressorn gÃ¥tt en stund, och justeras genom att sänka/öka farten pÃ¥ cirkpumpen.

Perfekt med ungarna hemma, dÃ¥ blir dom riktiga VP-entusiaster frÃ¥n början när dom fÃ¥r vara med morsan och trimma.  >:D
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 18:19:32 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2007, 18:35:46 »
Kan även vara vettigt att gå in på tillskottstimern 8.1 och öka tiden från standard 60min till 90 min minst. För att slippa få elpatronen med i tid och otid.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2007, 19:30:31 »
180 min minst
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2007, 19:59:03 »
 ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2007, 23:35:15 »
Och läs manualen en gÃ¥ng till.  :,v( ;)
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 12:27:57 »
Tack alla! Det blir lite att bita i :D

Jag har läst manualen halvnoga. Efter installationen stod värmekurvan på 6,5 och innetemp på 21 graaer. Det var VARMT, för varmt. Och tillksottet verkade ha gått i princip hela tiden. Jag sänkte värmekurvan till 4,5 och innetempen till 19 grader så får vi se hur det landar. (vi har haft kallt i Stockholm , säkert under -10 på nätterna, och -7-8 på dagarna. )

En undring: ur energieffektivetetssynpunkt - är ju lägre värmekurva desto bättre? Är det det man ska sträva mot? Men blir det så att om jag sänker kurvan för mycket så går tillskottet in? Eller blir det bara så att det blir för kallt, att pumpen inte klarar att hålla de 19 grader jag ställt in?
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 13:07:26 »
Citera
En undring: ur energieffektivetetssynpunkt - är ju lägre värmekurva desto bättre? Är det det man ska sträva mot? Men blir det så att om jag sänker kurvan för mycket så går tillskottet in? Eller blir det bara så att det blir för kallt, att pumpen inte klarar att hålla de 19 grader jag ställt in?

Lägre kurva sänker tempen inne.
Men kan man få alla radiatorer att funka bra tex få start på nån som är kall och sen sänka kurvan med bibehållen rumstemp då blir det billigare drift!
Ju lägre temp på varma sidan vp jobbar med ju effektivare är den.

Om du sänker för mycket blir det för kallt inne och smatidigt MINDRE risk för att tillskottet ska gå in.

Men ställ rumsgivaren på den temp du önskar inne!

Egentligen ska den vara urkopplad när man ska försökahitta rätt värmekurva!
Du kan stänga av den i meny 1.11, sänk den maximalt.

Men det bör va jämn utetemp och helst rätt kallt ute för att lättast hitta rätt värmekurva!

Blir det sen svalt inne när utetempen är kring +-0 ute kan det fixas i meny 1.3

Men det kan vi ta sen!
Visst har du alla radiatorer fullt öppna, inga termostatventiler som stryper?
Visst har vi skrivit om hur man kollar radiatorerna!?

Bra test nu när det är kallt.... visst har du börjat skriva av timräknarna? Perfekt nu när det är kallt ute att skriva varje dag för att se om den funkar som den ska.

Blir bra det där ska du se  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 16:10:32 »
180 min minst

Har mitt eltillskott avstängt  ::)
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2007, 19:49:36 »
Kan även vara vettigt att gå in på tillskottstimern 8.1 och öka tiden från standard 60min till 90 min minst. För att slippa få elpatronen med i tid och otid.

Hmm, jag verkar inte ha 8.1?? Jag har Rego 637. Hittar ingenting i manualen/styren om tillskottstimer. NÃ¥got jag saknar eller bara inte hittar?

En fråga till förresten: är 4,5 en vettig kurva att utgå ifrån? Vad är rimligt för mitt typ av hus?Huset är en oisolerad sak från 1906. Två bostadplan, en oisolerad källare. Men jag har gamla, stora fina radddar, dock några för få tror jag. Ca 20 kvm golvvärme också. Om 4,5 verkar funka, hur mycket sänker jag för att prova lägre?
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2007, 20:12:07 »
Det finns inget svar varje hus är individuellt, men som sagt ju lägre kurva (feta radiatorer eller flera) desto mindre energiåtgång...

Det finns 3 nivÃ¥er i styrdatorn....   I/S installation och service dÃ¥ ser man det mesta.

Men ta det lugnt när du är där notera om du ändrar nåt.
Det luriga är att knapparna inte alltid "betyder" samma sak....

Men sÃ¥nt trivilat vet du vä redan  ;) du är ju pÃ¥läst !!

I/s menyn.... stå i menyn som visar dag och tid... tryck in högra knappen minst 10 sek.. vips så ändras det i övre högra hörnet till I/S!!!

Det finns en "bibel" som beskiver styren, ca 50 sidor! den är fin nattlektyr, för vp nördar  studs studs

Finns här under ladda hem ( uppe till höger) dokumentarkiv produkt... REGO.. osså välj handbok rego 600
http://www.ivt.se/

Det här går snabbare.
http://www.ivt.se/documents.asp?lngID=512&lngLangID=1&lngCountryId=1&lngFirstCountryId=1&strProductType=&framework=#SearchResultAnchor

Ang sänkning... en sänkning av kurvan med 3 grader ger ca 1 grad kallare inne.

Nu fÃ¥r vi se om du har nÃ¥gra menyer  *vinkar* Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 13:21:21 »
Tack Bertil! Plöjde rego-bibeln pÃ¥ tunnelbanan hem igÃ¥r  :D

Huset verkar klara kurva 4,5 utan problem, så igår sänkte jag till 4,2. Fast nu blir det varmare så vi får väl se hur det blir...

Det har blivit avsevärt kallare i källaren sen oljepannan försvann, trots att vi satt in en radiator i pannrummet. Jag har inte mätt än, men det är väldigt svalt. Vintervilande blommor trivs säkert, men golven i bottenvåningen känns lite väl kalla. Fast det är klart, det har ju varit rätt kallt i Stockholm senaste veckan, och källaren blev rejält utkyld medan installationen pågick tisdag-torsdag förra veckan.

PÃ¥ bottenvÃ¥ningen är det 18-19 ºC.  Vi hÃ¥ller pÃ¥ att mäta pÃ¥ olika ställen. Där innegivaren sitter är det 19 ºC, precis som den är inställd. Vi trodde att den var placerad pÃ¥ ett svalt ställe pÃ¥ bv, men det visar sig att det nog är lite varmare. Vi fÃ¥r nog höja innegivaren nÃ¥n grad. Vi ska ocksÃ¥ komplettera med en rejäl radiator om ett par veckor. Hoppas att det räcker, annars fÃ¥r vi nog sätta in ytterligare nÃ¥gon till.

På övervåningen är det tydligt varmare, skulle tippa på 20-21 ºC men har inte mätt riktigt strukturerat här heller. Men jag väntar med att strypa lite tills radiatorn där nere är kompletterad.

Har gjort ett tjusigt excelark att fylla i, så ikväll måste jag komma igång med loggandet. Jag har varit och kikat i menyerna ett par gånger per kväll, men inte lyckats få ner nåt på papper än.... :-[
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Driftstart igår - vad gör jag nu?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 16:26:06 »
Tänk på att leta rätt kurva med innegivaren avstängd.

Om man sänker kurvan samtidigt som man höjer innegivaren blir det fel, innegivaren kompenserar då kurvan uppåt om tempen sjunker under inställd nivå. Innegivaren ska egentligen bara vara med och fin-justera om kall snålblåst sänker innetemp eller om solinstrålning värmer huset.

Du kan t.o.m stänga av innegivaren i nÃ¥gra veckor sÃ¥ att du verkligen hittar rätt kurva, sedan kommer den spara dig pengar när solen värmer huset pÃ¥ vÃ¥ren.  *vinkar*
 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!