Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Ventec (igen)  (läst 19259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2021, 21:55:22 »
Vanliga automatiska avluftare tar tyvärr bara bort större luftbubblor ur vattnet, microbubblor och luft som är bundet i vattnet försvinner inte genom den, då krävs en trycksänkning eller temperaturökning (eller både och). Ju varmare värmesystemet är desto mer luft kommer frigöras och hamna högst upp i systemet (radiatorerna om man inte har golvvärme) och kan avluftas därifrån. Men det tar som sagt tid. En del (syret) försvinner över tid genom korrosion av eventuella järndelar i värmesystemet.

Nibes exempel är bara en manuell variant av den här automatiska.

Övertryck ska det alltid vara ja, minst en bar är ett bra riktmärke i ett 2-planshus.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #46 skrivet: 22 mars 2021, 22:09:30 »
Hej igen Twinsen,

Har Thermia lyckats lösa felet?

undrar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #47 skrivet: 05 april 2021, 21:58:46 »
Inte riktigt. Thermia var som sagt väldigt snabba med att flytta kondensatorn, och sedan dessutom byta ut hela värmepumpen, tyvärr till en med samma fel som på den tidigare, dvs att termokontakten i kompressorn löser vid för täta starter. Kompressorn låter då lite som en större transformator (på, av, på, av osv med 10-30 sekunders mellanrum) tills den startar på riktigt. Felet verkar bero på att köldmediat inte hinner tryckutjäma mellan starterna, med resultat att kompressorn får för högt motstånd vid start. Funktionsmässigt märks inget då den alltid startar till slut och ger den värme den ska, men jag har svårt att se att livslängden inte skulle påverkas av att kompressorn värms upp onödigt mycket och ofta. Dessutom går eltillsatsen in ibland i väntan på kompressorn.

Sedan bytet av värmepumpen för ett par månader sen har Thermia märkligt nog vänt och påstår att detta fenomen är normalt, att kompressorn är konstruerad för att klara detta. Jag är ytterst tveksam till att termoskyddet i kompressorn ska stå för tiden mellan starterna i väntan på tryckutjämningen, detta ska såklart ligga som en tidsgräns i programmet. Tidsgränsen finns men är uppenbarligen för kort.

Är det någon som har en kommentar kring fenomenet? 20 minuter verkar krävas mellan stopp/start för att den alltid ska starta direkt.
Slutsatserna har jag gjort själv kommit fram till utan att vara någon expert på just köldmediesystem. Jag har återförsäljaren på min sida och de ligger på för att Thermia ska åtgärda detta, men får inte heller gehör. Väldigt märkligt, framförallt när lösningen är så enkel.
« Senast ändrad: 06 april 2021, 14:09:29 av Twinsen »

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #48 skrivet: 06 april 2021, 05:46:42 »
Verkar alltså, det fabrikatet ska man inte köpa
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #49 skrivet: 06 april 2021, 10:17:27 »
Det är nog bra att avvakta tills de löst detta. Bortsett från den här inte helt ovidkommande detaljen är jag dock nöjd.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #50 skrivet: 06 april 2021, 11:56:52 »
Jo, kan så vara. Men onekligen känns attityden från företaget något märklig om det nu är som du säger att dom centralt avfärdar problematiken du påvisat. Jag skulle inte heller tänka att det var med avsikt man konstruerat något liknande. Kanske dom upptäckt ett generellt fel som kan komma att kosta massvis om det ska rättas till? Ursprungligen ett svenskt företag, numera uppköpt och ägs av Danfoss så man kanske inte är lika beslutsmässiga längre?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #51 skrivet: 06 april 2021, 17:19:29 »
Den är  i konstruktion som ett kylskÃ¥p fast baklänges, att den inte startar pÃ¥ grund av mottryck i kompressorn beror kanske pÃ¥ att exspanionsventilen sitter hÃ¥rt Ã¥t, gasen kan inte utjämnas till noll tryck föra start. Eftersom det är en 1-fas sÃ¥ mÃ¥ste den ha ett startrelä och fÃ¥ en hjälplindning att dra. Startrelät är enpolig kontakt med en kägla i en spole som drar när strömmen blir hög i huvudlindningen och vid snurr sÃ¥ släpper kontakten Vid för lÃ¥ngt tid för start sÃ¥ värms en  bimetall och bryter spänningen till kompressorn, relät  kommer att kallna ner och koppla in igen, men om det uppstÃ¥r ett flertal försök till starter sÃ¥ hinner inte relät att kallna helt, varvid det bryter tidigare och tidigare. Problemet med relät är det kan börja glöda i spiralen och brinna av, dÃ¥ är det nästan adjöss med kompressorn, efter som den kommer att utveckla värme som knäcker lindningen i den. Ytterligare en risk finns om det börjar glöda, sÃ¥ kan en glödbrand inträffa och tända eld pÃ¥ delar. Förhoppning är att hela kopplingsplinten har en metallkÃ¥pa över sig. men ledningar gÃ¥r ut och kan brandsättas. SÃ¥ detta ska du inte acceptera utan tillverkaren har att Ã¥tgärda eller  byta hela enheten. SÃ¥ ge dig inte utan argumentera med Mail sÃ¥ du har allt skriftligt.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #52 skrivet: 06 april 2021, 18:49:21 »
Det finns inget startrelä, bara ett interfacerelä som spänningssätter kompressorn och driftkondensatorn (20 uf) konstant under drift. Det kanske gör att stopp-tiden behöver vara extra lång?
Jag har ändrat stopp-hysteresen för kompressorn till 10 grader (antal grader ovanför börvärdet på framledningen för att kompressorn ska stanna) för att förlänga stopptiden, vilket funkar. Problemet är att värmeregleringen då bli väldigt ojämn beroende på utomhustemperaturen, och att låta radiatortermostaterna reglera är en dålig idé.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #53 skrivet: 06 april 2021, 18:53:06 »
För inte sitter det en intern kontakt i kompressorn som bryter kondensatorns lindning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #54 skrivet: 06 april 2021, 19:16:16 »
För inte sitter det en intern kontakt i kompressorn som bryter kondensatorns lindning?
Nej det gör det nog inte, kan finnas ett motstÃ¥nd i lindningen ( termokontakt ) som bryter om lindningen blir för varm. sen det med startrelä eller inte, brukar det vara pÃ¥ dom flesta smÃ¥ kompressorer. Klickar det vid flera startförsök sÃ¥ finns startrelä. I övrig  sÃ¥  kan jag missat nÃ¥got.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #55 skrivet: 06 april 2021, 22:40:08 »
Inte riktigt.

Vilket märkligt agerande från Thermia! Man borde uppskatta om ÅF och slutkund framför synpunkter på slutprodukten. Det gäller ju att se till att en FLVP håller så länge som möjligt och där brukar ju ofta kompressorhaveri, vara ett återkommande problem. Har faktiskt slutat att räkna antalet kompressorhaverier då min mamma nu är inne på FLVP nr 3 (och fabrikat nr 3).

Tyvärr är jag inte tillräckligt länge hos min mamma så att jag skulle kunna lyssna på kompressorn när den startar, klocka hur ofta osv. Hoppas dock kunna göra detta under maj månad.

Ser att fler börjat att engagera sig i denna fråga här på Forumet så det är i alla fall en positiv faktor. tummenupp

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #56 skrivet: 06 april 2021, 23:28:40 »
Bedrövligt med företag som nekar fakta. 20 minuter verkar standard i utjämningstid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #57 skrivet: 07 april 2021, 22:28:54 »
...Kompressorn låter då lite som en större transformator (på, av, på, av osv med 10-30 sekunders mellanrum) tills den startar på riktigt. Felet verkar bero på att köldmediat inte hinner tryckutjäma mellan starterna, med resultat att kompressorn får för högt motstånd vid start. Funktionsmässigt märks inget då den alltid startar till slut och ger den värme den ska, men jag har svårt att se att livslängden inte skulle påverkas av att kompressorn värms upp onödigt mycket och ofta. Dessutom går eltillsatsen in ibland i väntan på kompressorn

Min mamma har idag berättat för mig att hon vid ca 00.30 tiden inatt (när hon var i köket), hörde ett entonigt ljud frÃ¥n Thermia Ventec, som stÃ¥r i grovköket. Ljudet som varade ca 5 sek i taget lät som en dov mistlur! :)  Efter ca 5 "omgÃ¥ngar" drog sedan kompressorn igÃ¥ng. Är det sÃ¥ Du ocksÃ¥ upplevt det hela?

Thermia skriver på nedan länk
https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/hur-fungerar-en-varmepump/varmepump-teknik/inverter/

"Färre antal start och stopp, jämfört med en traditionell kompressor, leder till minskat slitage och ökad livslängd."

dvs Thermia är väl medvetna om att en kompressor som startar/stoppar i tid och otid leder till ökat slitage och minskad livslängd.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #58 skrivet: 07 april 2021, 23:25:50 »
Det gäller dock hålla isär nödvändig start och stopp som effektreglering, med föreglad kompressortid.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #59 skrivet: 08 april 2021, 07:35:21 »
Min mamma har idag berättat för mig att hon vid ca 00.30 tiden inatt (när hon var i köket), hörde ett entonigt ljud från Thermia Ventec, som står i grovköket. Ljudet som varade ca 5 sek i taget lät som en dov mistlur! :)

Ja, det låter exakt som samma fel som på min.

Som HBerggren skriver sÃ¥ är det inte att den startar ofta som är problemet i det här fallet, utan att den inte lyckas med det (mistlursstarter). 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!