Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten cirkulation  (läst 1766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvatten cirkulation
« skrivet: 09 maj 2014, 15:18:34 »
Har lite funderingar ang. vvc  Har vedpanna med acktank+solvärme idag (se id) Jag har varmvattencirkulation i dag (Panna och tankar stÃ¥r i garage) med ca tot 15 m 22 (ca 6m pex i kulvert och retur ca 10mm) rör in till hus, pumpen styrs av ett anliggningstermostat idag. Jag kommer att slänga ut vedpanna och installera bergvärme (troligen CTC Ecoheat) och spara en acktank ( 1000l med 200 l förrÃ¥dsberedare) det är tanken som solpanelerna är kopplad till. IsÃ¥fall kommer tappvatten ligga i serie före värmepump och värme pumpas över om rätt difftemp finns. Jag funderar pÃ¥ att sätta en 60l beredare (el) inne i huset, ska jag skippa vvc:n helt eller ska jag försöka fÃ¥ till nÃ¥gon styrning sÃ¥ att vvc:n gÃ¥r igÃ¥ng när tempen faller i elberdare ?
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvatten cirkulation
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2014, 16:13:41 »
Hur säkerställer du att det är tillräckligt varmt i förrådsberedaren för att det inte skall bli bakterietillväxt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten cirkulation
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2014, 17:25:41 »
Tappvattnet passerar ju värmepumpen där man håller tex 51 grader och toppar enl schema för legionellakörning, och om jag dessutom har en liten elberedare i huset där man håller 55 grader
så ska det väl duga ur legionellasynpunkt. Min fundering är vilket som blir mest ekonomiskt, använda vvc:n eller skippa den helt ?
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten cirkulation
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2014, 19:37:31 »
VVC drar en del,  jag har ett litet system som är bra isolerat, det fördubblar vv körningen,  alltsÃ¥ 4-5 ggr i stället för 2. Dock är det värt varenda krona.   tummenupp
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 19:39:19 av Unpoor »
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!